Gå til innhold

Når har jeg rett på fast stilling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har nå jobbet ett sted i 2 år,der jeg jobber jevnt i ca 90-100%. Jeg har nå gått på midlertidige kontrakter siden august 2015,der jeg får ny kontrakt hver måned. 

Er nå ganske lei av dette og føler det er altfor usikkert. 

Men hvor lenge må man ha jobbet ett sted før man har rett på fast jobb? Er det ikke noe regler på dette? 

Er så fortviltet :( 

Anonymkode: 83dcd...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er i kommunen jeg jobber,har jobbet i kommunen siden 2011,men da på forskjellige steder i kommunen. Dette har ikke noe å si eller??

Anonymkode: 83dcd...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luigii

Dersom jeg har jobbet minst 1 år i samme kommune (trenger ikke være samme arbeidssted), så har jeg rett på fast stilling samsvarende med stillingsprosenten jeg har jobbet det siste året. Men tror jeg må ha noe fast fra før, f.eks at jeg har ca 20%, som tilsvarer  2/6 helger. Hvis jeg da det siste året har tatt ekstravakter og jobbet opptil 90%, kan jeg kreve økning til 90%. Dette garanter ikke at jeg får jobb der jeg allerede er, men jeg blir da plassert hvor de trenger folk i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, luigii skrev:

Dersom jeg har jobbet minst 1 år i samme kommune (trenger ikke være samme arbeidssted), så har jeg rett på fast stilling samsvarende med stillingsprosenten jeg har jobbet det siste året. Men tror jeg må ha noe fast fra før, f.eks at jeg har ca 20%, som tilsvarer  2/6 helger. Hvis jeg da det siste året har tatt ekstravakter og jobbet opptil 90%, kan jeg kreve økning til 90%. Dette garanter ikke at jeg får jobb der jeg allerede er, men jeg blir da plassert hvor de trenger folk i kommunen.

Bare 1 år? Hvorfor? Er det på grunn av en spesiell utdanning du har?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evans

Se på kontrakten din etter hvilken hjemmel du er ansatt som midlertidig ansatt. De må kunne begrunne hvorfor du er ansatt som midlertidig. 

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=220966

Har du bedt om fast ansettelse, og argumentert om hvorfor du bør få det? Hvis det feks er mange som er ansatt etter deg, det er et varig behov for deg osv. kan det tale for at du bør få en fast ansettelse. Det skader uansett ikke å be om en fast ansettelse. 

Du kan være ansatt i midlertidig i tre eller fire år. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=220966#9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luigii
2 minutter siden, Roseh skrev:

Bare 1 år? Hvorfor? Er det på grunn av en spesiell utdanning du har?

Ingen spesiell utdanning her, er bare sånn det er. Er helsefagarbeider og er medlem i fagforbundet. Så lenge et år er gått, kan jeg kreve høyere stilling :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, luigii skrev:

Ingen spesiell utdanning her, er bare sånn det er. Er helsefagarbeider og er medlem i fagforbundet. Så lenge et år er gått, kan jeg kreve høyere stilling :) 

oi det visste jeg ikke. Jeg begynte nesten å miste håpet når jeg leste at man må jobbe 3-4 år før man kan kreve å bli fast ansatt. Gjelder det dersom man er ''vikar''? Er vikar og midlertidig ansatt det samme? Vet hvertfall om en venn som jobber 100% men som kun er vikar/ekstrahjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
1 minutt siden, luigii skrev:

Da må jeg beklage misforståelsen :)

Helt i orden. Det er bare greit å få avklart at reglene er ulike avhengig av om man er i midlertidig jobb eller om man alt er fast ansatt i ufrivillig deltid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat
6 minutter siden, Roseh skrev:

oi det visste jeg ikke. Jeg begynte nesten å miste håpet når jeg leste at man må jobbe 3-4 år før man kan kreve å bli fast ansatt. Gjelder det dersom man er ''vikar''? Er vikar og midlertidig ansatt det samme? Vet hvertfall om en venn som jobber 100% men som kun er vikar/ekstrahjelp. 

Vikar er midlertidig ansettelse. Det står ganske mye om rettigheter i de ulike lenkene som Splitterpine, Evans og jeg har lagt inn. Vikariater er også omtalt der :)  Kan anbefale å lese dette, for det er mye informasjon man kan sette seg inn i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Roseh skrev:

Som @Margit Spatpåpeker gjelder dette fast stilling med lav prosent. Hvis du ansettes i midlertidig stilling har du ikke krav på fast ansettelse før etter 3-4 år. Dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bokdamen skrev:

Som @Margit Spatpåpeker gjelder dette fast stilling med lav prosent. Hvis du ansettes i midlertidig stilling har du ikke krav på fast ansettelse før etter 3-4 år. Dessverre...

Vet du om dette er uavhengig om man er medlem av fagforbundet at man kan kreve høyere stilling om man er ansatt 10%, men jobber 100% i et år? Eller må man være medlem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Margit Spat
57 minutter siden, Roseh skrev:

Vet du om dette er uavhengig om man er medlem av fagforbundet at man kan kreve høyere stilling om man er ansatt 10%, men jobber 100% i et år? Eller må man være medlem? 

Det handler ikke om medlemskap i Fagforbundet. Rettigheten har du uansett. 

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hvis du har jobba i samme kommune siden 2011 har du krav på fast stilling på gjennomsnittsprosenten av det du har jobba de siste 4 årene. du trenger ikke være medlem av et forbund for å kreve dette, men det er litt enklere da forbundet regner ut hvor mange prosent du har krav på og sender inn kravet for deg.

Anonymkode: b6b32...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hvis du har jobba i samme kommune siden 2011 har du krav på fast stilling på gjennomsnittsprosenten av det du har jobba de siste 4 årene. du trenger ikke være medlem av et forbund for å kreve dette, men det er litt enklere da forbundet regner ut hvor mange prosent du har krav på og sender inn kravet for deg.

Anonymkode: b6b32...8f0

Det må være ca samme stilling. Fungerer ikke om hun har jobbet to år som pleie assistent, ett som servicemedarbeider og en periode som tegner i teknisk avdeling.

Anonymkode: 5e95a...309

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...