AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #1 Skrevet 15. mars 2016 Hvilke ernæringsmessige utfordringer kan man oppleve om man velger å gå fra å være vegetarianer til å bli veganer? Jeg vurderer det, men har ikke satt meg så godt inn i det enda, hvis noen har innspill og tips settes det stor pris på. Anonymkode: 754c4...8d5
Gjest carmabell Skrevet 20. mars 2016 #2 Skrevet 20. mars 2016 Vet hvertfall at det er vanskelig som veganere å få i seg nok B12 og vitamin D. Men alpro sin soyamelk har det tilsatt i seg i alle fall, ellers er det vanskelig å få i seg. Kjenner noen veganere som ikke har noen mangler, mens andre må ta B12-sprøyte. Meld deg inn i gruppa "veganprat" på facebook?
Yme Skrevet 21. mars 2016 #3 Skrevet 21. mars 2016 D-vitaminer er vanskelig å få i seg uansett hva man spiser. D-vitamin er egentlig et hormon, og kroppen er ikke spesielt flink til å ta den opp fra noe annet enn sollys. B12 er nødvendig å ta, men mange tror de kan slippe unna, fordi de har gått i årevis uten tilskudd, og ikke har mangler... Det de glemmer, eller ikke veit, er at kroppen kan lagre nok B12 til å ha mange års forbruk. Det blir tomt til slutt, og det har veldig kjipe konsekvenser. Ellers er det ingen ting som trenger å være vanskelig å få i seg, som veganer. Jeg har holdt på sånn en stund nå, og har ingen problemer med å bygge muskler, eller å få i meg nok mat. Det er ikke lettere å gå ned i vekt heller, i motsetning til det mange veganere påstår. Å ha en vegansk diett, er ikke sunnere enn å spise variert, og inkludere animalske produkter, men det er omtrent likt. Det eneste som gjør det bedre, er at det er bedre for miljøet og dyrene. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #4 Skrevet 22. mars 2016 Mer kjøtt til oss som liker dyr😀 meget oppegående Anonymkode: 4eb8c...3cc 1
wintergirl Skrevet 22. mars 2016 #5 Skrevet 22. mars 2016 6 timer siden, Yme skrev: D-vitaminer er vanskelig å få i seg uansett hva man spiser. D-vitamin er egentlig et hormon, og kroppen er ikke spesielt flink til å ta den opp fra noe annet enn sollys. B12 er nødvendig å ta, men mange tror de kan slippe unna, fordi de har gått i årevis uten tilskudd, og ikke har mangler... Det de glemmer, eller ikke veit, er at kroppen kan lagre nok B12 til å ha mange års forbruk. Det blir tomt til slutt, og det har veldig kjipe konsekvenser. Ellers er det ingen ting som trenger å være vanskelig å få i seg, som veganer. Jeg har holdt på sånn en stund nå, og har ingen problemer med å bygge muskler, eller å få i meg nok mat. Det er ikke lettere å gå ned i vekt heller, i motsetning til det mange veganere påstår. Å ha en vegansk diett, er ikke sunnere enn å spise variert, og inkludere animalske produkter, men det er omtrent likt. Det eneste som gjør det bedre, er at det er bedre for miljøet og dyrene. Du spiser ikke kjøtt? Godt å se at du gjør det pga miljøet og dyrene Sluttet selv med kjøtt for noen år siden, men har ikke kuttet ut egg eller fisk, enda.
Yme Skrevet 22. mars 2016 #6 Skrevet 22. mars 2016 6 timer siden, wintergirl skrev: Du spiser ikke kjøtt? Godt å se at du gjør det pga miljøet og dyrene Sluttet selv med kjøtt for noen år siden, men har ikke kuttet ut egg eller fisk, enda. Jeg spiser kjøtt hvis jeg ikke har hatt noe innvirkning på om det er kjøpt inn eller ikke, sånn at min deltakelse er ubetydelig. For eksempel om vi skal på middag hos besteforeldrene mine, og ting som det. Så jeg er veganer i hverdagen, men spiser kjøtt noen få ganger i året, så lenge jeg ikke har noen innvirkning på mengden som kjøpes.
wintergirl Skrevet 22. mars 2016 #7 Skrevet 22. mars 2016 2 timer siden, Yme skrev: Jeg spiser kjøtt hvis jeg ikke har hatt noe innvirkning på om det er kjøpt inn eller ikke, sånn at min deltakelse er ubetydelig. For eksempel om vi skal på middag hos besteforeldrene mine, og ting som det. Så jeg er veganer i hverdagen, men spiser kjøtt noen få ganger i året, så lenge jeg ikke har noen innvirkning på mengden som kjøpes. Ok, men du gjør det pga miljøet og dyrene. Kjenner veganer par som gjør det kun for sunnhet og de er fanatisk opptatt av kosthold. Omtrent alt er farlig i deres øyne. De tenker faktisk ikke på miljøet og dyrene. Jeg mener de bedrar seg selv litt hvis det er eneste grunn til å kutte helt ut.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #8 Skrevet 22. mars 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Mer kjøtt til oss som liker dyr😀 meget oppegående Anonymkode: 4eb8c...3cc Føler du at du ikke får kjøpe så mye som du vil nå? Det blir ikke mer til de som er kjøttspisere, det kastes allerede mye kjøtt som ikke blir kjøpt. Det blir allerede produsert mer kjøtt enn det som blir solgt, med andre ord. Blir det mindre etterspørsel vil produksjonen minke, men det vil fortsatt være overflod til de delene av verden som er rike. Anonymkode: e505e...c3d 1
Yme Skrevet 22. mars 2016 #9 Skrevet 22. mars 2016 19 minutter siden, wintergirl skrev: Ok, men du gjør det pga miljøet og dyrene. Kjenner veganer par som gjør det kun for sunnhet og de er fanatisk opptatt av kosthold. Omtrent alt er farlig i deres øyne. De tenker faktisk ikke på miljøet og dyrene. Jeg mener de bedrar seg selv litt hvis det er eneste grunn til å kutte helt ut. Jeg gjør det mest for dyrene, fordi jeg mener at opplevelsen av god smak, ikke gjør opp for at et bevisst vesen skal måtte leve et liv i smerte og pine. At det er bra for miljøet, er mer som en fin bonus. Veganere som tror alt annet enn frukt og grønt er farlig, er ignorante, og har tydeligvis bare basert seg på "knives over forks" og den slags skremselspropaganda, så jeg er enig med deg. Ernæringsmessig er et grønnsaksbasert kosthold bare ett av flere gode alternativer, og ligger på samme linje som et sundt kosthold som også inkluderer kjøtt og den slags... Det finnes studier som viser at kjøtt kan føre til økt risiko for kreft, hjertesykdommer osv. men sånt finner man jo om planter også. Spiser du ubehandla bønner, kan det føre til akutt nyresvikt, noe som er ganske mye farligere enn høyt kolesterol... Det aller beste kostholdet, om man bare ser på personlig helse, er nok et som er mest basert på grønnsaker, med litt frukt, korn og kjøtt, ut ifra studiene jeg har lest. Jeg mener man heller skal lese studier, da disse kjente filmene, som den jeg nevnte tidligere, har en agenda, og derfor gjerne vrir på sannheten... Jeg er mer tilhenger usensurert sannhet, enn å lure folk inn på en sti man selv mener er best.
wintergirl Skrevet 22. mars 2016 #10 Skrevet 22. mars 2016 2 timer siden, Yme skrev: Jeg gjør det mest for dyrene, fordi jeg mener at opplevelsen av god smak, ikke gjør opp for at et bevisst vesen skal måtte leve et liv i smerte og pine. At det er bra for miljøet, er mer som en fin bonus. Veganere som tror alt annet enn frukt og grønt er farlig, er ignorante, og har tydeligvis bare basert seg på "knives over forks" og den slags skremselspropaganda, så jeg er enig med deg. Ernæringsmessig er et grønnsaksbasert kosthold bare ett av flere gode alternativer, og ligger på samme linje som et sundt kosthold som også inkluderer kjøtt og den slags... Det finnes studier som viser at kjøtt kan føre til økt risiko for kreft, hjertesykdommer osv. men sånt finner man jo om planter også. Spiser du ubehandla bønner, kan det føre til akutt nyresvikt, noe som er ganske mye farligere enn høyt kolesterol... Det aller beste kostholdet, om man bare ser på personlig helse, er nok et som er mest basert på grønnsaker, med litt frukt, korn og kjøtt, ut ifra studiene jeg har lest. Jeg mener man heller skal lese studier, da disse kjente filmene, som den jeg nevnte tidligere, har en agenda, og derfor gjerne vrir på sannheten... Jeg er mer tilhenger usensurert sannhet, enn å lure folk inn på en sti man selv mener er best. Flott av du ikke har vippet av pinnen Unngår å spise kjøtt selv meste for dyrenes skyld.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #11 Skrevet 22. mars 2016 Du bør få i deg 10 mikrogram B12 daglig, kombiner gjerne tilskudd med plantemelk. Ellers bør du være klar over hvilke kilder du har til jern og kalsium. Anonymkode: 7eb43...d92
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 22. mars 2016 #12 Skrevet 22. mars 2016 Mye er gjort hvis du tar et glass eller to med beriket soyamelk om dagen. Jeg tok også sporadisk multivitaminer, EPA og DHA (alt fra Healthspan) da jeg var veganer. Etter 13 år var alle mine vitamin-, mineral-, protein- og hvaannetdetnåerdesjekker-verdier helt perfekte, og med unntak av tilskuddene måtte jeg aldri aktivt planlegge kostholdet for å få i meg det jeg trengte.
2shy Skrevet 22. mars 2016 #13 Skrevet 22. mars 2016 Har ikke lest gjennom alle innlegg, så beklager hvis jeg gjentar noe Skal du være veganer, så må du selvsagt ta B-12 og D vitamin, og også sørge for at du får i deg fullverdige proteiner og f.eks omega 3. Jeg har vært litt av og på veganer, men mest på, og opplever store helsefordeler med det. Man er ikke nødvendigvis sunn hvis man kutter ut animalsk, så jeg heier veldig på et mest mulig plantebasert kosthold. Både med tanke på helse og dyrevelferd. Mine blodverdier har aldri vært bedre enn etter jeg la om til plantebasert. Men det er viktig å vite hva man gjøre, så bra du setter deg inn i det i forkant
Yme Skrevet 23. mars 2016 #14 Skrevet 23. mars 2016 20 timer siden, wintergirl skrev: Flott av du ikke har vippet av pinnen Unngår å spise kjøtt selv meste for dyrenes skyld. Det er ganske lett å holde seg til noe sånt, når man ikke føler noe press rundt det. Hadde jeg bestemt meg for å nekte å spise kjøtt når jeg ble servert også, hadde det jo blitt mye vanskeligere, så det er jo viktig å være litt moderat. Det er jo tross alt mye bedre å spise planter 340 dager i året, og ha 16 dager med kjøtt, enn å være så ekstrem at man til slutt bare gir opp, og får tilbake til å spise 1 pakke karbonade og 2 kyllingilleter hver dag, sånn jeg holdt på. 19 timer siden, 2shy skrev: og også sørge for at du får i deg fullverdige proteiner Det er ikke noe man trenger å bry seg om. Omtrent alle matvarer som inneholder over 6 gram protein per 100 gram, inneholder nok av de essensielle aminosyrene. Det er riktig nok sånn at animalske produkter inneholder mer, og i en mer optimal balanse, om man skal bygge muskler, men hvis man vil være så nøye på det, er det så enkelt som å slenge i seg en proteinshake som er basert på ris og bønner (en blanding som tilsvarer den veldig gode aminosyreprofilen i melk), eller til og med soya, om man ikke er redd for de negative konsekvensene noen opplever med det. Soya fungerer fint for meg, og jeg spiser veldig mye av det, men det er noen damer som opplever problemer med det, i tillegg til at rundt 30% av menn har en bakterie, som del av den sunne floraen sin, som gjør at kroppen deres absorberer phytohormonene, og dette kan føre til en for høy konsentrasjon av østrogen, i følge noen studier... Man finne mye for og imot dette, så man får bare prøve det selv, og se hvordan det går, i og med at forskning på området er så usikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå