AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #1 Del Skrevet 15. mars 2016 Nå har jeg aldri vært i begavelse før,og skal arrangere en begravelse til et nært familiemedlem. Hva synes dere om et dikt som forteller om personen og personens liv? Diktet regnes å ta ca 2-3min å lese opp. Når det gjelder å takke folk for at de møtte opp,tar vi det før eller etter talen? Anonymkode: 31445...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 16. mars 2016 #2 Del Skrevet 16. mars 2016 Dikt kan være gode om de er gode og forferdelige om de er forferdelige. I en begravelse ville jeg vært sikker på hvilken kategori det faller i før jeg vurderte det. Greier ikke mene noe på generelt grunnlag uten å ha hørt det. Er det et personlig skrevet eller et man har funnet? Er det i kirke eller ved mottakelse eller lignende diktet, talen og takken skal være? Takk for at man kom kan man uansett flette inn når som helst, men gjerne før noen har gått (feks om det er en mottakelse etter begravelsen og alle ikke skal dit). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 16. mars 2016 #3 Del Skrevet 16. mars 2016 Kondolerer. Det å lese det diktet kan være en fin hyllest til den avdøde, men dette må du avklare med de(n) som står for seremonien. Se også svaret til @ekkoet. Ellers vil jeg be deg tenke deg om flere ganger om du tenkte å lese det selv. Man kan bli overrumplet av følelser i forbindelse med en begravelse/bisetting og siden dette er din første vil jeg bare gjøre deg litt forberedt på at det kan være veldig stertkt når man først står der. Takken for oppmøtet er normalt å fremføre helt på slutten av seremonien, gjerne sammen med opplysning om det avholdes minnestund, og hvem som er velkommen dit (Alle/kun inviterte/generelle grupper som søsken, onkler/tanter/livsarvinger, etc) Er det takk for oppmøte i minnestunden etterpå du sikter til, ville jeg valgt å legge den inn på et tidspunkt tidligst mulig etter at alle gjestene er møtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #4 Del Skrevet 16. mars 2016 Diktet er ment istedenfor en tale. Istedenfor å fortelle om min far sitt liv,gjør jeg det gjennom et dikt,deet var greit for mine brødre. Som sagt har jeg unngått begravelser hele livet,og vet ikke hvordan alt foregår. Jeg tenker det slik: En av mine brødre står ved inngangen til kirken og ønsker alle velkommen. Den andre broren viser folk til plassene sine,fra nærmest kappellet til bakerst. Og jeg står nærmest kisten til min far og tar imot blomster og legger dem på kisten.hvor skal jeg ev legge blomstene hvis det ikke blir plass på kisten? Når alle har møtt opp og tiden for seremonien har startet,vil en organist spille en sang mens hu synger. Deretter skal presten si noen ord. Deretter skal jeg fremføre diktet mitt om min far. Deretter skal en av mine brødre takke for alle som møtte opp og invitere alle på en mottakelse. Jeg har skaffet alt unntatt prest,derfor vet jeg ikke hvordan seremonien starter/slutter. Men det er slik jeg ser for meg. Tror det vil ta ca 1time alt i alt. Anonymkode: 31445...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 16. mars 2016 #5 Del Skrevet 16. mars 2016 Presten er nok en nøkkelperson som vil kunne komme med en kvalifisert mening om hvordan dere tenker gjøre det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #6 Del Skrevet 16. mars 2016 Hjelper ikke byrået dere med organisering av seremonien? Jeg synes du skal lese diktet hvis du ønsker det. Øv mye på forhånd, det gjør det lettere å takle ffølelsene. Anonymkode: 27ad0...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 16. mars 2016 #7 Del Skrevet 16. mars 2016 Det er ikke vanlig at de pårørende tar imot og henviser plasser, det gjør vanligvis begravelsesbyrået. Vær forsiktig med å ta på dere for mye i en slik anledning, spesielt siden du ikke har erfaring. Du må gjerne lese diktet selv (om dette er greit for presten), men vær forberedt på at dette kan bli veldig tøft. Ha en backup plan, feks at presten eller en annen ikke-så-nær (venn av deg?) overtar eller gjennomfører i stedet for deg selv om følelser tar overhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #8 Del Skrevet 17. mars 2016 Joda.presten skal lese salme og etter det skal barna holde tale,eller si noen ord om pappan sin. Det er da jeg tenker at jeg kan lese dikt istedenfor tale.det var greit for presten,men ville bare høre hvor vanlig det er..jeg har en backup plan ja, samboeren kan ta over når som helst,til og med lese hele diktet for meg hvis jeg skulle bli emosjonelt vrak denne dagen. Har ikke snakket så mye om rollen til begravelsesbyrået denne dagen. Men vet at det skal være der til en siste syning ved kisten. Og at de gjør klar lokalet og ordner med noen som skal spille på flygel. Også rydder de opp etterpå. Anonymkode: 31445...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #9 Del Skrevet 19. mars 2016 Nå kommer diktet. har endret på navn: Vår pappa ** Jan, Han var en arbeidssom mann. Foreldreløs ved 8 år, Det var dårlig levekår. Som ung jobbet han med sveising, Kona han møtte fikk hjertet i sving. Sammen skapte de sønnen ***, Deretter kom **** og *****. Arbeidssom og flink var han, Forretningen blomstret slik den kan. Så brøt krigen ut og skapte splid, Pappa måtte på flukt i lang tid. Etter årevis fra sjø og strand, Kom han til Norges land. Her jobbet han fra første dag, For å få familien i lag. Ved gjenforening ble vi fem, Sammen bygde vi et hjem. Fra liten til større hus, Kom barnebarna som et sus. Venner og kjente ble mange, Endelig nøt han livets gange. Like etter brøt kreften ut, Sykehus og sykehjem var ikke forut. Pappa hadde kort tid på seg, Med familien rundt ble han ikke lei. Igjen samlet han familien sin, Inntil hans siste pust tok inn. Vår pappa *** Jan, Vil alltid være med oss han. Hva synes dere? er det noe som høres rart ut?? Anonymkode: 31445...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #10 Del Skrevet 20. mars 2016 Ingen.....?? Anonymkode: 31445...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå