Gå til innhold

Krever vi en velutdannet partner?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest TomKrus
Vel . skulle jeg ha ansatt en prosjektleder til et større prosjekt hadde jeg valgt en siv.ing framfor en snekker hvertfall :tunge1::wink:

Joa, det er greit nok. Men helst en siv.ing som meg som ikke nødvendigvis ser ned på snekkerene som jeg skal jobbe med ;) Og ellers hadde jeg ansatt en snekker for å gjøre en snekkerjobb (prosjektledelse er noe man lærer i siv.ing-utdanningen og via jobberfaring, og er ikke akkurat på siden av hva personen er utdannet til).

Føler vi har sporet litt vekk fra utdanning og partnervalg..

Ja, utdanningsnivået har noe å si for meg, men det viktigste er at hun er smart, har anlegg for noe og bruker det til noe fornuftig (når det kommer til slike typer egenskaper ved en person. Det finnes en haug med andre kriterier også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sagt ved flere anledninger at hvis jeg skal ha noen ny mann i livet mitt, så må han være oppegående og intelligent og tjene bra, og selvfølgelig ha egen leilighet og store barn.

Men jeg vet at dersom jeg treffer en herlig mann med glimt i øyet, så bortfaller det der med store barn og at han må tjene bra. Oppegående og intelligent må han selvfølgelig være.... Egen leilighet har han selvfølgelig, ellers ville han vært uteligger, og da hadde jeg ikke møtt ham..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest atter en gjest

Hvorfor tror du at en snekker ikke trenger disse kunnskapene da?

Tror du ikke han lærer noe?

Han må også være strukturert - han må planlegge - han må fullføre - man må også lede noen osv......

Hvordan tror du et hus ville se ut om ikke en snekker hadde disse kunnskapene? Tror du at snekker'n bare "banker og slår i spiker" hele dagen?

Det er forskjell på om en snekker jobber f.eks. hos en entreprenør (der ofte alt blir lagt til rette) - enn om han er selvstendig. Ergo er heller ikke en snekker - "bare" en snekker!

Er ikke ute etter å arrestere noen nå - men jeg mener fortsatt at yrke ikke har noe å si - at det fortsatt er mennesket som teller!

Litt tilfeldig at jeg siterer akkurat detteinnlegget, men:

Snekkere har jo også utdanning, da, selv om det er yrkesfaglig. Og en snekker som er selvstendig næringsdrivende har sikkert minst like gode leder/struktur-egenskaper som en hvilken som helst akademiker. Men det er vel ikke det som er poenget i debatten her - det er om man/en sev foretrekker partnere (og venner..?) som er på samme eller høyere utdanningsnivå som en selv. Og om man ikke gjør det bevisst, gjør man del likevel...?

For det første er det jo vanlig å treffe kjærester o.l i skole/student/arbeidsmiljø. Det har jeg selv gjort. Og jeg må innrømme at de fleste har vært av samme "slaget" som meg selv. Samboern min og jeg har omtrent like lang utdanning, ikke så rart da vi traff hverandre på en høyskole. Men det er tross alt veldig mange med mer, samme eller mindre utdanning enn meg selv jeg ALDRI ville valgt, da!

Det viktigste er jo at man kommuniserer bra og kan samarbeide om å få et forhold og en husholdning til å fungere. Og til det trenger man ikke å ha LIK bakgrunn. Men jeg tror faktisk det ofte blir lettere da... OFTE, altså - ikke som noen mal eller et ideal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon er det startet en egen tråd om utdannelsesnivå vs. IQ på generell debatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melissa Gioberti utl.

Hvorfor søkt? Hadde jeg vært mindre intelligent i dag hvis jeg i stedet hadde begynt å jobbe som snekker etter vgs?

Nei Tom Krus, det hadde du selvfølgelig ikke vært!

Det vet du utmerket godt selv også at din intelligens står ved like uansett hva du velger å gjøre med den.

(Et drastisk eksempel er Good Will Hunting..)

Folk er så intelligente de bare vil og ingenting kan frata dem det. Derimot, og dessverre, blir folk ofte satt i bås gjennom hva de "er" yrkesmessig.

Men heldigvis: jo eldre man blir, og jo flere mennesker man blir kjent med, desto mer forstår man at det er personens innhold som er viktigst og helt avgjørende.

- Personlig kjemi- kommunikasjon- samhørighet: mye av dette bestemmes av ulike faktorer tilsammen. Dette vet vi!

Hva vi sier er èn ting: hvordan vi handler i forhold til å velge en partner er en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer dette fra, med at !jeg skal ikke som siv.ing. se ned på snekkeren dersom vi skal jobbe sammen" ???

Selvfølgelig skal man ikke se ned på en annen yrkesgruppe som man jobber sammen med. Trodde noen det?

Dette handler ikke om yrkesgrupper: det handler om hvor flinke vi er til å være istand til å skille mellom stillingsbeskrivelser og formell kompetanse- og enkeltindivider som de menneskene de er.

R e s p e k t kjenner ingen grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

he he, må bare le litt her. spesialiteten min er altså ingeniørutdannede menn som stort sett IKKE jobber som ingeniører, derfor pleier jeg ikke å vite hvilken utdannelse de har før jeg faller for dem (bare hva de driver med for tida).

tom, jeg tror neppe du hadde vært mindre intelligent om du hadde blitt snekker i stedet for siv.ing, men du hadde muligens hatt mindre stimulerende omgivelser for intelligensen din og utviklet deg annerledes likevel selv om evnene i utgangspunktet var de samme... ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, må bare le litt her. spesialiteten min er altså ingeniørutdannede menn som stort sett IKKE jobber som ingeniører, derfor pleier jeg ikke å vite hvilken utdannelse de har før jeg faller for dem (bare hva de driver med for tida).

tom, jeg tror neppe du hadde vært mindre intelligent om du hadde blitt snekker i stedet for siv.ing, men du hadde muligens hatt mindre stimulerende omgivelser for intelligensen din og utviklet deg annerledes likevel selv om evnene i utgangspunktet var de samme... ikke sant?

Enig med Ivanka i det med stimulerende omgivelser, det er viktig.

Og akkurat som Ivanka alltid faller for ingeniører, så faller jeg, av en eller annen mystisk grunn, for jurister i staten som stemmer Venstre! Forstå det den som kan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå som jeg har lest hele denne tråden, er jeg skremt over en del av holdningen som kommer frem. Jeg håper dette er en over gjennomsnittlig fordomsfull gjeng! Og veldig mange av de som utaler seg her, om viktigheten av å være vellutdannet virker ikke spesielt itelligente på meg.

Hvordan definerer dere forresten velutdannet?

Vet om mange ingeniører jeg, som bare har tre år på vidregående, men de er ingeniører, riktig nok service ingeniører. Er disse smartere enn deres mye brukte eksempel; snekkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he det er helt mystisk.

hvis jeg en dag blir desperat single og bare MÅ ha en mann i livet får jeg flytte til trondheim en periode tror jeg... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger jo ikke bare være slik at man ser etter utdannede mennesker, men man treffer gjerne partnere i de kretsene man selv befinner seg i og som en høyt utdannet person er sannsynligheten liten for at man er sammen med andre svært ulike mennesker, mye fordi de vennene/kjærestene man har blir funnet i studietiden. Jeg holder selv på med høyere utdannelse og har ingen venner uten utdannelse, ei heller har jeg vært sammen med en mann uten utdannelse. Det har ikke noe med hva som er mest verdt, men rett og slett bare hvem man som oftest passer sammen med/har noe til felles med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten
Det trenger jo ikke bare være slik at man ser etter utdannede mennesker' date= men man treffer gjerne partnere i de kretsene man selv befinner seg i og som en høyt utdannet person er sannsynligheten liten for at man er sammen med andre svært ulike mennesker, mye fordi de vennene/kjærestene man har blir funnet i studietiden. Jeg holder selv på med høyere utdannelse og har ingen venner uten utdannelse, ei heller har jeg vært sammen med en mann uten utdannelse. Det har ikke noe med hva som er mest verdt, men rett og slett bare hvem man som oftest passer sammen med/har noe til felles med.

:klappe: :enig_animasjon: Det er ikkje det at eg absolutt skal ha ein med lang utdanning, fleire av dei viktigaste og mest reflekterte mennene i mitt liv har ikkje hatt vidaregåande ein gong (morfar blant anna; 7.årig folkeskule), men eg møter aldri nokon som ikkje har lang utdanning. Heile familien/ slekta mi har det (unntatt besteforeldra mine, og dei er her ikkje meir) og alle eg har forholdt meg til dei siste ti åra er der eg er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth sier:

Grunnen til at jeg tok opp emnet, er at jeg stadig vekk ser folk som fremhever hvor utdannet de er. ("Dannet og velutdannet"...)

Jeg har opplevd at flere utdannede er overhode IKKE dannet. Flere jeg har møtt på er noen store rotekopper, griser, et selvbilde som ikke ligner grisen og beina andre steder enn plantet på jorden.

Og for dere med høy utdannelse her inne som føler seg truffet, så sier jeg ikke dette for å gre alle under en kam, men uttaler meg på bakgrunn av mine erfaringer på flere måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye som skal klaffe, men bare det er flere positive enn negative sider. Dannet må han være, på den måten at han er fortrolig med respekt. Han trenger ikke være høyt utdannet, men jeg kan ikke betale for oss begge. Det blir for slitsomt. Men det kommer nok litt an på meg selv. Jeg har mål i livet når det gjelder karriere og forventer det samme av partneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...