Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går det an? Jeg har før blitt trukket for obligatoriske utgifter fra banken og da stått i minus.

Jeg skal betale en regning med forfall den 16., men får ikke penger til det innen den tid. Vil vel tro at jeg da blir stående noen kroner i minus i stedet på disponibelt beløp, eller att en forfallsdato bare er en forvarsel før man får purring, slik at jeg fint kan betale regningen når som helst ellers i løpet av denne måneden?

Anonymkode: 031be...e7b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis får du purring med tilhørende purregebyr 14 dager etter forfall av faktura. Om du kan betale fakturaen innen den tid er det ikke noe problem å være noen dager på etterskudd med betalingen.

Anonymkode: 371c2...92f

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg tror ikke det går an. 

Men jeg er ikke helt sikker

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo prøve å se om det går an? 

Anonymkode: 634ad...552

AnonymBruker
Skrevet

Det skal ikke gå an. Hvis det ikke er dekning så står det i nettbanken min at trekket er ikke foretatt

Anonymkode: 88345...54d

AnonymBruker
Skrevet

Tror det bare er banken selv som kan sette deg i minus.

Anonymkode: 01dbf...51a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg stopper regninger automatisk når det ikke er dekning på konto.

Anonymkode: 7c7f9...4ab

• Liker 3
Skrevet

Det går ikke.

Du kan jo tenke deg selv at banken ville fått et temmelig stort problem med regnskapene, dersom det var teknisk mulig for folk å "ta seg kreditt" på den måten at de bare kunne legge inn regninger og "betale" dem uten penger eller dekning på konto. Da ville jo folk utnyttet det til fulle, og dratt på seg gjeld til banken.

Så nei, det går ikke. Det må være dekning for beløpet på konto.

Den regningen du har, vil du få purring på etter rundt fjorten dager (det vanlige). Betal heller purringen og regn med purregebyr på 65 kroner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vet 100% at du får nok penger på en gitt dato (innen kort tid), så ville jeg kontaktet de som har sendt meg en regning og bedt om utsettelse til den aktuelle datoen. Når man sier fra innen fristen får man som regel mer goodwill enn om man er forsinket. Dette kan  komme godt med ved senere anledninger. (Eksempel: som nyutdannet, lavtlønnet og uten buffer fikk jeg forsikringsfaktura med månedlig forfall 5 dager før lønnsdato. Jeg kontaktet forsikringsselskapet og ba om utsettelse til dagen etter lønningsdag. Det gikk aldeles kjempefint!) Noen offentlige kreditorer lar renta gå fra første dag etter forfall, så der lønner det seg i alle fall å ta kontakt og be om hjelp. Da slipper man forhåpentligvis gebyrer + renter. 

Anonymkode: 7206b...d6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Går det an? Jeg har før blitt trukket for obligatoriske utgifter fra banken og da stått i minus.

Banken kan trekke sine utgifter og gi deg minussaldo, men du kan ikke selv betale regninger og gå i minus på kontoen.

Du kan jo be om kontokreditt hvis du er veldig stressa, men jeg ville ikke brydd meg. Det gjør ingenting å betale regninger noen dager etter forfallsdato. Noen regninger venter jeg nesten to uker med å betale, null problem.

Anonymkode: f61f9...34c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vil si at jeg like greit kan trekke tilbake betalingen, for den vil ikke bli gjennomført med en gang jeg har fått penger (jeg kan vel også bare redigere den et par dager fram i tid).

Med andre ord så vil jeg ikke få noen ekstra kostnad før om 14 dager etter forfall, slik at jeg kan ta det helt med ro. Det å regne renter fra første dag etter forfall må man jo tidiligere gi beskjed om, slik at jeg ikke får en ny faktura snart på et par kroner?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil si at jeg like greit kan trekke tilbake betalingen, for den vil ikke bli gjennomført med en gang jeg har fått penger (jeg kan vel også bare redigere den et par dager fram i tid).

Hvis det kun er snakk om noen dager fra forfallsdato til du får penger trenger du virkelig ikke å bekymre deg. 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det kun er snakk om noen dager fra forfallsdato til du får penger trenger du virkelig ikke å bekymre deg. 

Jeg vil strekke meg til at man fint kan betale en regning selv etter mottatt purring. Greit, det koster et purregebyr, men det er ikke verdens undergang. Om du i tillegg kontakter kreditor som også er nevnt i tråden, så burde det overhode ikke være noe problem. 

Skrevet

Hos Dnb kan man trekke over 100 kroner selv om man ikke har kontokreditt. Kjempesmart av dem, ingen kommer til å lage 10-20 kontoer i nettbanken å utnytte det. Hvertfall ikke studenter og de som misholder all gjeld :) 

AnonymBruker
Skrevet
Den Tuesday, March 15, 2016 at 15.16, AnonymBruker skrev:

Jeg skal betale en regning med forfall den 16., men får ikke penger til det innen den tid. Vil vel tro at jeg da blir stående noen kroner i minus i stedet på disponibelt beløp, eller att en forfallsdato bare er en forvarsel før man får purring, slik at jeg fint kan betale regningen når som helst ellers i løpet av denne måneden?

Får du betalt noe uten kr?

Anonymkode: 2aa09...09e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...