Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en MR-undersøkelse av hodet i morgen, og har i den anledning en del spørsmål. Er nemlig ganske nervøs pga klaustrofobi og generell angst :icon_frown:

1. Hvor lang tid tar undersøkelsen? 

2. Har jeg på meg meg mine egne klær?

3. Kan jeg bruke sminke (mascara)?

4. Kan jeg ha med meg noen (mamma) på undersøkelsen?

5. Hvordan er det å ligge inn i MR-maskinen når man har klaustrofobi? Evt tips til hvordan takle det

6. Hvor snart får man vite resultatet?

7. Er det noe annet jeg bør være forberedt på?

Tusen takk!:P

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ligge med hodet i fotenden så du ikke er så langt fra åpningen. Du kan ha med moren din, hun får ikke være der inne med deg. Du kan bruke mascara men ikke smykker. MR maskinen bråker noe helsikes. Vær forberedt på eksplosiv diarè.

Anonymkode: 10d2a...603

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, nordnorsk skrev:

Hei! Har en MR-undersøkelse av hodet i morgen, og har i den anledning en del spørsmål. Er nemlig ganske nervøs pga klaustrofobi og generell angst :icon_frown:

1. Hvor lang tid tar undersøkelsen? 

2. Har jeg på meg meg mine egne klær?

3. Kan jeg bruke sminke (mascara)?

4. Kan jeg ha med meg noen (mamma) på undersøkelsen?

5. Hvordan er det å ligge inn i MR-maskinen når man har klaustrofobi? Evt tips til hvordan takle det

6. Hvor snart får man vite resultatet?

7. Er det noe annet jeg bør være forberedt på?

Tusen takk!:P

Jeg har tatt MR av hodet. Ikke ha sminke på eller ørepynt. Du kan ha på dine egne klær. du får panikk knapp og trykke på hvis det blir vanskelig men husk at da tar det lenger tid siden de må stoppe og kjøre deg ut igjen.. Prøv og hold øyene igjen. Du får et slags bur rundt hodet det kan føles klaustrofobisk. Jeg har intens klaustrofobi og klarte dette. Har gjort det 2 ganger. Hos meg tok det ca 12 min i selve maskinen. Det kan nok variere, de gir deg beskjed sånn ca tid. Svaret går til legen din som har henvist deg. 1-2 uker alt ettersom.

Anonymkode: 8aac4...0b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ligge med hodet i fotenden så du ikke er så langt fra åpningen. Du kan ha med moren din, hun får ikke være der inne med deg. Du kan bruke mascara men ikke smykker. MR maskinen bråker noe helsikes. Vær forberedt på eksplosiv diarè.

Diare? Det har jeg aldri fått og har tatt MR noen gangen mer enn jeg skulle ønske.

Anonymkode: aa32f...14b

• Liker 5
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok bare de som har måtte bruke kontrastvæske som kan få kraftig diaré i etterkant, så det slipper jeg heldigvis hehe :ler: Men takk for svar begge to!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ekstremt klaustrofobi, fikk lov til å ha med meg mannen min inn på rommet .MR maskinen jeg hadde var åpen i begge ender,heldigvis.  Kom også frisk luft inni den.

Jeg merket ikke så mye til bråket,hadde mer enn nok med å greie å ligge inni der. Telte inni meg flere ganger til 100,og tok en vurdering etter hver gang om jeg skulle trykke på panikknappen.  Men jeg greide å fullføre undersøkelsen.

Anonymkode: 590e5...add

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er svært nervøs for undersøkelsen, kan du ta en prat med fastlegen din på forhånd. I enkelte tilfeller er det mulig å få beroligende tabletter (Vival e.l.) For mange er det bedre å ta en tablett på forhånd, slik at man er roligere før undersøkelsen, enn å  få en vond angstreaksjon under undersøkelsen. Det spørs selvsagt hvor sterk angsten din egentlig er. Men har man svært sterk klaustrofobi, så er det ikke uvanlig. 

Anonymkode: 81396...c76

AnonymBruker
Skrevet

Resultatet blir sendt til fastlegen din. Hvor lang tid det tar, kommer an på hvor i landet dette er. Her i nord kan det opptil 3 uker før man får ett svar.

Ja, maskinen bråker veldig. Jeg har fått øretelefoner med radio på. Begge gangene sovnet jeg, så ikke altfor ille. Det er ganske rytmiske dunkinger.

Anonymkode: e3546...f17

Skrevet

Da jeg tok MR for mange år siden fikk jeg ha med meg en cd de satt på som jeg fikk høre gjennom øreklokkene jeg måtte ha på. Når de tar av hodet ligger du bare rett innenfor åpningen. Jeg fikk ha med pappa men han måtte sitte i andre enden av rommet så kunne ikke se han. 

AnonymBruker
Skrevet

Tar MR av hodet (med kontrast) 1-2 ganger i året pga. hjernesvulst, har gjort det i snart 5 år på flere forskjellige sykehus, men mest på Rikshospitalet. Syntes også det var skummelt første gangen, men var da mest bekymret for hva de skulle oppdage. Diaré har jeg aldri opplevd, men man blir litt tissetrengt etter kontrast.

1. Hvor lang tid tar undersøkelsen? Med kontrast ca. 35 min, uten ca. 25 min.

2. Har jeg på meg meg mine egne klær? Ja

3. Kan jeg bruke sminke (mascara)? Ja, har aldri blitt bedt om å fjerne sminke.

4. Kan jeg ha med meg noen (mamma) på undersøkelsen? Vet ikke, men sikkert nok.

5. Hvordan er det å ligge inn i MR-maskinen når man har klaustrofobi? Evt tips til hvordan takle det Jeg har også litt klaustrofobi, men det hjelper å lukke øynene, tenke på noe annet og å høre på radio. Knappen i hånden er også betryggende, dessuten spør de deg hele tiden om det går bra og det er også betryggende. Hamringen må man bare prøve å overse.

6. Hvor snart får man vite resultatet? 1-2 uker

7. Er det noe annet jeg bør være forberedt på? Egentlig ikke, men du får noen spørsmål før du går inn i maskinen. Standardspørsmål som; navn, om du er gravid, om du har sjekket lommer for metall, hårspenner o.l

Lykke til :)

Anonymkode: cc955...b0d

• Liker 3
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også klaustrofobi. Jeg støtter de som har nevnt det å lukke øynene, den gangen jeg greide å gjennomføre undersøkelsen var det nettopp det jeg gjorde. Jeg lukket øynene før jeg ble kjørt inn i selve maskinen, og jeg kikket heller ikke inn i den når jeg kom inn i rommet. Det blåste luft gjennom tunellen, det var helt topp og gjorde at jeg ikke følte meg innestengt. Jeg fikk radio på øret, og hadde bestemt meg på forhånd for noen hyggelige tanker jeg skulle fokusere på. Mot slutten måtte jeg konsentrere meg for å holde øynene lukket, fordi jeg slappet såpass av at jeg holdt på å glemme meg og åpne dem (da ville jeg nok fått panikk..).

Følelsen når jeg forstod at det her greier jeg, den var helt rå. Det var stort å klare å gjennomføre!

Anonymkode: 372bd...6cb

Skrevet

Wow, tusen takk for grundige svar! Setter veldig pris på at dere tar dere tiden :) Føles allerede litt tryggere!

Nå lurer jeg på om jeg kan ha på meg Sports-BH, eller om jeg ikke kan ha det heller? Og er det bare på overkroppen jeg må unngå glidelås og sånn, eller kan jeg ikke ha på meg jeans med smekk? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, nordnorsk skrev:

Wow, tusen takk for grundige svar! Setter veldig pris på at dere tar dere tiden :) Føles allerede litt tryggere!

Nå lurer jeg på om jeg kan ha på meg Sports-BH, eller om jeg ikke kan ha det heller? Og er det bare på overkroppen jeg må unngå glidelås og sånn, eller kan jeg ikke ha på meg jeans med smekk? 

Jeg har alltid BH med spiler og bukse med glidelås, aldri vært noe problem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går jevnlig til MR av bekkenet, og jeg kan ikke bruke sports-BH, i alle fall. Dette pga hektene og at det er metall på de greiene som strammer stroppene. Mulig det er annerledes når bare hodet er inni MR-maskinen, men du må ikke bli overrasket dersom du må ta av deg BH-en, i alle fall. 

Anonymkode: 81396...c76

Skrevet
11 minutter siden, nordnorsk skrev:

Du kan ikke ha på noe av metall på kroppen i det hele tatt når du skal til MR-undersøkelse, så jeans med glidelås og knapper må du nok ta av. Sportsbh uten spiler og hekter går nok bra.

Grunnen til at de er så nøye på det med metall på MR er at det kan bli dratt inn i maskinen (en MR er en kjempestor magnet). Dette kan ødelegge maskinen og skade den som ligger inni maskinen. Mens på CT må man unngå metall fordi det kan påvirke bildene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spurt hver gang angående dette med bh og glidelås siden jeg har vært på forskjellige klinikker, men da har de alltid sagt at det ikke er noe problem spile-bh og glidelås. Men, et sted måtte jeg kle av meg på overkroppen å ha på en sykehusskjorte, mulig det varierer fra sted til sted. Kanskje forskjell på maskinene.

Skrevet
4 timer siden, NasseNøff skrev:

Du får ikke lov til å ha med deg noen inni rommet under undersøkelsen. 
Du kan ta med deg moren din inn, til du får lagt deg i maskinen, men så må hun gå ut. 

Dette er feil!

Jeg har vært med sønnen min mange ganger, han tar MR årlig pga kontroll etter hjernesvulst, jeg får være der under hele undersøkelsen. 

Litt av et bråk, men jeg blir alltid trøtt og slumrer på stolen min. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker deg lykke til i morgen :) Jeg tror dette vil gå fint. Jeg har selv tatt MR av hodet flere ganger og jeg sovner nesten hver gang. Siden jeg ikke liker musikk, har jeg det helt stille i øreklokkene, men blir døsig av de ulike rytmene av MR-maskinen. Radiograften spør undervegs om det går OK.

:blomst: til deg

Anonymkode: d94f6...656

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Fotballmamma skrev (På 15.3.2016 den 20.52):

Dette er feil!

Jeg har vært med sønnen min mange ganger, han tar MR årlig pga kontroll etter hjernesvulst, jeg får være der under hele undersøkelsen. 

Litt av et bråk, men jeg blir alltid trøtt og slumrer på stolen min. :fnise:

Endret av Nasse Nøff ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...