Gå til innhold

Det at du er ateist betyr ikke at du er intelligent

Anbefalte innlegg

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Det er jeg det perfekte beviset på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ateisme framstår hos mange som en religion, basert på en del "læresetninger" hentet fra kvasi-vitenskap. 

Tror eller ikke-tro har lite med intelligens å gjøre. 

• Liker 3
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
4 minutter siden, stan skrev:

Ja jeg vet men det virker som en del faktisk tror at det har det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke at man er intelligent bare fordi man ikke tror, men jeg lurer litt på troende av og til.  

Anonymkode: fd957...6f1

• Liker 6
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke at man er intelligent bare fordi man ikke tror, men jeg lurer litt på troende av og til.  

Anonymkode: fd957...6f1

Det at man er troende betyr heller ikke at man er dum.

Skrevet

Er det noen som har hevdet at alle ateister er intelligente?

Skrevet
4 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Det at man er troende betyr heller ikke at man er dum.

Hmm.....kommer stadig flere forskningsrapporter som viser noe annet....det finnes faktisk en sammenheng mellom religiøsitet og intelligens

http://arstechnica.com/science/2013/08/new-meta-analysis-checks-the-correlation-between-intelligence-and-faith/

Men som all annen logikk kan du ikke snu den og si du er intelligent fordi du er ateist, eller glemme alle unntakene som alltid finnes, men sett som grupper er det ikke en fordom om man antar at jo mer fanatisk religiøs, jo mindre intelligent;)

• Liker 4
Skrevet
16 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Ja jeg vet men det virker som en del faktisk tror at det har det. 

Ikke tror, stoler på statistikken, det er noe annet enn tro ;)

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
52 minutter siden, pautina skrev:

Hmm.....kommer stadig flere forskningsrapporter som viser noe annet....det finnes faktisk en sammenheng mellom religiøsitet og intelligens

http://arstechnica.com/science/2013/08/new-meta-analysis-checks-the-correlation-between-intelligence-and-faith/

Men som all annen logikk kan du ikke snu den og si du er intelligent fordi du er ateist, eller glemme alle unntakene som alltid finnes, men sett som grupper er det ikke en fordom om man antar at jo mer fanatisk religiøs, jo mindre intelligent;)

Du forstod tydeligvis ikke hva jeg mente.

Skrevet
1 time siden, Balian de Ibelin skrev:

Du forstod tydeligvis ikke hva jeg mente.

Hva mente du da?

Påstanden var at det ikke er sammenheng mellom tro og intelligens og det er det mye som tyder på at det er

• 2 uker senere...
Skrevet
Den 15.3.2016 at 17.34, stan skrev:

Ateisme framstår hos mange som en religion, basert på en del "læresetninger" hentet fra kvasi-vitenskap. 

Dette blir som å si at det å være skallet fremstår hos mange som en hårsveis. Latterlig.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, jabx skrev:

Dette blir som å si at det å være skallet fremstår hos mange som en hårsveis. Latterlig.

Bra at du har det gøy. Jeg opplever stadig og ikke minst i dette forumet at ateister er mye mer bastante om sine ideer enn troende. 

De er veldig ivrige etter å misjonere det livssynet de har, og framstår som like religiøse som de som tror på noe guddommelig. 

At folk er agnostikere skjønner jeg, men å være helt overbevist om at det ikke finnes noe mer mellom himmel og jord enn ordet og, det skjønner jeg jeg ikke. 

• Liker 3
Skrevet

Intelligens kan jo være så mye. Forskere er ikke engang enig i hva som burde legges i begrepet intelligens. Hvis vi snakker om intelligens som IQ, så er det en egenskap som i en viss grad er påvirket av miljøet hjemme med familien; hvor mye hjelp man får, osv. Jeg kan se for meg at kristne familier i større grad er sammensveiset, og kanskje derfor er flinkere til å følge opp barna sine med lekser og skolearbeid. 

Religiøse holdninger får man gjerne også fra familien. Så det kan være at man er født av to kristne foreldre med høy IQ, og da arver man både potensial for høy IQ, samtidig som at man blir påvirket av foreldrenes religion. 

Det som kunne vært interessant var å holde barn og unge utenfor all religiøs aktivitet, og når de ble 20 år så ble de presentert for bibelen. Ville det da være noen korrelasjon mellom intelligens og de som velger bibelen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...