Gå til innhold

Løse aggressive hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita papillon tispe på et halvt år. Hun er veldig sosial og elsker å møte andre hunder og mennesker. 
I dag var vi på tur på et populært turområde i nærheten av der vi bor. Vi gikk normalt og ante ingen fare. Plutselig ser jeg at det kommer ikke en, men tre løse terriere løpende i full fart mot min hund. Den første hunden som kommer er svært aggressiv, den bjeffer, knurrer og prøver å bite etter min hund. Først trodde min hund at den andre hunden ville leke å vare svært glad og imøtekommende, men hun ble straks redd da hun oppfattet adferden til den andre hunden. Mitt første instinkt var å løfte opp min hund, noe jeg gjorde. Men på dette tidspunktet hadde alle tre hundene nådd oss, og det ble til at de hoppet, bjeffet og knurret etter hunden jeg hadde i armene. Eieren til disse hundene stod en 300-400 meter unna og gjorde ingenting. Hun hadde nok med å prøve å finne båndene til disse hundene, enn å prøve å rope dem inn. Da jeg fikk kontakt med eier og fortalte henne, i en litt kvass tone, at hun ikke kan ha hundene sine løse om hun ikke har kontroll på dem, ble hun irritert på meg og fortalte at dette hadde hun ALDRI opplevd før.... 

Hva gjør jeg om jeg kommer i en slik situasjon igjen? 
Jeg har nå forstått at jeg kan anmelde, men er det noe annet jeg har lov til å gjøre i en slik situasjon for å beskytte min egen hund? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du reagerte helt rett i situasjonen. Din hund er ganske liten og 3 andre hunder blir nok litt voldsomt for henne fordi om disse terrierene kanskje ikke var av de største hundene de heller?
Neste gang gjør du akkurat det samme. La henne først og fremst få hilse på, og leke med, hunder som er trygge og fine for henne. Da slipper du at hun skal bli redd i fremtiden.

Forøvrig hadde jeg vært like sur, fordi om mine hunder er store og klarer fint selv å hamle opp med noen småhunder om de må Men det vil jeg jo ikke at skal måtte gjøre!
Damen bør ha hundene sine i bånd, eventuelt bare slippe en av gangen. Det er lettere å ha kontroll på en løs hund enn 3.

AnonymBruker
Skrevet
Den 15. mars 2016 at 13.56, Blablah01 skrev:

Jeg har ei lita papillon tispe på et halvt år. Hun er veldig sosial og elsker å møte andre hunder og mennesker. 
I dag var vi på tur på et populært turområde i nærheten av der vi bor. Vi gikk normalt og ante ingen fare. Plutselig ser jeg at det kommer ikke en, men tre løse terriere løpende i full fart mot min hund. Den første hunden som kommer er svært aggressiv, den bjeffer, knurrer og prøver å bite etter min hund. Først trodde min hund at den andre hunden ville leke å vare svært glad og imøtekommende, men hun ble straks redd da hun oppfattet adferden til den andre hunden. Mitt første instinkt var å løfte opp min hund, noe jeg gjorde. Men på dette tidspunktet hadde alle tre hundene nådd oss, og det ble til at de hoppet, bjeffet og knurret etter hunden jeg hadde i armene. Eieren til disse hundene stod en 300-400 meter unna og gjorde ingenting. Hun hadde nok med å prøve å finne båndene til disse hundene, enn å prøve å rope dem inn. Da jeg fikk kontakt med eier og fortalte henne, i en litt kvass tone, at hun ikke kan ha hundene sine løse om hun ikke har kontroll på dem, ble hun irritert på meg og fortalte at dette hadde hun ALDRI opplevd før.... 

Hva gjør jeg om jeg kommer i en slik situasjon igjen? 
Jeg har nå forstått at jeg kan anmelde, men er det noe annet jeg har lov til å gjøre i en slik situasjon for å beskytte min egen hund? 

Jeg hadde løftet opp min hund og sparket etter disse drittbikkjene som eieren ikke hadde kontroll på. Det har du lov til å gjøre når du blir oppsøkt av løshunder på denne måten og du føler deg truet. Da pleier nemlig disse eierne å få fingeren ut og prøve å få samlet hundene. Vanligvis så lærer de også. 

Anonymkode: 688b5...66d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...