Gå til innhold

Si opp leilighet før man har flyttet inn...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig i tvil nå.. Jeg bor med samboer, vi har ett felles barn. Jeg gjorde det slutt for ca 1 mnd siden fordi forholdet vårt har ikke vært bra de siste årene, kjærestefølelsen har vært borte lenge. Jeg og faren til barnet vårt, som jeg enda bor med, samarbeider godt, og har en god tone oss mellom. Men nok om det. Jeg letet lenge etter leilighet, fant en i nærheten  og tenkte det var bra pga barnet vårt. Det tok ganske lang tid før jeg fikk vite om jeg fikk leiligheten, huseieren brukte lang tid på å svare osv. Men sist uke betalte jeg første husleie og depositum, fikk nøkler og skrev under kontrakt. Jeg hadde med samboeren til leiligheten i går, og han så flere mangler som jeg ikke har fått med meg (ikke flink til sånt.) Manglet noe på komfyren, og på microen, en elektrisk kobling var ikke dekket til (?), og flere andre ting. I tillegg skulle han fikse noen spotter i taket og en hylle i ett klesskap. Jeg sendte mail til huseier om alle disse tingene. Han har sagt tidligere at han skulle komme og hente de møblene jeg ikke ville ha. Jeg fikk svar på mailen om at disse tingene kunne han se på når han kom på fredag, og hente møblene. Skal jeg vente helt til fredag?? Leiligheten er jo ikke innflytningsklar, og jeg har betalt! I dag var jeg der og skulle begynne å vaske på badet, og jeg ble faktisk kvalm. Sjekket støvsugeren, og den var FULL av hundehår, det var masse hundehår bak vasken og under vaskemaskinen. Jeg har tenkt masse og har en dårlig magefølelse, det som frister mest er å si opp leiligheten før jeg har flyttet inn, og lete etter noe annet. Jeg er sikkert kravstor, men når man sitter med en veldig dårlig følelse, hva burde man gjøre....?

Anonymkode: b23e7...f86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som stedet jeg leide før. Sa opp etter to måneder. Måtte dessverre bo der ut oppsigelsestiden, og det må nok du også. Når du har skrevet under kontrakt og betalt, så kan du ikke bare trekke deg. Særlig ikke når huseier sier han skal fikse det. Da må du nesten bare gi han en sjanse til å gjøre akkurat det. Funker komfyren? Hvis ikke, så kanskje du kan kreve noen form for erstatning for de ekstra utgiftene det vil påføre deg. De andre tingene er ikke så presserende at du ikke kan vente til fredag. Hvis komfyren funker, så er heller ikke det så presserende at du ikke kan vente. Men jeg hadde sagt opp kontrakten med en gang hvis du har en dårlig feeling. Evt tatt det lengre dersom huseier ikke ordner ordentlig opp på fredag. Du kan forresten få et vaskebyrå til å komme og vaske ut leiligheten for deg, og sende regningen til han. Det skal være vasket ut ordentlig når man flytter inn.

Anonymkode: 4b903...1eb

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i verden holder du til?

Anonymkode: 276a6...544

Skrevet

Hvorfor skal du vaske badet i en ny innflyttet leilighet? Det skal jo være helt rent, hvis ikke trekker du fra vasking på husleien eventuelt ber huseier arrangere vasking eller får vaskebyrå vaske og sender regning til huseier. Å vaske det selv uten å dokumentere det er idioti. Hvis du krever penger nå, kan du sette de på konto og gi faen i å vaske når du flytter og betale de pengene for vasking da.

Hva manglet på komfyren og mikroen? Hvis det er bagateller virker det usannsynlig at du får noe.

Stikkontakten ber du han selvsagt fikse innen rimelig tid. Kan ikke se for meg at en ødelagt stikkontakt er grunn til å heve kontrakten, spesielt ikke hvis det utbedres innen rimelig tid.

Har du skriftlig at du skulle få spotter i taket? Husk at alt som sies muntlig kan man trygt anta at aldri kommer til å skje. Alt du har skriftlig er du trygg på at skjer. Ikke godta muntlig kommunikasjon, og ta opp alle samtaler. 

Hvis du ikke liker leiligheten kan du jo bare sende oppsigelse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge kontrakten er underskrevet må du selvsagt betale ut oppsigelsestiden. Sier du opp nå blir det ut juni. 

Du kan treffe fra for manglende vask, de andre tingene har du jo selv sagt ja til at utleier skal utbedre, så det kan du ikke klage på nå.

Sånn er det å leie.

Anonymkode: 0dde7...78a

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan forresten få et vaskebyrå til å komme og vaske ut leiligheten for deg, og sende regningen til han.

Nei, det man gjør er å dokumentere utgiften og trekke den fra husleia.

Anonymkode: 0dde7...78a

AnonymBruker
Skrevet

Dere gikk vel gjennom leiligheten sammen da du overtok, sa du ikke noe da om at det var skittent? 

Anonymkode: ada58...5b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...