Gå til innhold

hvor mange gigabyte trenger en tenåring i mobilabo når hun har wifi hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

kort sagt: datter på 14 mener hun må ha flere GB enn i dag for å bruke mobilen normalt. Hun er hovedsaklig hjemme etter skoletid, i helger og på kvelder og har wifi der. På buss bruker hun 4g for å kjøpe mobil-billett 3 ganger i uka til fritidsaktivitet og sjekker sikkert insta, face osv da. Påstår hun bruker spotify i offlinemodus.

Jeg har selv 1 GB og siden jeg har wifi både hjemme og på jobb holder det i lange baner selv om jeg sjekker facebook, aviser, mail osv når jeg er ute og rundt omkring. Men det gjør det visst ikke for tenåringen. Er jeg dinosaur eller hun kravstor? hvor mye har deres barn?

Anonymkode: 55dcd...300

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes helt ærlig at 1g hørtes veldig lite ut. Jeg har abb med 6g i måneden og dette bruker jeg ofte opp. Kan du ikke prøve å oppgradere til 3g? Det burde holde. Jeg skulle nok fint klart meg med dette dersom jeg ikke hadde brukt tlf å himla mye i jobbsammenheng.

• Liker 2
Skrevet

du ramser opp bruken hennes.

Om dette er all bruken har hun mer enn nok. Du må nesten finne ut hva resten går til om du skal ha grunn til å si om det er for lite eller for mye.

Har hun iphone kan man sjekke databruk per app. Nullstill denne og la den gå en mnd, så ser man hvor forbruket går.

http://www.macworld.com/article/2953139/ios/how-to-check-your-data-plan-usage-on-your-iphone.html

android

http://www.tomsguide.com/us/monitor-data-usage-android,news-21226.html

(med forbehold om andre språk/versjoner)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg syntes helt ærlig at 1g hørtes veldig lite ut. Jeg har abb med 6g i måneden og dette bruker jeg ofte opp. Kan du ikke prøve å oppgradere til 3g? Det burde holde. Jeg skulle nok fint klart meg med dette dersom jeg ikke hadde brukt tlf å himla mye i jobbsammenheng.

Hvordan i all verden greier du å bruke opp 6gb? Jeg hadde 200 mb som holdt i masse før, fikk oppgradert til 3gb av jobben, men bruker aldri 1gb engang. Eneste grunn til å ha mye data på mobilen er for å kunne streame mye youtube og lignende.

Anonymkode: 997cc...6ed

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke forvente at en tenåring skal klare seg med 1 GB. Begge våre har 4 og det hender vi må fylle på litt i tillegg. 

Anonymkode: 695c2...342

• Liker 3
Skrevet

Har selv 1Gb med data pr.mnd, men det går fryktelig fort. Bruker du tlf på skolen og ikke er kobla på wifi der, er det ikke noe rart hun bruker det fort opp. Selv vurdere jeg å gå til Djuice, 249,- pr.mnd og har da 3Gb pr.mnd.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke forvente at en tenåring skal klare seg med 1 GB. Begge våre har 4 og det hender vi må fylle på litt i tillegg. 

Ok men har de fri wifi hjemme da? Poenget er at jeg ikke ser hvordan hun kan klare å bruke det opp når hun nesten bare sitter hjemme og vi har wifi der.... Det er jo begrenset hvor mye man kan få surfet i friminutter på skolen sammen med venner også, skulle jeg tro. Men det var lurt som ekkoet sier å sjekke hvor bruken går. Jeg mistenker nemlig at hun har misforstått et og annet v bruk av spotify i offlinemodus- har nemlig brent meg selv på det en gang og brukt opp nesten hele datapotten min på en dag. skal se på databruken hennes i kv. men det kan godt være hun faktisk trenger mer, det er jo derfor jeg spør hva som er vanlig :)

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, ekkoet skrev:

du ramser opp bruken hennes.

Om dette er all bruken har hun mer enn nok. Du må nesten finne ut hva resten går til om du skal ha grunn til å si om det er for lite eller for mye.

Har hun iphone kan man sjekke databruk per app. Nullstill denne og la den gå en mnd, så ser man hvor forbruket går.

http://www.macworld.com/article/2953139/ios/how-to-check-your-data-plan-usage-on-your-iphone.html

android

http://www.tomsguide.com/us/monitor-data-usage-android,news-21226.html

(med forbehold om andre språk/versjoner)

takk, det var lurt- skal sjekke--

AnonymBruker
Skrevet

5 GB koster jo bare litt over tohundre kroner i måneden.

Anonymkode: d09ab...bda

AnonymBruker
Skrevet

Hun burde vel klare seg fint med 1 gb.. har 1 gb selv, og jeg  bruker mobilnettet myye. Varer sånn ca akkurat en måned. 

Anonymkode: 74605...e07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden greier du å bruke opp 6gb? Jeg hadde 200 mb som holdt i masse før, fikk oppgradert til 3gb av jobben, men bruker aldri 1gb engang. Eneste grunn til å ha mye data på mobilen er for å kunne streame mye youtube og lignende.

Jeg bruker lett opp 5 GB på en måned. Jeg streamer selvfølgelig når jeg reiser med kollektivt, hvorfor mener du det er så fryktelig?

En tenåring i tillegg, jeg mener TS skal gi tenåringen rom til å være nettopp det. 

5 GB er passe og absolutt ikke for mye.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv 1 GB og siden jeg har wifi både hjemme og på jobb holder det i lange baner selv om jeg sjekker facebook, aviser, mail osv når jeg er ute og rundt omkring. Men det gjør det visst ikke for tenåringen. Er jeg dinosaur eller hun kravstor? hvor mye har deres barn?

Jeg synes du skal gi datteren din flere GB, hun er tenåring og det er klart hun bruker telefonen en del.

Jeg er voksen, men har 5 GB i måneden. Da jeg hadde 1 GB i en periode holdt det aldri og jeg måtte stadig kjøpe dyre ekstrapakker når jeg oversteg grensen min. 

Jeg sparer penger på å ha 5 GB kontra hva jeg hadde før.

Og ja, jeg har internett hjemme, men jeg er mye ute og farter. Det er jo tenåringer også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker lett opp 5 GB på en måned. Jeg streamer selvfølgelig når jeg reiser med kollektivt, hvorfor mener du det er så fryktelig?

En tenåring i tillegg, jeg mener TS skal gi tenåringen rom til å være nettopp det. 

5 GB er passe og absolutt ikke for mye.

Takk - fint med svar fra andre tenåringer! :) Min 14-åring mener nemlig vennene hennes hadde "ledd seg i hjel" om de hørte mine og farens argumenter i går ;) (Greia er bare at jeg selv klarer meg veldig greit med 1 GB selv, og bruker mobildata mye når jeg er andre steder enn hjemme og på jobb, derfor jeg stusser). Men jeg antar det avhenger mye av HVA du bruker det på

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal gi datteren din flere GB, hun er tenåring og det er klart hun bruker telefonen en del.

Jeg er voksen, men har 5 GB i måneden. Da jeg hadde 1 GB i en periode holdt det aldri og jeg måtte stadig kjøpe dyre ekstrapakker når jeg oversteg grensen min. 

Jeg sparer penger på å ha 5 GB kontra hva jeg hadde før.

Og ja, jeg har internett hjemme, men jeg er mye ute og farter. Det er jo tenåringer også.

Hehe takk for svar. Greia er at min tenåring er lite ute og farter, det er jo derfor jeg synes det er litt rart. men kan vel være vi får oppgradere ;)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok men har de fri wifi hjemme da? Poenget er at jeg ikke ser hvordan hun kan klare å bruke det opp når hun nesten bare sitter hjemme og vi har wifi der.... Det er jo begrenset hvor mye man kan få surfet i friminutter på skolen sammen med venner også, skulle jeg tro. Men det var lurt som ekkoet sier å sjekke hvor bruken går. Jeg mistenker nemlig at hun har misforstått et og annet v bruk av spotify i offlinemodus- har nemlig brent meg selv på det en gang og brukt opp nesten hele datapotten min på en dag. skal se på databruken hennes i kv. men det kan godt være hun faktisk trenger mer, det er jo derfor jeg spør hva som er vanlig :)

Selvfølgelig har de fri wifi hjemme. Men de er tenåringer og de bruker telefonen annerledes enn oss og jeg blander meg ikke inn i hva de bruker data til. Vi snakker tross alt om relativt lave kostnader uansett. La jenta få være tenåring uten at du skal sitte å kontrollere og flisespikke. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 997cc...6ed

Siden hun er 14 år så bruker hun sikkert snapchat osv en del :) den trekker en del data. Det kan jo også hende som du sier at hun har missforstått noe med Spotify. Jeg vet ikke, men jeg bruker lett opp 1gb på 0 komma svish :) Det er jo bare forskjeller i mobilbruken til folk :)

• Liker 4
Skrevet

Nå er jeg 25 da, men selv har jeg 5 eller 6 gb. Hadde tre tidligere, men det funka ikke.. jeg har wifi tilgjengelig både på skole,hjemme og jobb. Ja, synes dere er litt gammeldags , og bør oppgradere. 😊 

Til sammenligning så har min mor på 48 år gått fra 1 gb til 3 gb i fjor sommer. Og ja, hun har Wi-Fi hjemme og er stort sett hjemme etter arbeid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale dere å sjekkeut Hello, de har billig abonnementer. 

Anonymkode: 55e90...216

Skrevet

Er enig i at 1gb er lite. Har selv 5 og selv om jeg er "omringet" av trådløse nettverk stort sett uansett hvor jeg ferdes så er ikke det for mye. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo så forskjellig fra barn til barn.

Vi fyller opp kontantkortet til våre barn med 199.- pr Mnd. Fri sms,tale,MMS og 1 GBdata.

Hun på 13 bruker fint opp 1 GB på få dager fordi hun er masse på Internett.

Hun på 16 år har mer enn nok med 1 GB,men hun hører stort sett kun på musikk til og fra skolen. Begge kobler seg på hjemmenett eller skolen sitt nett om de bruker mobilen der.

men nå er hun på 13 år mye hos venner å da går det fort 1GB.

jeg kobler meg også på nett på jobb og andre steder om det er mulig. Lær din datter at hun prøver å gjøre dette

Anonymkode: edb5e...2c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...