Vulca Skrevet 15. mars 2016 #1 Skrevet 15. mars 2016 Er det noen veganere her? Jeg har hatt et ønske om å bli veganer i lang tid. Ser det er så mange helsefordeler med å endre til kjøtt- og meierifritt kosthold, at jeg ikke kan vente lenger! Problemet mitt er at jeg er så fantasiløs, og med dårlig viljestyrke, og samboer som elsker kjøtt, er dette en dårlig kombo. Jeg er bla redd for hva familien sier når jeg skal på middagsbesøk, hva jeg kommer til å spise når jeg har dårlig tid osv. Har dere noen tips til hvordan man greier å holde ut alt dette? Bruker dere å "preppe" maten på søndager feks? Alle tips ang dette temaet tas imot med stor takk!
Xavana Skrevet 15. mars 2016 #2 Skrevet 15. mars 2016 Vår datter hører ikke inn i noen "bås", men hun spiser ikke kjøtt. Jeg har oppdaget at det er svært lett å gjøre en del middager kjøttfrie, altså bare la vær å ha kjøtt i hennes porsjon. Det går an å fjerne meieriprod. fra mange av dem også. Når det gjelder middagsbesøk, så er det ingen som tar spes hensyn til henne. Hun forsyner seg bare av poteter, grønnsaker, sjysaus osv., og lar kjøttet være. Dersom det er gryter eller supper der kjøttet er iblandet, så plukker hun ut det. Men det kommer jo litt an på hvor ekstrem du vil være. Vår datter er som du skjønner ikke redd for å spise noe som har vært i nærheten av kjøtt; hun vil bare ikke spise akkurat det. Hun planlegger å utvide med å kutte ut flere matvarer etter hvert, men bestemte seg for å droppe en matvare om gangen for at ikke "alt" hun liker skal bli borte samtidig. Hun tror det vil være lettere å kutte litt om gangen. Her finner du mange gode tips: http://veg-veg.no/mat/ 1
stjernefrukt Skrevet 15. mars 2016 #3 Skrevet 15. mars 2016 Jeg har et vegansk kosthold, mens resten av familien spiser kjøtt. Jeg lager lik middag til alle, og så steker mannen min noe kjøtt/fisk å ha ved siden av. Når vi skal på besøk til noen tilbyr jeg meg å ta med en salat eller noe sånt, selvsagt nok til alle som vil ha. Ellers spiser jeg bare tilbehøret. :-) Ellers tror jeg dette kan bli vanskelig for deg dersom du føler det er noe du må "holde ut". Kanskje du skal gjøre det gradvis, og begynne med å først kutte ut kjøtt, for så å ta en ting av gangen? Det skal jo være en gledelig forandring, det blir tungt hvis du hele tiden føler du går glipp av noe. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #4 Skrevet 15. mars 2016 Hvis du synes det er vanskelig, så anbefaler jeg å trappe gradevis ned og på den måten venne kroppen til det også. Lage masse gryter med grønnsaker, linser, bønner, kikkerter m.m. Det finnes alternativer til kjøtt, som er laget på soyaprotein for eksempel. Husk at vegan er en livsstil, som utelukker alt fra dyreriket. Anonymkode: 6ffb9...827
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå