AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #1 Skrevet 15. mars 2016 Denne hadde sikkert passet inn på singelforumet også... Jeg er i slutten av 20 årene og elsker hunder, men har for tiden ikke hund selv. For noen år siden tok jeg klikkertrener utdannelsen del 1 (kun for min egen del) og har den tiden jeg har hatt hund vært opptatt av positiv hundetrening, hundens språk og velferd. Nå har jeg truffet en mann, han har en hund, en ung hannhund av rasen Australsk Kelpie/fårehund (litt usikker på rasen faktisk...). Vi har møttes flere ganger, mange ganger gått tur der han har hatt med hunden. Flere dater ute, og nå i det siste har vi begynt å være hos hverandre og sove over og sånn. Problemet er at hans syn på hundeoppdragelse er av det tradisjonelle slaget. Jeg har ikke lagt merke til det når vi har vært på tur, men inne i huset merkes det. Den ene gangen hadde jeg vært på besøk hos et valpekull og luktet sikkert mye rart, hunden hans var superivrig og skulle lukte på meg og ta skoene mine og alt. Jeg bryr meg ikke stort, men daten min blir etter hvert irritert og tvinger hunden ned i hundesenga og holder den nede slik at den "skjønner hvem som er sjefen". Jeg liker ikke slik håndtering av hund, men kunne heller ikke si så mye. Han har snakket ofte om "vise hvem som leder flokken" og "jeg er jo sjefen over hunden" men jeg tror jeg har oversett det litt... Han har dog aldri sagt noe negativt på det jeg har sagt om positiv hundetrening. Jeg liker denne mannen kjempegodt, men vil nesten si dette blir en dealbreaker for meg. Jeg er usikker på hvor mye jeg er villig til å forandre hans syn på hundeoppdragelse, da jeg ikke er ute etter å endre mine kjærester. Jeg tenker dessuten på å få meg hund igjen, og hvis vårt forhold fortsetter så vil jo han sikkert ha en del å gjøre med den hunden også, men det blir feil om han skal være så "hardhendt" mot min hund.... Noen tips eller råd? Skal jeg bare kutte ut han? Anonymkode: 94277...4b9
Pinkee Skrevet 15. mars 2016 #2 Skrevet 15. mars 2016 Jeg hadde ikke orket å fortsette med en slik mann. Men, du kan jo prøve å snakke med han om det, kanskje er han villig til å lære seg positiv opplæring av hund? 7
Leo Skrevet 15. mars 2016 #3 Skrevet 15. mars 2016 At han lever i troen å at tradisjonell hundeoppdragelse er det eneste saliggjørende trenger jo ikke bety at han er et dårlig menneske! ;-) Det kan godt hende at han bare er uvitende. De fleste pleier å snu på flisa når de ser hvor bra positiv trening fungerer og det kan du jo gi ham en innføring i uten å vise tydelig/fortelle at det er det du gjør. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #4 Skrevet 15. mars 2016 Det hadde ikke blitt aktuelt for meg. Du må si det til han. Anonymkode: 3ae06...c03 3
Sapientia Skrevet 15. mars 2016 #5 Skrevet 15. mars 2016 Jeg ville rett og slett snakket litt med mannen om hundetrening jeg. Slik at du finner litt mer ut av hva han faktisk står for. Alle hunder kan ikke trenes på samme måte. Med det mener jeg ikke at de ikke kan trenes grunnleggende positivt, men man må jo tilpasse metoden til hunden. Hunder er forskjellige. Folk har ulike ting de godtar og foretrekker av sin egen hunds friheter Jeg synes jo ikke det høres så ille ut at hunden må legge seg i sengen sin fordi den tar av når det kommer folk. Men å holde den nede høres jo litt ekstremt ut. Men igjen, var ikke der og skal ikke fordømme hva som ble gjort på grunnlag av noe jeg ikke selv så. Være leder eller sjef er begrep som kan brukes med litt ulikt innhold. Hva han daten din legger i det må du snakke med ham for å finne ut av. 6
Gjest Yellowrose Skrevet 15. mars 2016 #6 Skrevet 15. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Denne hadde sikkert passet inn på singelforumet også... Jeg er i slutten av 20 årene og elsker hunder, men har for tiden ikke hund selv. For noen år siden tok jeg klikkertrener utdannelsen del 1 (kun for min egen del) og har den tiden jeg har hatt hund vært opptatt av positiv hundetrening, hundens språk og velferd. Nå har jeg truffet en mann, han har en hund, en ung hannhund av rasen Australsk Kelpie/fårehund (litt usikker på rasen faktisk...). Vi har møttes flere ganger, mange ganger gått tur der han har hatt med hunden. Flere dater ute, og nå i det siste har vi begynt å være hos hverandre og sove over og sånn. Problemet er at hans syn på hundeoppdragelse er av det tradisjonelle slaget. Jeg har ikke lagt merke til det når vi har vært på tur, men inne i huset merkes det. Den ene gangen hadde jeg vært på besøk hos et valpekull og luktet sikkert mye rart, hunden hans var superivrig og skulle lukte på meg og ta skoene mine og alt. Jeg bryr meg ikke stort, men daten min blir etter hvert irritert og tvinger hunden ned i hundesenga og holder den nede slik at den "skjønner hvem som er sjefen". Jeg liker ikke slik håndtering av hund, men kunne heller ikke si så mye. Han har snakket ofte om "vise hvem som leder flokken" og "jeg er jo sjefen over hunden" men jeg tror jeg har oversett det litt... Han har dog aldri sagt noe negativt på det jeg har sagt om positiv hundetrening. Jeg liker denne mannen kjempegodt, men vil nesten si dette blir en dealbreaker for meg. Jeg er usikker på hvor mye jeg er villig til å forandre hans syn på hundeoppdragelse, da jeg ikke er ute etter å endre mine kjærester. Jeg tenker dessuten på å få meg hund igjen, og hvis vårt forhold fortsetter så vil jo han sikkert ha en del å gjøre med den hunden også, men det blir feil om han skal være så "hardhendt" mot min hund.... Noen tips eller råd? Skal jeg bare kutte ut han? Anonymkode: 94277...4b9 For en idiot! For det første så forstår hunder hvem som er flokkens leder og at nei betyr nei hvis man er klar men ikke voldelig som denne dusten. Kanskje han bare skulle prøve det? Hvis han fortsetter med sånn straff kan hunden hans bli en redd og engstelig hund. Det er klart at han ble ivrig etter besøk men det skal holde å bare si nei.
Rainbow Skrevet 15. mars 2016 #7 Skrevet 15. mars 2016 Det ville vært en klar dealbreaker for meg. Men mange er veldig uvitende. Du må snakke med ham og forklare, og om han bare avfeier deg helt er det ikke noe liv laga for forholdet (eller, det hadde ikke vært det for meg. Men jeg hadde bekymra meg mye for den hunden). Prøv å forklare med logikk, at hunden skjønner at han bestemmer fordi han avgjør når den får spise og gå tur, og at nyere forskning viser hvor skadelig negativ påvirkning kan være, at forskerne som først lanserte lederskapsteorier har trukket dem tilbake etc. Kanskje du også kan be ham om å få vise på hans hund hvordan positiv trening virker? Si at du heller vil ha en hund som gjør det du vil fordi den har lyst og fordi den får noe positivt ut av det, enn en som gjør det fordi den frykter konsekvensene av å la være. En aggressiv eier fører jo til en hund som er usikker og ikke vet hvorfor de reaksjonene kommer, så den vil hele tiden være på vakt. 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #8 Skrevet 15. mars 2016 Det er faktisk slik at hunden trenger å ha en "alfa", en som bestemmer og setter grensene, så jeg kan ikke se at han skal ha gjort noe galt ved å gjøre dette. Anonymkode: 03286...446 2
Leviora Skrevet 15. mars 2016 #9 Skrevet 15. mars 2016 Folk som har drevet med tradisjonell hundeoppdragelse har fått frem trygge, flotte hunder de også. Alt med måte! Å bli sint og voldelig mot hunden er selvsagt ikke bra. Å være bestemt og sette grenser for hunden er derimot viktig. Klikkertrening og oppdragelse basert på positiv forsterkning er vel og bra det også, men som sagt, med måte, gjerne i en kombinasjon med tradisjonell trening. Det ligger i hundens natur at dens leder gir konsekvenser når noe ikke er bra. Mammahunden bjeffer ikke "bravo" for hver gang valpen ikke biter. Jeg er for positiv forsterkning, og du kan godt lære den nye vennen din litt om dette, hunden har helt sikkert godt av det! Men husk også at hunden har instinkter som bør møtes på måter den forstår for å unngå forvirring. Da er det selvfølgelig veldig viktig at treneren vet hva hun/han driver med og forstår seg på hunder og deres kroppsspråk. Hvis det var din hund som gjorde dette, hvordan ville du selv gått frem? Jeg synes du bør gå forsiktig frem og lære den mannen litt om trening av hund, dere kan helt sikkert finne en fin kombinasjon av dine og hans syn på hundeoppdragelse Som noen sier over her så er han sikkert uvitende om at han faktisk er for hard mot hunden sin. Å være uvitende gjør ham ikke til et dårlig menneske. 10
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #10 Skrevet 15. mars 2016 Med ett slikt syn på hundeoppdragelse, så ville jeg ha kuttet ham helt ut. I tillegg kanskje meldt fra om dette til mattilsynet og / eller politiet. Anonymkode: a0f77...00d 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #11 Skrevet 15. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Med ett slikt syn på hundeoppdragelse, så ville jeg ha kuttet ham helt ut. I tillegg kanskje meldt fra om dette til mattilsynet og / eller politiet. Anonymkode: a0f77...00d Herregud som noen skal krisemaksimere absolutt ingenting. Helt vanlig oppdragelse av hunden, som hunden ikke tar noen skade av i det heletatt (heller tvert imot), så skal man ringe politiet. Jeg synes synd på de som sitter å må ta imot og sortere gjennom tipsene de får inn om dette her er kvaliteten på tipsene. Anonymkode: 03286...446 7
Petra75 Skrevet 15. mars 2016 #12 Skrevet 15. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med ett slikt syn på hundeoppdragelse, så ville jeg ha kuttet ham helt ut. I tillegg kanskje meldt fra om dette til mattilsynet og / eller politiet. Anonymkode: a0f77...00d Jøss. 1
Fjonana Skrevet 15. mars 2016 #13 Skrevet 15. mars 2016 7 minutter siden, Ugunstig skrev: Folk som har drevet med tradisjonell hundeoppdragelse har fått frem trygge, flotte hunder de også. Alt med måte! Å bli sint og voldelig mot hunden er selvsagt ikke bra. Å være bestemt og sette grenser for hunden er derimot viktig. Klikkertrening og oppdragelse basert på positiv forsterkning er vel og bra det også, men som sagt, med måte, gjerne i en kombinasjon med tradisjonell trening. Det ligger i hundens natur at dens leder gir konsekvenser når noe ikke er bra. Mammahunden bjeffer ikke "bravo" for hver gang valpen ikke biter. Jeg er for positiv forsterkning, og du kan godt lære den nye vennen din litt om dette, hunden har helt sikkert godt av det! Men husk også at hunden har instinkter som bør møtes på måter den forstår for å unngå forvirring. Da er det selvfølgelig veldig viktig at treneren vet hva hun/han driver med og forstår seg på hunder og deres kroppsspråk. Hvis det var din hund som gjorde dette, hvordan ville du selv gått frem? Jeg synes du bør gå forsiktig frem og lære den mannen litt om trening av hund, dere kan helt sikkert finne en fin kombinasjon av dine og hans syn på hundeoppdragelse Som noen sier over her så er han sikkert uvitende om at han faktisk er for hard mot hunden sin. Å være uvitende gjør ham ikke til et dårlig menneske. This! 2
Ruskemor Skrevet 15. mars 2016 #14 Skrevet 15. mars 2016 Det jeg lærte når jeg var sammen med eksen som hadde et mer tradisjonelt syn på hundetrening er at jeg alltid kommer til å slite med å akseptere at min hund blir tatt hardere enn hva jeg syntes er greit. I starten så var det ikke et problem, men det endte med at jeg var redd for at han skulle være for streng med hunden min. Han fikk derfor ikke lov å være alene med hunden tilslutt. Var aldri snakk om å skade eller misshandle hunden altså, men han brukte en hardere oppdragelse enn hva jeg likte. Syntes det er veldig deilig nå når jeg er sammen med en som har de samme verdiene ovenfor hundetrening som det jeg har. Gjør alt mye bedre. 1
goodbye_kitty Skrevet 15. mars 2016 #15 Skrevet 15. mars 2016 3 timer siden, Sapientia skrev: Jeg ville rett og slett snakket litt med mannen om hundetrening jeg. Slik at du finner litt mer ut av hva han faktisk står for. Det ville jeg også ha gjort. Og hvis han står på sitt og mener at hans måte er den eneste veien så ville jeg tenkt meg godt om. Tenk om du får deg hund og han begynner å "ta" den på en måte som du ikke synes er OK. Jeg hadde i alle fall ikke tolerert at en partner disiplinerte min hund på en måte jeg ikke godkjenner. Det syns jeg er respektløst. Dette handler egentlig ikke om hvilken hundeoppdragelse som er "best" men om det er en total krasj med verdisyn mener jeg. På lik linje med andre verdier som barneoppdragelse, politisk ståsted, synet på flyktninger osv. 1
EvaLena Skrevet 15. mars 2016 #16 Skrevet 15. mars 2016 Prøv å tren med hunden hans når dere er ute da vel. Kanskje han får ett annet syn på det da.
:-) anna Skrevet 15. mars 2016 #17 Skrevet 15. mars 2016 Fortell om kurset du gikk på, og spør om du kan få lov til å trene hunden hans litt, bare for din egen del, for å holde det ved like.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #18 Skrevet 15. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud som noen skal krisemaksimere absolutt ingenting. Helt vanlig oppdragelse av hunden, som hunden ikke tar noen skade av i det heletatt (heller tvert imot), så skal man ringe politiet. Jeg synes synd på de som sitter å må ta imot og sortere gjennom tipsene de får inn om dette her er kvaliteten på tipsene. Anonymkode: 03286...446 Uenig, det er slett ikke vanlig å bruke vold til oppdragelse av hund. Ja,det er faktisk det. Hva gjør denne fyren med hunden om den har en skikkelig ulykke I huset lurer jeg på? Min klare erfaring et at slik idiot-håndtering av hund sier mye om eierens mæ karakter og at det lett eskalerer. En mann jeg sist så håndterte en hund slik mistet både dama og omsorgen for hunden etter grov vold mot begge. Nærmer han seg hunden blir han fengslet. Kjenner mange mannlige hundeeiere og de fleste under 90 år (..)bruker ikke slike metoder. Anonymkode: 03be7...b56 1
Tabris Skrevet 15. mars 2016 #19 Skrevet 15. mars 2016 Jeg ville også tatt en prat med ham, uten å være konfronterende eller snakke på en måte som satte ham i forsvar. For meg er det forskjell på om noen behandler hunden slik av uvitenhet eller fordi de nekter å ta til seg ny kunnskap og fastholder på sitt. Sistnevnte er for meg en negativ egenskap, ikke bare når det kommer til hundeoppdragelse men også generelt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #20 Skrevet 17. mars 2016 Den 15.3.2016 at 11.13, AnonymBruker skrev: Det er faktisk slik at hunden trenger å ha en "alfa", en som bestemmer og setter grensene, så jeg kan ikke se at han skal ha gjort noe galt ved å gjøre dette. Anonymkode: 03286...446 Det går da an å sette grenser uten å være fysisk voldelig. Anonymkode: 814d0...47d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå