AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #1 Skrevet 15. mars 2016 Hei, Vi skal lage vedtekter i vårt sameie bestående av seks boenheter. Jeg har imidlertid litt vanskelig for å se hvordan jeg skal gjøre det med skillet mellom sameiermøter og styremøter, ettersom det i praksis er de samme som vil delta ettersom vi ønsket at styret skal bestå av en representant fra hvert sameie. Det føles litt rart å skille mellom disse to ettersom det gjelder samme deltakere, men det er jo litt forskjellig lovverk (blant annet når det gjelder protokollføring). Jeg har veldig lyst til å slå disse to sammen i et punkt som kalles styringsorgan, men frykter det blir feil. Er det noen som har peiling og kanskje kan hjelpe meg litt med dette? Jeg hadde satt stoor pris på det :-D Har hittil satt opp følgende, fra en tilpasset mal: 6. SAMEIERMØTET 6. 1 Den øverste myndighet i sameiet utøves av sameiermøtet. Ordinært sameiermøte holdes hvert år innen utgangen av april. Ekstraordinært sameiermøte skal holdes når det finnes nødvendig, eller når minst to sameiere krever det og samtidig oppgir hvilke saker de ønsker behandlet. Hver eierseksjon har 1 -en- stemme i sameiermøtet. Styreleder plikter å være tilstede på sameiermøtet, med mindre det er åpenbart unødvendig eller det foreligger gyldig forfall. Sameierens ektefelle, samboer eller annet medlem av husstanden har rett til å være til stede og uttale seg. Sameiere har rett til å møte ved fullmektig. Fullmektigen skal legge frem skriftlig og datert fullmakt. Fullmakten kan når som helst kalles tilbake. Sameiere har rett til å ta med rådgiver. Rådgiveren har bare rett til å uttale seg dersom sameiermøtet gir tillatelse. 6. 2 Innkalling til sameiermøte Innkalling til sameiermøtet skal skje skriftlig til sameierne med varsel på minst åtte dager, høyst tjue dager. Ekstraordinært sameiermøte kan, om det er nødvendig, innkalles med kortere frist, som likevel skal være minst 3 dager. Senest en uke før ordinært sameiermøte skal regnskap sendes ut til alle sameiere. Doku-ment¬ene skal også være tilgjengelige i sameiermøtet. 6. 3 Møteledelse, flertallskrav og protokoll Sameiermøtet skal ledes av styrelederen med mindre sameiermøtet velger en annen møteleder. Med de unntak som følger av loven avgjøres alle saker med alminnelig flertall av de avgitte stemmer. Hver seksjon har en stemme og ved stemmelikhet foretas loddtrekning. Det skal under møteleders ansvar føres protokoll over alle saker som behandles og alle vedtak som gjøres av sameiermøtet. Protokollen skal underskrives av møtelederen og minst én sameier som utpekes av sameiermøtet blant de som er tilstede. 7. STYRET 7. 1 En representant fra hver eierseksjon utgjør styret. Styret velger sin formann for 1 år av gangen. 7. 2 Styrets oppgaver og myndighet Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen, og ellers sørge for forvaltningen av sameiets anliggender i samsvar med lov, vedtekter og vedtak i sameiermøtet. Styret skal også sørge for ordentlig og tilstrekkelig regnskapsførsel. Styret kan treffe vedtak og sette i gang ethvert tiltak som ikke etter loven, vedtektene eller vedtak i det enkelte tilfelle, skal besluttes av sameiermøtet. Avgjørelser som kan tas av et alminnelig flertall i sameiermøte, kan også tas av styret om ikke annet følger av lov, vedtekter eller sameiermøtets vedtak i det enkelte tilfelle. 7. 3 Styremøter Styreleder skal sørge for at det avholdes styremøter så ofte som det trengs. Styret kan treffe vedtak når mer enn halvparten av medlemmene er til stede. Vedtak treffes med alminnelig flertall. Står stemmene likt, så avgjøres saken ved loddtrekning. Styremøtene ledes av styrelederen. Er ikke styreleder tilstede, skal styret velge en møteleder. Styret skal føre protokoll over sine forhandlinger som skal underskrives av de fremmøtte styremedlemmene. Anonymkode: a750a...b29
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #3 Skrevet 15. mars 2016 Slik jeg leser dette så har dere sameiermøtet som en generalforsamling? Den øverste myndighet heter gjerne normalt sett "generalforsamling" og jeg ville absolutt ikke forsøkt å blande inn dette med de ordinære styremøtene, om det i det hele tatt er lov. Generalforsamling/sameiermøte er jo der man velger styremedlemmene, og selv om det er små forhold og det er nøyaktig de samme deltakerne som deltar på styremøtene, så er det viktig å dokumentere at man et et lovlig valgt styre, av de som bor i sameiet og som deltar på sameiemøtene. Andre ting som ofte skjer i sameiemøter er større økonomiske beslutninger og andre større inngripende oppgaver som beslutning om oppussing e.l. og som styret ikke har mandat til å gjøre. Det er med andre ord ingen grunn til å flette det sammen, det kan bli problematisk om det skulle skje noe i borettslaget og man har behov for å vise frem styreprotokoller og protokoller fra genfors/sameiermøte. Om dere er veldig få personer og dere i praksis vet dere velger de samme inn til styret hver gang, styret består av de samme som deltar i sameiermøtet, og i praksis er enige om ting & tang som skjer ved at dere likevel ofte er i kontakt på styremøter (store investeringer o.l) så er jo en generalforsamling gjort på 15-30 minutter og er noe som kan gjøres i forkant av et styremøte. Bare sørg for å ha det formelle i orden. Anonymkode: 9d384...b32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå