Gå til innhold

Hamster innavl OG svellmage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har nettopp satt mine to syriske hamstre i hver sin side av et ikea detolf 'diy' bur, og har derfor enda ikke fått laget lokk. Jeg fant hannen min i hunnen sin side for noen dager siden. De var ikke aggressive, og ingen hadde noen merker eller sår - de lå rett og slett og koste. Likevel skilte jeg dem fort og prøvde å fjerne høye leker i buret til hannen. Men igjen, noen dager etter det fant jeg han i hennes del. De hadde avstand fra hverandre, men var helt rolige og ikke aggressive. Tok han igjen tilbake til buret hans, og denne gangen la jeg et lokk som hører til en samlakasse fra ikea over delen til hunnen - men fant han nå IGJEN oppi siden hennes. De var fortsatt ikke aggressive, virket helt normale. Hunnen ble født i Juni 2015, og hannen rundt Juli-August 2015. De er begge fra samme oppdrett, og har samme far. I tillegg er ikke hannen avlsdyktig, pga svellmage i genene. Er nå veldig bekymret og redd for at hunnen min er gravid - vil det være farlig? 

Anonymkode: 0b0a8...3ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er sikkert ikke farlig for hunnen. men du bør ikke selge ungene da de kan være sykelige. Du kan jo evt gi dem bort og si det som det er slik at evt eiere vet det. 

og vil du ikke at de skal kose seg sammen så må du nok finne en bedre løsning tydeligvis

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Plotty skrev:

det er sikkert ikke farlig for hunnen. men du bør ikke selge ungene da de kan være sykelige. Du kan jo evt gi dem bort og si det som det er slik at evt eiere vet det. 

og vil du ikke at de skal kose seg sammen så må du nok finne en bedre løsning tydeligvis

Hva mener du med sykelige? Grunnet innavlen eller svellmage genet? 

Og som sagt skal jeg bygge lokk til burene sånn at de ikke har en mulighet til å rømme:) 

Skrevet

Ikke bruk evt avkom i videre avl, er det som er regelen i husdyravl vis et handyr har kommet i kontakt med et hundyr i nær slekt, uten at jeg egentlig har greie på Hamster

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Apis skrev:

Ikke bruk evt avkom i videre avl, er det som er regelen i husdyravl vis et handyr har kommet i kontakt med et hundyr i nær slekt, uten at jeg egentlig har greie på Hamster

Det skal jeg ikke - skal gi dem bort om alt går bra med dem og si ifra at de ikke er avlsdyktige. Har ikke erfaring med avl eller hamsterunger, så er bare redd de ikke overlever. 

Skrevet

Det går nok bra skal du se, innavl i første generasjon er ikke noen krise, som sagt så kommer problemene vis en har innavl i flere generasjoner og i tillegg har nær genetikk på begge sider,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...