AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #1 Del Skrevet 14. mars 2016 Veldig tidlig innlegg om julefeiring! Veldig langt også. Jeg er gift, og min mann og jeg har ikke barn (vi planlegger å være barnløse resten av livet, ingen av oss er fertile). Vi er i aldersgruppen 25-35 år og har vært sammen i 8 år. Helt fra starten av forholdet bestemte vi oss for å feire jul sammen, med annen hvert år min/hans familie (2010 feiret vi begge med hans familie, 2011 feiret vi begge med min familie etc). Problemet er at vi ikke trives med dette. Han trives ikke med min familie, og jeg trives ikke med hans. Det vil si, både han og jeg går godt over ens med våre svigerfamilier, men julaften er liksom julaften. Min familie er veldig laidback, de (vi) begynner middagen litt sånn når den er ferdig, koser seg med vin og øl, tar ikke ting så nøye og tuller veldig mye. Vi feirer jul på skikkelig vis altså, men julaften bærer preg av at det ikke er noen barn til stede og at vi skal kose oss og ha det morro. Hans familie feirer jul veldig seriøst og høytidlig. Middagen starter presis kl 1630, det leses høyt av juleevangeliet og gaveåpningen er en stiv sermoni. Alkohol er selvfølgelig strengt forbudt (jeg kjører bil til/fra så alkohol/ikke alkohol spiller ingen rolle for meg). I tillegg har søsknene til min mann en del små barn, som er hele kveldens hovedfokus. Det er heller ikke noe særlig orden på disse ungene, og de skriker og småsloss og gråter hele kvelden. Det er umulig å føre en normal samtale over middagen, for du blir overdøvet av to-tre barn som krangler/gråter/maser på gaver. Det er fryktelig slitsomt. Jeg kan heller ike ha hunden min med, da barna slem mot den (det hjelper ikke kjefte/forklare/snakke med foreldrene). Min mann syntes min familie er FOR laidback på julaften og trives ikke med alkoholnivået, jeg på min side får helt noia av den stive og tørre julaften til svigers. Når det er "hans" jul gruer jeg meg til julaften son jeg opplever som et pliktløp, han på sin side gruer seg til "min" jul og ser på det som et pliktløp. Når vi feirer med min familie er det tydelig for meg at mannen min ikke koser seg, og det gjør at jeg ikke helt klarer å ha det fint. Det samme gjelder for han når vi er hos hans familie. Jeg har foreslått at vi bare feirer jul med hver vår familie, men han nekter. For han er det ekstremt viktig å feire jul sammen som par. På tross av at ingen av oss egentlig har det noe hyggelig på julaften og gruer seg mye i forkant. Vi har prøvd å arrangsjere julaften hjemme hos oss og invitert familie, men vi har problemer med at nieser/nivøer til mannen min plager hunden vår, folk klager over at det er for langt å kjøre og for trangt (det er i og for seg veldig intimt hos oss når hele familien er samlet). Noen som har noen forslag? Anonymkode: 978e7...18d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atropos Skrevet 14. mars 2016 #2 Del Skrevet 14. mars 2016 Kan dere ikke feire med hver deres familie? Altså splitte dere? Vi gjorde det før vi fikk barn, og det fungerte veldig greit. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 14. mars 2016 #3 Del Skrevet 14. mars 2016 Hvorfor ikke bare feire på hver deres kant? Du hos din familie og han hos sin familie. Det er mange som gjør det på den måten. Min bror og hans kjære har vært et par i ti år og feirer på hver sin kant ennå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #4 Del Skrevet 14. mars 2016 6 minutter siden, Minya skrev: Hvorfor ikke bare feire på hver deres kant? Du hos din familie og han hos sin familie. Det er mange som gjør det på den måten. Min bror og hans kjære har vært et par i ti år og feirer på hver sin kant ennå. Dette hadde hun jo foreslått, men mannen nektet og vil feire sammen som par. Anonymkode: 4832e...a73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #5 Del Skrevet 14. mars 2016 Hva med å prøve å feire bare dere to sammen neste gang da?? Og heller besøke familien 1. juledag. Anonymkode: 4832e...a73 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #6 Del Skrevet 14. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å prøve å feire bare dere to sammen neste gang da?? Og heller besøke familien 1. juledag. Anonymkode: 4832e...a73 Dette er et alternativ jeg har tenkt på, men jeg lurer på om ikke det blir litt ensomt. Dessuten har jeg lyst til å feire med familien min. Slik det er nå får jeg feiret med dem snnenhvert år, om vifeirer bare oss to får jeg aldri feiret med dem. TS Anonymkode: 978e7...18d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #7 Del Skrevet 14. mars 2016 Inngå et kompromiss, feir hver for dere hvert tredje år du har jo like mye du skulle sagt her som han, og ikke har dere barn heller. Anonymkode: 8dde2...1c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #8 Del Skrevet 14. mars 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Inngå et kompromiss, feir hver for dere hvert tredje år du har jo like mye du skulle sagt her som han, og ikke har dere barn heller. Anonymkode: 8dde2...1c4 Dette har jeg også foreslått, men han vil ikke for da kommer vi i "utakt". Brødrene hans har barn fra tidligere forhold og er gift på nytt. I 2010 er barna hos fedrene sine (brødrene til min min mann) på julaften. Barn og fedre+nye koner feirer med oss og mine svigerforeldre. I 2011 er barna med mødrene sine, fedre (altså brødrene til min mann) feirer jul med familien til nykone(ne). De har alle styra noe værre med samværsavtaler for at hele storfamilien skal samles på julaften. Jeg for min del kan godt tenke meg å bare feire med bare svigerforeldrene mine og syntes dette er et veldig godt forslag. Min mann vil ikke komme i utakt med samværsavtalen... Ikke lett det her! TS Anonymkode: 978e7...18d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elchaparral Skrevet 14. mars 2016 #9 Del Skrevet 14. mars 2016 Seriøst, dette burde dåkkar klare greit, viss dere er voksne å alle er jo forskjellige! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #10 Del Skrevet 14. mars 2016 Dere to kan ha julefeiring hjemme lillejulaften, så er dere hos deres egne foreldre på julaften. Anonymkode: e0934...23e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 15. mars 2016 #11 Del Skrevet 15. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg også foreslått, men han vil ikke for da kommer vi i "utakt". Brødrene hans har barn fra tidligere forhold og er gift på nytt. I 2010 er barna hos fedrene sine (brødrene til min min mann) på julaften. Barn og fedre+nye koner feirer med oss og mine svigerforeldre. I 2011 er barna med mødrene sine, fedre (altså brødrene til min mann) feirer jul med familien til nykone(ne). De har alle styra noe værre med samværsavtaler for at hele storfamilien skal samles på julaften. Jeg for min del kan godt tenke meg å bare feire med bare svigerforeldrene mine og syntes dette er et veldig godt forslag. Min mann vil ikke komme i utakt med samværsavtalen... Ikke lett det her! TS Anonymkode: 978e7...18d Ok, så dere skal begge ta hensyn til hans familie med sine spesielle avtaler, men ingen tar hensyn til deg? Skjønner.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xavana Skrevet 15. mars 2016 #12 Del Skrevet 15. mars 2016 Vi ga opp å feire hvert 2. år hos respektive familier av flere grunner (ikke samme grunn som hos deg), men en av grunnene er at folk har barna sine til ulike tider. Så det vi gjør nå er at vi ikke har noe fast opplegg fra år til år, men er sammen med de vi har lyst til og som det passer for, og blir enige om hvem det er hensiktsmessig å være hos i fht. plass, småbarn osv. Kan dere også blande litt? Noen juler med bare noen i familien hans, noen med din, noen juler alene dere to osv.? MÅ begge slektene være samlet på alle julaftener, eller går det an å fordele seg litt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caroprins Skrevet 15. mars 2016 #13 Del Skrevet 15. mars 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig tidlig innlegg om julefeiring! Veldig langt også. Jeg er gift, og min mann og jeg har ikke barn (vi planlegger å være barnløse resten av livet, ingen av oss er fertile). Vi er i aldersgruppen 25-35 år og har vært sammen i 8 år. Helt fra starten av forholdet bestemte vi oss for å feire jul sammen, med annen hvert år min/hans familie (2010 feiret vi begge med hans familie, 2011 feiret vi begge med min familie etc). Problemet er at vi ikke trives med dette. Han trives ikke med min familie, og jeg trives ikke med hans. Det vil si, både han og jeg går godt over ens med våre svigerfamilier, men julaften er liksom julaften. Min familie er veldig laidback, de (vi) begynner middagen litt sånn når den er ferdig, koser seg med vin og øl, tar ikke ting så nøye og tuller veldig mye. Vi feirer jul på skikkelig vis altså, men julaften bærer preg av at det ikke er noen barn til stede og at vi skal kose oss og ha det morro. Hans familie feirer jul veldig seriøst og høytidlig. Middagen starter presis kl 1630, det leses høyt av juleevangeliet og gaveåpningen er en stiv sermoni. Alkohol er selvfølgelig strengt forbudt (jeg kjører bil til/fra så alkohol/ikke alkohol spiller ingen rolle for meg). I tillegg har søsknene til min mann en del små barn, som er hele kveldens hovedfokus. Det er heller ikke noe særlig orden på disse ungene, og de skriker og småsloss og gråter hele kvelden. Det er umulig å føre en normal samtale over middagen, for du blir overdøvet av to-tre barn som krangler/gråter/maser på gaver. Det er fryktelig slitsomt. Jeg kan heller ike ha hunden min med, da barna slem mot den (det hjelper ikke kjefte/forklare/snakke med foreldrene). Min mann syntes min familie er FOR laidback på julaften og trives ikke med alkoholnivået, jeg på min side får helt noia av den stive og tørre julaften til svigers. Når det er "hans" jul gruer jeg meg til julaften son jeg opplever som et pliktløp, han på sin side gruer seg til "min" jul og ser på det som et pliktløp. Når vi feirer med min familie er det tydelig for meg at mannen min ikke koser seg, og det gjør at jeg ikke helt klarer å ha det fint. Det samme gjelder for han når vi er hos hans familie. Jeg har foreslått at vi bare feirer jul med hver vår familie, men han nekter. For han er det ekstremt viktig å feire jul sammen som par. På tross av at ingen av oss egentlig har det noe hyggelig på julaften og gruer seg mye i forkant. Vi har prøvd å arrangsjere julaften hjemme hos oss og invitert familie, men vi har problemer med at nieser/nivøer til mannen min plager hunden vår, folk klager over at det er for langt å kjøre og for trangt (det er i og for seg veldig intimt hos oss når hele familien er samlet). Noen som har noen forslag? Anonymkode: 978e7...18d Reis til Thailand, Cuba, Mexico eller en av Kanariøyene og feire jul bare dere to sammen. Eller New York og ta et cruise derfra til Bahamas . Det har vi gjort mange ganger og det er de beste julene jeg har. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #14 Del Skrevet 15. mars 2016 Da får du sette ned fiten og vise at du har både ryggrad og bein i nesa og begynne å feire jul sammen med din familie hvert år. Og de årene han har lyst til å feire med deg så får han bli med dit. Hvorfor er det bare hans meninger og ønsker som betyr noe? Har dere ikke barn sammen så står dere helt fritt med tanke på julefeiring. Anonymkode: b9d3d...788 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #15 Del Skrevet 15. mars 2016 * foten Anonymkode: b9d3d...788 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cottontail Skrevet 15. mars 2016 #16 Del Skrevet 15. mars 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 978e7...18d Jeg tror det kunne reddet mange slike konflikter hvis man bestemte seg for at julen var mye mer enn noen timer på julaften. Dere kan jo feire julen sammen, selv om dere feks annet hvert år tilbragte julekvelden hos hver deres familie? Adventstiden med alt som hører med, romjulen, nyttårshelgen osv kan dere jo alltid feire sammen. Og annenhver julaften kan dere være hjemme bare dere to, evt invitere noen andre voksne det er hyggelig å være sammen med? Eller reise bort sammen? Og annenhver julaften er du (og hunden) hos din familie og han hos sin, og så treffes dere igjen 1. eller 2. juledag? I og med at dere ikke har barn, så må dere jo utnytte fleksbiliteten og friheten dette gir, til å lage et opplegg som dere begge trives med. Og hvis dere er sammen hver jul, men hver for dere èn kveld annenhver jul, så feirer dere jo jul sammen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chisandra Skrevet 15. mars 2016 #17 Del Skrevet 15. mars 2016 Klarer ikke å fri meg fra synet av hele storfamilien samlet - foreldre og svigerforeldre. Slik som ts beskriver de to ulike feiringene, så ser jeg for meg at det kunne blitt en interessant kveld å være flue på veggen. Nei, seriøst: Det er så mange svært ensomme mennesker i julen at jeg klarer ikke helt å skru inn hodet på alvor her. Men ts: Han har ikke enerett på å bestemme, så ønsker du å feire med familien din, så gjør du det. Alternativt reiser dere vekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alltid Vår Skrevet 15. mars 2016 #18 Del Skrevet 15. mars 2016 Hva med å feire to år hos hans familie og to år hos din? Ett år med viltre skrikerunger, ett år med svigers og andakt, to år hos dine. Vipps så er ungene eldre og kanskje ikke like viltre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra76 Skrevet 15. mars 2016 #19 Del Skrevet 15. mars 2016 Hva med å feire med venner? Inviter noen hjem til dere som har samme syn på ønsker for jula som midtveis mellom deg og din mann? Eller inviter en ensom nabo. Eller bli frivillig på et julearrangement. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #20 Del Skrevet 15. mars 2016 Jeg og mannen (også uten barn) er vokst opp med veldig forskjellige julefeiringer. Hos meg er det tradisjoner og har vært den samme julefeiringen siden jeg var liten, men med varierende antall personer. Vi er ikke en storfamilie, og det varierer alt fra tre personer til 8 den gang alle besteforeldre var med. Hans familie er mer løse på det, har ikke spesielt mye tradisjoner og gjør som det passer dem fra år til år. Vi feirer annenhvert år, men jeg vet at det ikke går i lengden. Har satt foten ned og sagt at fra vi har barn, eller året før, så skal vi begynne å feire for oss selv. Jeg har et stort ønske om at vi begynner å lage våre egne juletradisjoner, da vi faktisk med årene blir vår helt egen familie. Selvfølgelig er foreldre på begge sider velkomne, søsken også, men det blir vår julefeiring etter hva vi sammen har blitt enige om. Det gjelder alt fra mat, aktiviteter (kirke, TVtitting, besøke eldrehjem, o.l. her kan mye gjøres). Kanskje kommer vi på noe helt unikt som gjør at når våre barn vokser opp er det nettopp den ene unike tingen vi gjør på julaften det som gjør at de føler "nå. nå er det jul!". Siste har jeg f.eks. med den overgangen når en etter en går og skifter fra vanlige klær og over til finstasen, setter seg ned med et glass og bare suger inn luktene av maten mens vi venter. Bottom line: Husk at dere også er en familie, selv om dere bare er to. Det er like viktig å bygge sin egen familie og tradisjoner, om det er bursdag, jul, påske, ferier eller hverdag! Anonymkode: 883c3...655 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå