Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veldig tidlig innlegg om julefeiring! Veldig langt også.

Jeg er gift, og min mann og jeg har ikke barn (vi planlegger å være barnløse resten av livet, ingen av oss er fertile). Vi er i aldersgruppen 25-35 år og har vært sammen i 8 år.

Helt fra starten av forholdet bestemte vi oss for å feire jul sammen, med annen hvert år min/hans familie (2010 feiret vi begge med hans familie, 2011 feiret vi begge med min familie etc). 

Problemet er at vi ikke trives med dette. Han trives ikke med min familie, og jeg trives ikke med hans. Det vil si, både han og jeg går godt over ens med våre svigerfamilier, men julaften er liksom julaften. Min familie er veldig laidback, de (vi) begynner middagen litt sånn når den er ferdig, koser seg med vin og øl, tar ikke ting så nøye og tuller veldig mye. Vi feirer jul på skikkelig vis altså, men julaften bærer preg av at det ikke er noen barn til stede og at vi skal kose oss og ha det morro.

Hans familie feirer jul veldig seriøst og høytidlig. Middagen starter presis kl 1630, det leses høyt av juleevangeliet og gaveåpningen er en stiv sermoni. Alkohol er selvfølgelig strengt forbudt (jeg kjører bil til/fra så alkohol/ikke alkohol spiller ingen rolle for meg). I tillegg har søsknene til min mann en del små barn, som er hele kveldens hovedfokus. Det er heller ikke noe særlig orden på disse ungene, og de skriker og småsloss og gråter hele kvelden. Det er umulig å føre en normal samtale over middagen, for du blir overdøvet av to-tre barn som krangler/gråter/maser på gaver. Det er fryktelig slitsomt. Jeg kan heller ike ha hunden min med, da barna slem mot den (det hjelper ikke kjefte/forklare/snakke med foreldrene).

Min mann syntes min familie er FOR laidback på julaften og trives ikke med alkoholnivået, jeg på min side får helt noia av den stive og tørre julaften til svigers. Når det er "hans" jul gruer jeg meg til julaften son jeg opplever som et pliktløp, han på sin side gruer seg til "min" jul og ser på det som et pliktløp. Når vi feirer med min familie er det tydelig for meg at mannen min ikke koser seg, og det gjør at jeg ikke helt klarer å ha det fint. Det samme gjelder for han når vi er hos hans familie. Jeg har foreslått at vi bare feirer jul med hver vår familie, men han nekter. For han er det ekstremt viktig å feire jul sammen som par. På tross av at ingen av oss egentlig har det noe hyggelig på julaften og gruer seg mye i forkant.

Vi har prøvd å arrangsjere julaften hjemme hos oss og invitert familie, men vi har problemer med at nieser/nivøer til mannen min plager hunden vår, folk klager over at det er for langt å kjøre og for trangt (det er i og for seg veldig intimt hos oss når hele familien er samlet). 

Noen som har noen forslag?

Anonymkode: 05e20...b35

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stikk til utlandet sammen? 

En god ferie dere to i fokus og plei forholdet dere har. 

Anonymkode: b8d95...0c2

AnonymBruker
Skrevet

Hva med at han feirer hos sin og du hos din og så feirer dere romjula sammen?

Anonymkode: 3c675...805

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror jeg hadde gått for en rolig julaften hjemme, og så kan dere heller besøke familie 1. juledag, eller en annen dag i romjulen.

Julaften hver for dere kan jo også være en god løsning, men jeg ser at han ikke var så veldig lysten på den ideen.

• Liker 1
Skrevet

Hvis verken det å feire hver for dere, eller feire alene dere to sammen er noen løsning, foreslår jeg at dere holder ut pliktløpet annen hvert år begge to.

Skrevet

Hvis dere ikke kan tenke dere å feire julaften sammen uten familier så bør dere rett og slett bare feire jul hos hver deres familie. Skal dere gå gjennom livet og mistrives i julen? Det hadde ikke jeg orket. Vi har det litt på samme måte og har feiret hver for oss, i år skal vi prøve å feire jul helt alene og se om vi trives med den løsningen istedet.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Purple Basil skrev:

Hvis dere ikke kan tenke dere å feire julaften sammen uten familier så bør dere rett og slett bare feire jul hos hver deres familie. Skal dere gå gjennom livet og mistrives i julen? Det hadde ikke jeg orket. Vi har det litt på samme måte og har feiret hver for oss, i år skal vi prøve å feire jul helt alene og se om vi trives med den løsningen istedet.

Som nevnt i HI så har jeg foreslått dette for mannen min, men han har et veldig sterkt ønske om å feire jul med meg. Jeg spør derfor om forslag til alternative løsninger, eventuelt et argument som gjør at han blir med på å feire hver for oss. 

Jeg feiret jul med svigerfamilien i 2015, og har laget denne tråden da jeg kjenner at dette ORKER jeg ikke én gang til. Det er ikke hyggelig, det gir meg ingenting og det er utelukkende ekstremt stressende og ubehagelig. Jeg kommer ikke til å feire jul med svigers i 2017 (i år er det "mitt år"), men ønsker å presentere det for mannen min på en allright måte da jul tydeligvis betyr mye for han (mer enn jeg trodde). 

Jeg snakket med han om dette i desember 2015. Jeg foreslo å feire hver for oss, jeg foreslo å reise bort i juleferien, jeg foreslo å feire sammen hvert tredje år og jeg kom med veldig mange forskjellige alternativer. For verken han eller jeg trives med dagens løsning. Begge går rundt og gruer seg til noe vi opplever som et veldig utrivelig pliktløp. Han satt seg helt på bakbeina og mente alle forslagebe mine var uaktuelle (argumentene har jeg nevnt tidligere i tråden). Ettersom dette tydeligvis er veldig viktig for han, så vil jeg være litt grei med det. Om så er vil jeg sette foten ned og si at "dette gjør jeg aldri igjen", men jeg ønsker at det skal være siste utvei. 

TS

Gjest Notatboka
Skrevet

Hva med at dere lager deres egen julefeiring lille julaften og feirer med hver deres familie på julaften? Dere kan ta på finstasen, lage ordentlig julemiddag og utveksle gaver. Da får dere en feiring sammen uten at en av dere må pine dere gjennom julaften hos den andre.

AnonymBruker
Skrevet

Synes egentlig litt synd at dere kan ikke bare suck it up og støtte hverandre når du er hos svigerfamilien på julaften. Det er EN KVELD.  Herregud.  Hvis han vil helst være sammen med deg så kan han fadder kose seg når han er hos dine familien og ikke si shit om at han mistrives.  Da kan han kjøre denne kvelden og la deg kose deg sammen med din familien. 

Feire julaften sammen som dere har gjort og stikk av første juledag for en koselig feiring sammen. 

Anonymkode: dba14...122

AnonymBruker
Skrevet

Glemt å si at du også skal ofre litt når han er hos hans familie.  Hvis du klarer dette uten alkohol, ta en hip flask med noe sterk opp i . :)

AnonymBruker
Skrevet

Siden dere er gifte, og dermed planlegger resten av livet sammen, så må jeg si meg enig med mannen din i at det er naturlig at dere feirer jul sammen. Det med barn som bråker, det finnes mellomløsninger. For mange voksne er jo julemiddagen det viktigste med dagen, og om barna ikke kan holde seg i ro ved bordet, så er det greit å sende de vekk, slik at selve julemiddagen foregår i ordnede former. Derimot gaveåpning og andre tradisjoner som først og fremst er for ungene, det må man tåle er hovedsaklig for de. 

Jeg måtte passere 30, før jeg lærte meg å si i fra til foreldre og søsken om mine meninger. Og etter en runde, eller 2, hvor flere ble litt fornærmede, så har vi alle år siden vært enige om at alle må få ta del i hvordan ting skal være om man feirer jul i lag. 

Så jeg synes godt at mannen din kunne snakke med sin familie om deres ønsker, og du med din. Med mindre dere selv ønsker to forskjellige ting da. 

Alkohol, jeg har lite til overs for både forbud og overdrevet inntak. Lettere sagt enn gjort å finne balansen i det, man må få lov å ta seg juleøl og akevitt til maten, samtidig som man ikke trenger å drikke seg drita heller. 

Når mine egne barn blir voksne og får egne familier, så har jeg virkelig IKKE tenkt å si at julen skal være slik den alltid har vært. Derimot tenker jeg at også foreldre/svigerforeldre må gi rom for at endringer kan skje. 

Anonymkode: c0863...599

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

mendt IKKE klarte dette uten alkohol lol. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt i HI så har jeg foreslått dette for mannen min, men han har et veldig sterkt ønske om å feire jul med meg. Jeg spør derfor om forslag til alternative løsninger, eventuelt et argument som gjør at han blir med på å feire hver for oss. 

Jeg feiret jul med svigerfamilien i 2015, og har laget denne tråden da jeg kjenner at dette ORKER jeg ikke én gang til. Det er ikke hyggelig, det gir meg ingenting og det er utelukkende ekstremt stressende og ubehagelig. Jeg kommer ikke til å feire jul med svigers i 2017 (i år er det "mitt år"), men ønsker å presentere det for mannen min på en allright måte da jul tydeligvis betyr mye for han (mer enn jeg trodde). 

Jeg snakket med han om dette i desember 2015. Jeg foreslo å feire hver for oss, jeg foreslo å reise bort i juleferien, jeg foreslo å feire sammen hvert tredje år og jeg kom med veldig mange forskjellige alternativer. For verken han eller jeg trives med dagens løsning. Begge går rundt og gruer seg til noe vi opplever som et veldig utrivelig pliktløp. Han satt seg helt på bakbeina og mente alle forslagebe mine var uaktuelle (argumentene har jeg nevnt tidligere i tråden). Ettersom dette tydeligvis er veldig viktig for han, så vil jeg være litt grei med det. Om så er vil jeg sette foten ned og si at "dette gjør jeg aldri igjen", men jeg ønsker at det skal være siste utvei. 

TS

Neswflash, for veldig mange av oss er hele jula, eller deler av jula et pliktløp. Dere er ikke veldig spesielle der. Du indikerer at jula ikke er så viktig for deg, hvorfor er det da så ille at den ikke er perfekt?

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AnonymBruker
Skrevet

Hei og takk for svar.

Hva gjelder alkohol, så kjører jeg bil til/fra, så jeg drikker ikke uansett om det er tillatt eller ei (noe som også nevnet i HI). Jeg nevnte alkohol i HI slik at dere best kunne danne dere et bilde av de forskjellige måtene det blir feiret jul på. Mannen min har ikke sertifikat så jeg må kjøre, uten at det er noe problem for meg.

Jeg er enig i at vi er gift og må komme til en løsning på dette. Men dagens løsning er ikke et alternativ slik jeg ser det. Vi skal nå feire vår niende jul sammen i 2016, og det har i løpet av de åtte foregående julene ikke vært noe hyggelig for noen av oss. Jeg orker ikke feire femti julaftner til hvor ingen av dem er noe hyggelig. 

Jeg ser noen her skriver "newsflash: ingen koser seg i jula", men jeg VIL faktisk ha det hyggelig. Det handler IKKE om at ting ikke er "perfekt", men at julaften hos svigers oppleves som enormt stressende, stivt og ukoselig. Jeg GRUER meg. 

Jeg er enig i at jula skal kunne være for både barn og voksne, men svigerfamilien min legger opp løpet slik at den kun er for barna. Som tidligere nevnt er det umulig å snakke sammen under middagen pga lydnivået, og etter middagen bruker vi tre timer på å SE PÅ barna pakker opp sine flerehundre gaver (mens de sloss/gråter/trasser) og så er det rett hjem for oss alle for da er ungene helt utkjørt og må sove. I 2015 måtte de voksne ta med sine gaver hjem og åpne dem der, for det var ikke tid til det under selskapet. Jeg har snakket med flere og ingen jeg har snakket med sier de feirer jul slik med sine barn. Også svigerforeldrene mine sier det er slitsomt og at de savner et opplegg for voksne. I 2015 var det forøvrig uvær på julaften der vi bor, så på grunn av vanskelige kjøreforhold ble vi 15 min forsinket. Vi kom kl 1615, middagen skulle starte 1630. Dere kan tro vi fikk høre det. Fra kl 1550 til vi kom 1615 ringte de og sendte meldinger i et kjør om hvor vi var, og da vi kom fikk vi streng beskjed om at "vi måtte se til å passe tiden på julaften". Å vente med maten i noen minutter på grunn av uvær var nemlig helt uaktuelt.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også svigerforeldrene mine sier det er slitsomt og at de savner et opplegg for voksne. I 2015 var det forøvrig uvær på julaften der vi bor, så på grunn av vanskelige kjøreforhold ble vi 15 min forsinket. Vi kom kl 1615, middagen skulle starte 1630. Dere kan tro vi fikk høre det. Fra kl 1550 til vi kom 1615 ringte de og sendte meldinger i et kjør om hvor vi var, og da vi kom fikk vi streng beskjed om at "vi måtte se til å passe tiden på julaften". Å vente med maten i noen minutter på grunn av uvær var nemlig helt uaktuelt.

TS

Men om dine svigerforeldre er enige i det blir litt vel mye bråk og ståk på julaften, så er jo det en utmerket start til å ta en diskusjon om det? Jeg er vant til at barna åpner gavene fortløpende, og en voksen skriver ned fra hvem. På den måten varer ikke seansen mer enn en halvannen time. Noen vil si at det er viktig at pakkene åpnes en og en, og at man snakker om gavene. Men er man samlet en god del mennesker, så tar jo det hele julekvelden, så finnes en måte å løse det på. 

Om det var uvær, så kunne dere vel kjørt litt tidligere? 

Hvor lenge er dere der da? 16-midnatt på julaften? Det burde være mulig å holde ut....som flere har nevnt her, hvorfor lager dere ikke en egen julaften på lille juleaften? Hvor dere gjør akkurat slik dere ønsker det?

• Liker 2
Gjest bruker83924
Skrevet (endret)

Når jeg leste HI, hadde jeg en tanke i hode, og det var om du er søsteren min? For veldig mye stemmer med henne og kjæresten, uten om noen få detaljer.

Jeg vet ikke helt hva som kan gjøres når han virker så sta på at dere MÅ feire sammen hvert år. Enten så må du/dere bare "suck it up", og fortsette med feire sammen hvert år. Eller så må du få han til å skifte mening, og prøve å finne en løsning. Enten da ved å feire hvert 3. år, eller ikke feire sammen i det hele tatt.

Endret av ElizabethTaylor
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, ElizabethTaylor skrev:

Når jeg leste HI, hadde jeg en tanke i hode, og det var om du er søsteren min? For veldig mye stemmer med henne og kjæresten, uten om noen få detaljer.

Jeg vet ikke helt hva som kan gjøres når han virker så sta på at dere MÅ feire sammen hvert år. Enten så må du/dere bare "suck it up", og fortsette med feire sammen hvert år. Eller så må du få han til å skifte mening, og prøve å finne en løsning. Enten da ved å feire hvert 3. år, eller ikke feire sammen i det hele tatt.

Om du og trådstarter er søstre, så er jo deler av problemet at han ikke trives når han feirer med dere i jula. Så halve problemet ligger vel der?

• Liker 2
Gjest bruker83924
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du og trådstarter er søstre, så er jo deler av problemet at han ikke trives når han feirer med dere i jula. Så halve problemet ligger vel der?

Så du mener man skal droppe alle våre egne tradisjoner fordi en svigersønn ikke liker det?

Som skrevet, det var noen detaljer som ikke helt stemte.

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, ElizabethTaylor skrev:

Så du mener man skal droppe alle våre egne tradisjoner fordi en svigersønn ikke liker det?

Som skrevet, det var noen detaljer som ikke helt stemte.

Nei, som jeg skrev tidligere, går vel an å finne en løsning hvor alle gjør kompromisser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...