Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har testet fruktbarheten sin på privat klinikk? F.eks. Spiren fertilitetsklinikk eller Medicus? Hva synes du om opplegget der? Var de ivaretagende? Hvordan undersøker de fruktbarhet? Er estimatene gode?

Bakgrunnen for spørsmålet, er at jeg og sambo ønsker oss barn, men ikke riktig ennå. Samtidig så begynner tiden å fly, og jeg lurer litt på hvordan det står til med fruktbarheten fremover. Det vil si, først og fremst min - nå som jeg har passert tredve. Vi vil helst vente til begge er ferdig utdannede, og økonomien er på plass, men ønsker ikke at tiden skal løpe fra oss heller, det vil fort ta noen år til. Har aldri noen garanti for at spiren sitter når vi endelig kjenner oss klare. En av oss er nettopp begynt i fulltidsjobb, den andre nettopp begynt med studier.

Anonymkode: d4ef2...ca7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke bare høre med fastlegen?

Han ordnet med avtale på sykehuset. De var proffe og hyggelige. En ukes tid senere kom svarene.

Ettertiden bekreftet at estimatene var helt rette.   

AnonymBruker
Skrevet

Fått beskjed av fastlegen om at det offentlige ikke betaler for slike undersøkelser før vi har vært prøvere i ett år. Stemmer ikke det?

Ts

Gjest Sisti
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fått beskjed av fastlegen om at det offentlige ikke betaler for slike undersøkelser før vi har vært prøvere i ett år. Stemmer ikke det?

Ts

Det stemmer. 

Ellers er det faktisk ikke så enkelt å sjekke en kvinnes fruktbarhet. Du kan selv følge med på om du har eggløsning, hvis du ikke går på hormonprevensjon. En ultralyd kan avdekke om du har cyster etc, og om du har mange egg, og så kan blodprøver gi indikasjoner på eggkvalitet og mengde egg. Men ingenting av dette avdekker din fruktbarhet grundig. Ting kan også endre seg fra i dag til i neste år. Du kan ha andre problemer enn det som avdekkes av blodprøver og ultralyd. Eller du kan være svært fruktbar på tross av at enkle tester viser at du kanskje kan ha problemer. 

For menn er det langt enklere, de avgir en sædprøve, og så har man svaret. Men husk at han må avgi flere prøver, ikke bare en, og også her kan kvaliteten endre seg over tid (i begge retninger!). 

AnonymBruker
Skrevet

Ok, forstår. Takk for svar, Sisti, det var viktige ting å få med seg.

Noen som har erfaringer å dele fra slike undersøkelser? Gode og dårlige? Vurderer Spiren fertilitetsklinikk.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...