AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #1 Del Skrevet 14. mars 2016 Jeg har hatt barnemark med ujevne mellomrom siden jeg var tenåring. Jeg har tatt kur et par ganger, men noen måneder senere har jeg på ny oppdaget en mark i avføringen. Jeg har stort sett ikke gjort noe med det, for det har som oftest bare vært en mark eller to, og så har det forsvunnet like fort som det kom. Det har gått flere år mellom hver gang det har dukket opp, og det er bare jeg som har fått det i huset. Det er omtrent to år siden sist jeg hadde mark, og da tok hele familien kur for sikkerhets skyld. Det var bare jeg som merket noe til mark, så jeg tror ikke de andre var smittet. De sa ikke noe, men da bestemte jeg meg for å kure hele familien og "gjøre alt riktig" siden marken så ut til å alltid vende tilbake. Nå har det kommet tilbake, og denne gangen er det flere. Jeg har klødd et par dager, og oppdaget flere mark i går. Jeg tok en Vermox, skiftet på sengene, kokvasket alt og alt det man skal gjøre. Jeg er alltid nøye med håndvask og renhold, holder negler korte og klør meg ikke. Ikke putter jeg hendene i munnen heller. Nå, 24 timer senere, talte jeg ikke mindre enn åtte mark i avføringen. Sprell levende, for å si det sånn. Dette er noe annet en bare en mark!! Skal ikke Vermox virke fortere enn dette? Må jeg konstatere at Vermox ikke virker på meg, skal jeg vente og se eller tar jeg en ny tablett allerede nå fremfor å vente en uke? Jeg har mann og barn i huset, og ingen av de klør eller har sagt noe. Jeg har ikke fortalt det til mannen enda, han har vært borte på jobb og jeg gidder ikke ringe for å fortelle at jeg har fått mark igjen, liksom. Barna er veldig åpne om alt mulig, og vi har blant annet hatt runder med hårlus uten at det var flaut eller ekkelt, så de ville utvilsomt sagt fra dersom de klødde eller har sett mark. Vi har snakket om mark på generelt grunnlag, og de har lovet å si ifra. Jeg har også en liten baby som jeg er redd for å smitte. Så langt er ikke babyen smittet, ihvertfall. Den har jeg kontroll på gjennom bleiene. Har noen av dere erfaring med at Vermox ikke virker? Hvilke andre reseptfrie legemidler kan fungere? Det er jo så ekkelt dette her, og jeg kjenner at det sitter langt inne å fortelle tiåringen "mamma har fått mark, så du må ta tabletten her du." Det er det samme som å skrive det på Facebook. Sist kamuflerte jeg tabletten som noe annet og fortalte aldri barna at jeg har fått mark. Nå vil nok eldstemann på ti forlange å vite hva slags tablett mamma putter i ham. Anonymkode: e4b60...8f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #2 Del Skrevet 14. mars 2016 Æsj, jeg føler med deg. Vi har også hatt mark, det er så fælt. Har dere dyr? Har lest om noen som ikke ble kvitt markhelvetet før de omplasserte dyret de hadde. Jeg ville nok gått såpass ekstremt til verks at jeg hadde flyttet hele familien ut av huset i noen uker, siden markeggene er såpass seiglivete at de overlever 3 uker utafor kroppen,og de kan fly rundt med støv. Hadde sterilisert do,badegulv, soverom, dørhåndtak, mobil, pc-tastatur og lysbrytere flere ganger for dagen. Alle i familien MÅ ta markkur, husk å gjenta etter ca.2 uker. Vask alt av håndklær, sengetøy og truser på 90 grader. Vær ekstrem nøye med håndhygienen, hele tiden. Vask hender før mat, etter skole/jobb/barnehage, etter å ha vært på butikken, om morgenen o.s.v.. Dusj hver morgen for ¨å vaske vegg egg og mark. Markene legger sinnsyk mange egg, opptil flere tusen. Hvis ikke dette virker, eller er mulig å gjennomføre, så kanskje på tide å dra til legen? Anonymkode: e2047...228 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bamsemums123 Skrevet 23. juli 2019 #3 Del Skrevet 23. juli 2019 Hei. Kunne du være så snill å fortelle hvordan det gikk? Jeg har fått det nå og har tatt vermox og i 2 uker nå har det ikke fungert. Eventuelt fortelle hva annet du har gjort for å bli kvitt det? Tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #4 Del Skrevet 3. juli 2024 bamsemums123 skrev (På 24.7.2019 den 0.26): Hei. Kunne du være så snill å fortelle hvordan det gikk? Jeg har fått det nå og har tatt vermox og i 2 uker nå har det ikke fungert. Eventuelt fortelle hva annet du har gjort for å bli kvitt det? Tusen takk Dytter på denne. Vi har også problemer med å bli kvitt marken. Og også her er det bare mor i huset som har symptomer. Sikkert 4-5 ganger i året de siste 8 årene 😭 Anonymkode: 4c081...7b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #5 Del Skrevet 3. juli 2024 Noen som vet om marken kan utvikle resistens mot medisin? Anonymkode: 4c081...7b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #6 Del Skrevet 3. juli 2024 Det finnes andre legemidler å bruke. Anonymkode: 57c44...f56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #7 Del Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det finnes andre legemidler å bruke. Anonymkode: 57c44...f56 Som er mer effektive? Anonymkode: 4c081...7b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 3. juli 2024 #8 Del Skrevet 3. juli 2024 Husk at alle må ta kuren. Uansett om de andre i familien ikke har symptomer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #9 Del Skrevet 3. juli 2024 Det tar litt tid før marken dør etter kur, det er derfor ikke unaturlig at du oppdager dagen etterpå. Vermox påvirke systemet til marken så den dør, men det tar litt tid. Man skal gjenta kur etter 14 dager. Jeg tar derimot annenhver dag i en uke, så en gang i uka i 2-3 uker. Da forsvinner det alltid og vi sikrer i forhold til resmitte. Skiter også på seng hver dag, kokvasker alt, bruker håndkle en gang, og dusjer på morgenen. Hvis absolutt ingenting fungerer finnes det reseptbelagt middel som tar både mark og egg samtidig, det heter Zentel. Anonymkode: f9dbd...6fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #10 Del Skrevet 3. juli 2024 Til barna kan du si "jeg har fått beskjed om at vi har vært sammen med noen med mark, derfor må vi ta kur og være veldig nøye fremover. Si fra hvis dere kjenner noe." Anonymkode: f9dbd...6fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #11 Del Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 14.3.2016 den 21.43): Jeg har hatt barnemark med ujevne mellomrom siden jeg var tenåring. Jeg har tatt kur et par ganger, men noen måneder senere har jeg på ny oppdaget en mark i avføringen. Jeg har stort sett ikke gjort noe med det, for det har som oftest bare vært en mark eller to, og så har det forsvunnet like fort som det kom. Det har gått flere år mellom hver gang det har dukket opp, og det er bare jeg som har fått det i huset. Det er omtrent to år siden sist jeg hadde mark, og da tok hele familien kur for sikkerhets skyld. Det var bare jeg som merket noe til mark, så jeg tror ikke de andre var smittet. De sa ikke noe, men da bestemte jeg meg for å kure hele familien og "gjøre alt riktig" siden marken så ut til å alltid vende tilbake. Nå har det kommet tilbake, og denne gangen er det flere. Jeg har klødd et par dager, og oppdaget flere mark i går. Jeg tok en Vermox, skiftet på sengene, kokvasket alt og alt det man skal gjøre. Jeg er alltid nøye med håndvask og renhold, holder negler korte og klør meg ikke. Ikke putter jeg hendene i munnen heller. Nå, 24 timer senere, talte jeg ikke mindre enn åtte mark i avføringen. Sprell levende, for å si det sånn. Dette er noe annet en bare en mark!! Skal ikke Vermox virke fortere enn dette? Må jeg konstatere at Vermox ikke virker på meg, skal jeg vente og se eller tar jeg en ny tablett allerede nå fremfor å vente en uke? Jeg har mann og barn i huset, og ingen av de klør eller har sagt noe. Jeg har ikke fortalt det til mannen enda, han har vært borte på jobb og jeg gidder ikke ringe for å fortelle at jeg har fått mark igjen, liksom. Barna er veldig åpne om alt mulig, og vi har blant annet hatt runder med hårlus uten at det var flaut eller ekkelt, så de ville utvilsomt sagt fra dersom de klødde eller har sett mark. Vi har snakket om mark på generelt grunnlag, og de har lovet å si ifra. Jeg har også en liten baby som jeg er redd for å smitte. Så langt er ikke babyen smittet, ihvertfall. Den har jeg kontroll på gjennom bleiene. Har noen av dere erfaring med at Vermox ikke virker? Hvilke andre reseptfrie legemidler kan fungere? Det er jo så ekkelt dette her, og jeg kjenner at det sitter langt inne å fortelle tiåringen "mamma har fått mark, så du må ta tabletten her du." Det er det samme som å skrive det på Facebook. Sist kamuflerte jeg tabletten som noe annet og fortalte aldri barna at jeg har fått mark. Nå vil nok eldstemann på ti forlange å vite hva slags tablett mamma putter i ham. Anonymkode: e4b60...8f6 Jeg har hatt flere ganger, har ikke oppdaget de i avføringen men på hvordan avføringen er. Kun meg som får det, vasker do og kjøkken hver dag + har spyle toalettet. Er bare at noen av oss er mer disponert enn andre Anonymkode: f61fd...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #12 Del Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det tar litt tid før marken dør etter kur, det er derfor ikke unaturlig at du oppdager dagen etterpå. Vermox påvirke systemet til marken så den dør, men det tar litt tid. Man skal gjenta kur etter 14 dager. Jeg tar derimot annenhver dag i en uke, så en gang i uka i 2-3 uker. Da forsvinner det alltid og vi sikrer i forhold til resmitte. Skiter også på seng hver dag, kokvasker alt, bruker håndkle en gang, og dusjer på morgenen. Hvis absolutt ingenting fungerer finnes det reseptbelagt middel som tar både mark og egg samtidig, det heter Zentel. Anonymkode: f9dbd...6fe Jeg skal prøve ditt opplegg med annen hver dag osv. det er uprøvd. Forøvrig har jeg ikke klart å lese meg frem til at zentel også tar egg? Anonymkode: 4c081...7b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #13 Del Skrevet 4. juli 2024 Mitt barn fikk det og ble satt på kur i ca 10 dager. Vi andre i huset tok en og ny etter 2 uker. Anonymkode: 30e36...012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #14 Del Skrevet 4. juli 2024 New fear unlocked, huff.. 😨 Anonymkode: 5ad58...0eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #15 Del Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): I all verden, jeg visste ikke at dette var så utbredt blant voksne? Høres helt grusomt ut. Kjenner jeg blir uvel bare av tanken. Hva forårsaker mark? Og hvorfor får dere det gjentatte ganger? Anonymkode: 4d196...335 Enig. Mitt tantebarn hadde. Jeg ga barna en kur uten at jeg så noe. Syns lus er ille nok.. Anonymkode: f82e3...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #16 Del Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det tar litt tid før marken dør etter kur, det er derfor ikke unaturlig at du oppdager dagen etterpå. Vermox påvirke systemet til marken så den dør, men det tar litt tid. Man skal gjenta kur etter 14 dager. Jeg tar derimot annenhver dag i en uke, så en gang i uka i 2-3 uker. Da forsvinner det alltid og vi sikrer i forhold til resmitte. Skiter også på seng hver dag, kokvasker alt, bruker håndkle en gang, og dusjer på morgenen. Hvis absolutt ingenting fungerer finnes det reseptbelagt middel som tar både mark og egg samtidig, det heter Zentel. Anonymkode: f9dbd...6fe AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg skal prøve ditt opplegg med annen hver dag osv. det er uprøvd. Forøvrig har jeg ikke klart å lese meg frem til at zentel også tar egg? Anonymkode: 4c081...7b9 Du skal ikke ta vermox så hyppig. Det har ingenting for seg. Vermox dreper ikke marken, den gjør at de ikke kan reprodusere seg og derfor ikke legger flere egg. Å ta masse tabletter vil ikke hjelpe. Anonymkode: e8b55...cc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
------- Skrevet 4. juli 2024 #17 Del Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Noen som vet om marken kan utvikle resistens mot medisin? Anonymkode: 4c081...7b9 Ja, det kan de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #18 Del Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du skal ikke ta vermox så hyppig. Det har ingenting for seg. Vermox dreper ikke marken, den gjør at de ikke kan reprodusere seg og derfor ikke legger flere egg. Å ta masse tabletter vil ikke hjelpe. Anonymkode: e8b55...cc4 Jo det vil det, fordi du har mark i systemet i mange ulike sykluser samtidig. Den marken som er i tarmen når du tar Vermox kan ikke reprodusere seg, men det kan den som klekket ut dagen etterpå av et egg og vandrer inn i tarmen igjen. Det er derfor man skal gjenta etter 14 dager. Mange opplever at det ikke holder, og at man resmittes i løpet av denne perioden på et tidspunkt Vermox ikke har slått inn. Ved å ta slik så treffer man på jevnt og det er mye mer effektivt. Anonymkode: f9dbd...6fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #19 Del Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du skal ikke ta vermox så hyppig. Det har ingenting for seg. Vermox dreper ikke marken, den gjør at de ikke kan reprodusere seg og derfor ikke legger flere egg. Å ta masse tabletter vil ikke hjelpe. Anonymkode: e8b55...cc4 Og jo, Vermox dreper levende mark, ved at den hemmer sentralnervesystemet. Det tar noen dager, men den dør. Les deg opp. Anonymkode: f9dbd...6fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå