Gå til innhold

Automatgir

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal låne en bil som har automatgir og har aldri brukt dette tidligere. Hvordan fungerer det? Hva fjør en oftest feil når man kjører automatgir for første gang? 

Anonymkode: 9942d...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det jeg gjorde feil var å bråbremse.. Tråkket feil, lette etter en pedal som ikke var der.. :P Er jo ikke så mye man kan gjøre feil.

Anonymkode: 9a581...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at så snart du slipper bremsen så begynner bilen å bevege seg... :btdt:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjorde samme feil som AB over: Skulle "krypkjøre" og endte med å hogge inn bremsen med venstrefoten. Husk at venstrefoten skal få hvile hele tiden! Ellers er det meget behagelig med automat. Passaten jeg kjørte, begynte å kjøre idet jeg tok foten av bremsen og spaken stod i D, tror det er vanlig. 

Anonymkode: 8825c...e0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved kjøring i kø og sakte trafikk bør en låse i et lavt gir? 

Når en parkerer, skal en både sette den i P og ha på håndbrekket? 

Er det lett å kvele motoren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en del bråbremser da jeg skulle parkere. Jeg er vant til å ta inn clutchen den siste meteren ca mens bilen triller på plass. Det ble en del rykk og napp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved kjøring i kø og sakte trafikk bør en låse i et lavt gir? 

Når en parkerer, skal en både sette den i P og ha på håndbrekket? 

Er det lett å kvele motoren? 

Like greit å bare ha den i D.

P og håndbrekk så den ikke hviler på automatkassen.

Vanskelig å kvele motoren når det ikke finnes en clutch du kan bruke.

Ellers:

Låse i lavt gir om du kjører i lengre bratte nedoverbakker så slipper du å tråkke hele tiden på bremsepedalen, og få varmgang i bremsene.

Bilen står stille før du setter den i revers.

Endret av Uhørt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal låne en bil som har automatgir og har aldri brukt dette tidligere. Hvordan fungerer det? Hva fjør en oftest feil når man kjører automatgir for første gang? 

Det du oftest gjør feil, er å bruke clutchen! Den vanen MÅ du legge bort, ellers bråstopper du :) Utenom det er det bare å sette den i D, og tutet og kjøre. Skal du derimot kjøre lange nedoverbakker, er det lurt å velge manuell modus, da bremser motoren hastigheten. Du får heller ikke flytta velgerspaken uten å ha tråkka inn bremsen, og trykka inn en knapp på spaken. Det er veldig behagelig å kjøre med ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Manuell modus, som vil si at jeg må bremse, trykke inn en knapp og dra spaken til? 

Så når en skal opp i hastighet er det bare å gasse på til ønsket hastighet, og ved mindre hastighet trykker man bare på bremsen til man når ønsket hastighet? Og ellers er det bare å låse fast venstre foten slik at den ikke når bremsen. 

Jaja, det skal jeg vel klare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Manuell modus, som vil si at jeg må bremse, trykke inn en knapp og dra spaken til? 

Så når en skal opp i hastighet er det bare å gasse på til ønsket hastighet, og ved mindre hastighet trykker man bare på bremsen til man når ønsket hastighet? Og ellers er det bare å låse fast venstre foten slik at den ikke når bremsen. 

Jaja, det skal jeg vel klare. 

Knappen du må bruke på spaken, er for å få flytta den mellom P, R, N og D. For å bruke manuell modus drar du den mot deg uten å bruke knappen på toppen av spaken. Men dette er jo noe du bør få reda på av den som eier bilen du skal låne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...