Gå til innhold

Når begynner babyen å smile??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plonkeliten er over seks uker, men hun har ikke begynt å smile noe særlig ennå. Vi har blikkontakt, men hun ser jo på alt mulig, så det kjennes ikke så voldsomt personlig, egentlig... Hun smiler av og til, men mest i søvne og bare av og til i våken tilstand, og da virker det veldig tilfeldig.

Jeg begynner faktisk å bli litt sulteforet på kontakt. Det er jo nesten som å være ulykkelig forelsket! Føler jeg er hjemme hele dagen og steller for en glassmanet, og når dagene er tunge med mye sutring, føler jeg meg helt tom når dagen nærmer seg slutten og jeg ikke har fått noe tilbake fra lille knøttet...

Når begynte din baby å smile?

Skrevet

Min baby, som nå er 6,5 uker gammel, begynte å smile da han var ca 3 uker... Først ubevisst og så helt bevisst. Fra å gjøre det ubevisst til mer bevisst gikk det bare noen få dager.

Nå er han kjempeglad og smiler f.eks stort når vi kommer for å ta han opp av senga etter at han har sovet. :P

Skrevet

Det varierer fra unge til unge.Vesle jenta mi er nå 3 1/2 mnd,hun har smilt fra hun var 4 uker.Min første fødte smilte første gangen da hun var 7 uker.

Koldbruna

Skrevet

Mine begynte å smile fra de var 2-3 uker gamle.

Skrevet

Ifølge min foreleser i psykologi kommer det sosiale smilet etter ca. 2 mnd. - før dette har det bare vært en slags refleks. Selvsagt varierer dette fra barn til barn.

Skrevet
Ifølge min foreleser i psykologi kommer det sosiale smilet etter ca. 2 mnd. - før dette har det bare vært en slags refleks. Selvsagt varierer dette fra barn til barn.

Godt å høre at Plonkeliten ikke er fullstendig unormal, da. Vi hadde lest at babyer begynte å smile fra tre uker, så på treukersdagen var vi SÅ forventningsfulle, sant... Nå har jeg snart gitt opp og innsett at barnet vårt ER autist, men da kan jeg altså gi det et par uker til før jeg gir opp håpet fullstendig :ler:

Skrevet

Den første gutten min var ca 8 uker før jeg fikk det første bevisste smilet :P og etter det kom alt i turbofart med tanke på å le, å pludre osv.

Så kanskje hun er som han aventer til hun er helt klar så kommer alt på en gang.

De to minste smilte bevisst når de var ca 5 uker, og viste med et smil når de var fornøyde ca rundt 2-3 uker.

Men jeg er enig at det er godt å få noe respons tilbake, og det kommer nok snart. :wink:

Skrevet

:Nikke: Nemlig! Om barnet smiler når det er to uker, er det egentlig ikke et smil, selv om det ser slik ut...

Skrevet

De sier vel 44-45. svangerskapsuke.

Så blir babyen født i uke 40 skal vanlegvis smilet komme i uke 4-5.

Blir ungen født 4 uker for tidlig trenger ikke smilet komme før etter 8-9 uker uten at en behøver å bekymre seg nevneverdig.

Men ikke nødvendigvis alltid det er slik.

Skrevet

Vesla ga det første jeg er sikker på var bevisst smil (så meg i øynene og smilte med hele fjeset) da hun var 5 uker på dagen. Hun hadde smilt før, men det tror jeg var bare "grimaser".

Skrevet

Min smilte for første gang når han var 3uker (sånn utenom i søvne) ..

vet ikke hvor bevisst det var- men det ble mer og mer etter hvert.

Skrevet

Jeg synes mine smilte bare etter noen dager, men dette var vel ikke "ordentlige" smil da. Men ihvertfall etter 2 - 3 uker! :babyjente:

Skrevet

Jeg har visst notert i babyboken at Erlend smilte til de som smilte til han og snakket til han 8altså bevisste smil) når han var 6 uker.

Skrevet

Det løsner nå. Til helgen er hun 7 uker, og nå begynner hun se veldig glad ut innimellom og smiler nesten bevisst. Hun har smilt til andre et par ganger :roll: , men jeg venter fortsatt på det helt strålende smilet når hun ser meg! :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

smil til henne og hun smiler kanskje tilbake før. hun hermer nok tenker jeg. husker jeg syntes dette var skrekkelig festelig allerede på sykehuset - særlig med minstejenta vår.

Annonse
Skrevet
smil til henne og hun smiler kanskje tilbake før. hun hermer nok tenker jeg. husker jeg syntes dette var skrekkelig festelig allerede på sykehuset - særlig med minstejenta vår.

Hallo, hva tar du meg for?? DET har jeg prøvd i syv uker, vet du. Veldig vanskelig å la være å smile når jeg ser på et så søtt lite knøtt :wink:

• Liker 1
Skrevet

Min gutt smilte da han var 2 uker.

Dette var bevisste smil, for han smilte så fort noen kom bort til han, snakket til han, tok han opp osv.

Tror ikke det går ann å si at dette ikke er bevisste smil, selv om ungen bare var 2 uker. Dette er nok forskj fra barn til barn.

Husker godt det første, da holdt jeg han på fanget og snakket til han, og så kikker han meg rett inn i øynene og gliser med hele ansiktet. Det var en spesiell følelse...

Gjest Anonymous
Skrevet

Husker ikke når ungen smilte første gang(kanskje ved 3 uke), men husker godt når det lo første gang..ca. 5- 6 uke- eller var det tidligere....?......

• 8 år senere...
Gjest gladpappa
Skrevet

:Nikke: Nemlig! Om barnet smiler når det er to uker, er det egentlig ikke et smil, selv om det ser slik ut...

Ikke helt enig. Mine barn har smilt mye tidligere enn 2 måneder. Selvfølgelig kan babyer smile helt fra de er født. Å kalle det kun refleks er meningsløst. Hvis de smiler når de får oppmerksomhet, så kan vel ikke det være tilfeldig og bare en refleks hver gang? Mine har smilt siden de var nyfødte. Jeg merket aldri noen "endring" i smilet da de var 1-2 mnd eller noe sånt, eller at de smilte noe mer på "ordentlig" da. De har alltid smilt, og det er ikke noe rart i det. De er jo allerede 9 måneder gamle når de kommer ut. De trenger ikke bruke 2 måneder på "lære å smile" når de kommer. Dette har mange i seg allerede før de er født. At noen bruker litt mer enn disse 9 månedene i magen før de smiler er nok riktig. Men noen smiler helt sikkert inne i magen også :)

Skrevet

kanskje du bare har en sur unge :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...