Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om advarsler og undersøkelser?

Jeg skal være ærlig på at jeg leser mye og på generell basis er fan av statistikk. Jeg er selvsagt kritisk på kilder, men jeg mener bestemt at overveldende resultater er verdt å ta hensyn til, fremfor å gå igjennom livet med antakelsen at man er unntak til alle regler.

Helsemessig tar jeg ok vare på meg selv - spiser en del grønnsaker, relativt rent, røyker ikke, holder vekten nede.

Men til tider blir jeg matt. Jeg ble tilsendt en link fra NRK om brystkreft og alkohol, der det hevdes at det "ikke er slått fast noen sikker nedre grense for alkoholbruk som ikke øker kreftfaren" og at "selv et moderat alkoholinntak gir økt kreftrisiko". Og tidligere i år fikk vi nyhetene om rødt kjøtt og tarmkreft. 

Personlig merker jeg nå at jeg får dette litt opp i halsen. Jeg betviler ikke at det advares med god vilje, men jeg merker at jeg nærmer meg gruppen mennesker som trekker seg unna det hele og konkluderer med at "noe skal du jo dø av". Jeg kan selvsagt omfavne tankegangen om at man skal unngå yttersonene, men når det blir advart mot også moderat forbruk kjenner jeg at jeg blir demotivert. 

Tar du alt til deg eller er det flere som blir litt "faen heller"?

Anonymkode: f0cdd...f18

Videoannonse
Annonse
Gjest chisandra
Skrevet

Det er så mye rar forskning og info at jeg orker ikke. Stoler på min sunne fornuft med akkurat passe av alt.

Er det noe som tar kverken på oss før tida, så er det å gå og bekymre oss for alskens forskningsmatriale på alt som er farlig den ene dagen og sunt den andre. :) 

Skrevet

Alt sånt blåses jo ekstra mye opp i media da, og så kommer det bedre forskning etterhvert som viser at det ikke er noen betydelig fare, da skriver de ingenting fordi det ikke er "klikkvennlig". Så jeg tar alt med en klype salt, bruker sunn fornuft, og leser meg i så fall opp skikkelig om det er noe jeg er bekymra for. Det er nok enkelte ting som kanskje ikke er så bra for helsa som vi tror, men det finnes ikke tilstrekkelig forskning på slikt, og da blir det bare dumt å skulle bekymre seg for alt. Alt i moderate mengder syns jeg funker fint :)

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg bryr meg om svært lite.

Skrevet

Nei. Jeg gjør det beste ut av situasjonen. Hadde jeg følgt alle "helse" råd hadde jeg ikke hatt tid til noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg svært lite.. Jeg følger anbefalinger når det trengs, og leser meg opp når det trengs.. Ellers går jeg etter sunn fornuft, måtehold.

En dag er sjokolade djevelens verk, og neste dag er den motgift mot brystkreft, og gir høyere iq.. Du kan aldri gjøre noe rett om du skal lese alt av tester og skriv som kommer ut..

Anonymkode: efad7...66e

Skrevet

I could'nt care less 😊

AnonymBruker
Skrevet

Den ene uken er det tskjorta di som er giftig, og neste uke er det shampoen din, og uka attpå der igjen så er det rødt kjøtt som blir å ta livet av deg. Det er noe hele tiden og jeg blir veldig mettet av det og har sluttet å lese det. Tenker at skal jeg dævve av noe så kan jeg liksågodt dævve av å ha spist masse god biff. Alt med måte og sunn fornuft tenker jeg.

Anonymkode: 3daa7...406

Gjest Blomsterert
Skrevet

Nei,jeg orker ikke bry meg stort. Alle disse advarslene mot alt mulig må jo få de lettpåvirkelige superstressa. Tenker det kan føre til hjerteinfarkt og angst. Nei,jeg overdrev litt der,men har tenkt tanken. Og stakkars de med helseangst. 

Nei,det er bare å nyte livet så godt en kan,og så er det greit å tenke på den gyldne middelvei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...