Gå til innhold

Tur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt kan jeg gå, når valpen er 8-16 uker? Er en liten pomeranian/kleinspitz (vi har ikke helt bestemt oss enda)

Anonymkode: 42ba1...994

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En tommelfingerregel sier 5 minutter for hver måned hunden er, + 5 minutter, men det er jo noe man må vurdere utifra rase og individet. Det beste er å la valpen bestemme, og ikke gå lange, kontrollerte turer i starten. Dersom du bestemmer tempo og lengden ville valpen fulgt etter deg til den fysisk ikke klarer mer.

Miljøtrening er viktigere enn turer i den alderen. Siden dere skal ha en liten hund vil jeg anbefale å bære den rundt nye steder i starten, og sette den ned innimellom for å lukte, utforske og eventuelt tisse.

Jeg var ganske hysterisk på å ikke gå lange turer i starten med vår hund, frem til han var 6-7 måneder gikk han ikke lengre turer enn 20-30 minutter. Han var derimot med på masse nye steder, fikk nye inntrykk og fikk utforske steder i sitt eget tempo. Vi hadde også regelmessige play-dates med andre, trygge hunder, som han fikk brukt masse energi på.

Anonymkode: 796d9...984

Skrevet

En så liten hund vil nok få nok mosjon i hagen (om dere har det), men som AB over sier, ta den med på nye steder så den får miljøtrening.
Selv har jeg en rase som uten problemer går ganske langt som 3-4 mnd gammel, men de er av en litt annen størrelse.

Skrevet

Jeg ville ikke fokusert på å gå spesielt langt på tur med liten valp, men fokusert mye mer på sosialisering og miljøtrening. Vær gjerne lenge ute, men det har lite for seg å gå spesielt langt. Det er bedre å la valpen utforske, bli kjent med og trygg på, ulike miljøer. Tren gjerne også en del kontakt ute (start inne og ta det gradvis ut). Tren kontakt når det passerer andre folk/hunder slik at valpen tidlig lærer å fokusere på deg fremfor å bykse mot det som passerer.

Gjest Yellowrose
Skrevet

Fra valpen er 8 uker og til den er 16 uker - korte turer i nærområdet. Fra 16 uker; en halv times spasertur to ganger daglig. Når den blir sliten legger den seg som regel bare rett ned, eller stopper. da må den få hvile. 

Skrevet
4 timer siden, Yellowrose skrev:

Når den blir sliten legger den seg som regel bare rett ned, eller stopper. da må den få hvile. 

Vær obs på at ikke alle valper gjør dette. Små valper er "programmert" til å holde seg til de voksne, ellers overlever de ikke. De vil derfor følge eieren lenge etter de har blitt slitne

Skrevet
12 timer siden, Yellowrose skrev:

Fra valpen er 8 uker og til den er 16 uker - korte turer i nærområdet. Fra 16 uker; en halv times spasertur to ganger daglig. Når den blir sliten legger den seg som regel bare rett ned, eller stopper. da må den få hvile. 

Når valper (og unghunder) blir slitne begynner de som regel å "tulle med båndet"; bite i kobbelet og oppføre seg herjete. De kan også ofte begynne å snuse mer intenst i bakken. Da er hunden (valpen) sliten.

Jeg har enda ikke møtt en valp som legger seg ned på tur. Hunder - og spesielt valper - er redde for å "miste" flokken sin og vil følge etter selvom de er altfor slitne. Og nettopp derfor er det også mange som "skryter" av hvor lange turer valpene deres klarer å bli med på. Jeg har også sett hunder med sterk HD pine seg gjennom turer med eierne sine.

Generelt er det ikke anbefalt å gå tur med valper under 3 måneder. Da først kan man ta de med å rusle i nabolaget for å utforske og kose seg.

Det aller beste er at valpene får gått turer i skogen der det er mykt og varierende underlag, slik at de kan bygge opp kroppen på en god måte istedenfor å påføre den skader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...