Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to kollegaer på jobben som skiller seg litt ut. Begge er i 30 årene:

Person 1: Aldri hatt forhold (så vidt jeg vet). Grei økonomi.

Person 2: Har tre barn med ulike fedre. Bor med en økonomisk ustabil kjæreste og bråd med barnevernet.

Hvem tenker dere har best moral og hvem liker dere best i utgangspunktet?

Anonymkode: 25ab7...2ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Hva med å passe på deg selv?

Anonymkode: b4671...d7c

• Liker 16
Skrevet

Hvorfor skal vi eller du dømme dem eller noen andre? 

Tipper nummer 2 er den artigste å være på fest med, men jeg vet ikke. 

• Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Person 2: Har tre barn med ulike fedre. Bor med en økonomisk ustabil kjæreste og bråd med barnevernet.

Tror jeg velger å dømme deg i stedet, jeg. Tenker potensielt dårlig, fordømmende kollega. 

Skrevet

Hvorfor spør du? Er du en av dem? 

• Liker 1
Skrevet

Få deg ett liv og ikke heng deg opp i ting du ikke har noe med

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Person 1 og 2 virker til å best moral og liker dem godt i utgangspunktet.

Person 3 (TS) er jeg mer usikker på.

Anonymkode: a85e9...cea

• Liker 7
Skrevet

Ingenting av det du nevner påvirker om jeg liker eller  ikke en person. Varme, ærlighet, empati og ikke snakke dritt om andre eller lage drama derimot...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Begge jobber i et yrke hvor man skal dømme andre, og det vil kunne ha konsekvenser for dem resten av livet. Derfor spør jeg om hvem dere er mest moralsk skikket. Beklager spørsmålet, men den dagen dere møter dem når dere gjør noe galt, så kan det hende at dette er relevant.

Beklager som sagt siden spørsmålet.

AnonymBruker
Skrevet

Moralsk skikket til hva da? Skal disse to "dømme" andres moral? Sexmoral, økonomisk moral, hva snakker du om her? Kanskje person 1 er singel fordi hun er pedofil. Kanskje hun bare har forhold til gifte menn, og derfor vet du ingen ting om det. Kanskje har hun ikke barn fordi hun har tatt sbort flere ganger. Kanskje person 2 har vært uheldig/helt uforskyldt har blitt dumpa av barnefedrene, og har redda denne " økonomisk labile" samboeren sin, hun har et stort hjerte og altfor god moral til å ta abort? Hvorfor skal vi dømme, hvorfor skal de? 

Anonymkode: 59ffc...4b6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge jobber i et yrke hvor man skal dømme andre, og det vil kunne ha konsekvenser for dem resten av livet. Derfor spør jeg om hvem dere er mest moralsk skikket. Beklager spørsmålet, men den dagen dere møter dem når dere gjør noe galt, så kan det hende at dette er relevant.

Tull og tøys!

Anonymkode: b6742...768

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom jeg møter en av dem den dagen jeg har gjort noe galt, så får jeg vel ikke disse opplysningene om vedkommende uansett? Skjønner ikke relevansen i det hele tatt. Min gale handling blir jo ikke påvirket av hvor moralsk skikket disse to personene er til noe som helst. Oppramsingen din inneholder dessuten svært lite relevant informasjon i forhold til personens moral.

Anonymkode: 42176...6df

• Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet

Da ville jeg nok foretrukket nr 2. Hun vet tydeligvis litt om livet og div problemer,så livserfaring bør vel gjøre henne til en klokere person. Regner jeg med. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at dette var en veldig skjev og rar fremstilling, og at man ikke kan vite noe som helst om moralen deres, uten å kjenne dem. Og det samme gjelder for hvor godt jeg hadde likt dem.

Anonymkode: 77b97...803

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med så mange fordommer, og så lite kunnskap om hva moral og etikk egentlig er og hvordan det kan måles, så er du minst skikket.

Ingenting av det du har nevnt gjør dem for eksempel uegnet til å være jurister eller meddommere.

Anonymkode: 77b97...803

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er de familieterapeuter eller meddommere i tingretten liksom!? 

Man skal ikke dømme andre har jeg lært...

Anonymkode: fc922...44a

Skrevet

Hvordan skal vi kunne bedømme deres moral når vi ikke vet noe om dem? Jeg vet mer om deg, TS, enn om dem. Og jeg vet egentlig ingenting om deg heller, TS.

Men skal jeg møte på en av dere tre og en av dere tre skal dømme meg, så håper jeg bare det ikke er deg, TS. Makan! 

• Liker 1
Skrevet
Den ‎14‎.‎03‎.‎2016 at 20.02, AnonymBruker skrev:

slutt å legg deg opp i andres privat liv, du har ingen rett til å dømme noen, få deg ett eget liv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...