AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #1 Skrevet 14. mars 2016 Er det hyklerisk å ikke bare være veganer - men presse det på alle andre. Hele tiden snakke om at verden hadde vært bedre om alle var veganere, og å kalle de som ikke er veganer for egoister. Men så tar man abort. Er det ikke litt dobbeltmoralsk? Altså i overskriften skrev jeg det ikke utdypet så klart. Det er ikke hyklerisk å være veganer og ta abort. Men det er hyklerisk å kalle andre for egoister, og synes synd på alle dyr og kyllingegg, og se sterkt ned på de som spiser kjøtt. Hele tiden prøve å presse folk til å bli veganer selv. Ikke for miljøet sin skyld, men på grunn av at det er uetisk å spise egg, melk og kjøtt. Anonymkode: 52bfd...d21 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #4 Skrevet 14. mars 2016 Nei, en abort fører ikke til et dårlig liv eller smerter hos celleklumpen som aborteres bort. Det er litt annet enn å være veganer fordi man er opptatt av dyrevelferd. Anonymkode: 5e1da...ae6 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #5 Skrevet 14. mars 2016 øhmm, enig i at det er irriterende med mennesker som skal prøve å "presse" andre uansett hva det er. Men det er i mange tilfeller uetisk å spise kjøtt fordi mange av dyrene lever et dårlig liv. De blir avlet opp kun for å spises, og det er viktigere for bonden at kjøttet smaker godt enn at dyret har det bra . Dyrene blir også drept, og uansett hvor humant man gjør dette så er det jo aldri hyggelig. Man syntes heller ikke synd på eggene til hønen, men heller høna som må legge disse. Et foster er bare en celle klump og vil ikke oppleve smerte osv ved å bli abortert i en tidlig fase. Anonymkode: f9adb...5d4 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #6 Skrevet 14. mars 2016 Synes ikke det er dobbeltmoral. Det er mye bedre for planeten om alle var veganere og jeg ser litt ned på folk som ikke kan se fakta. Nå er det ikke galt å spise kjøtt, det er noe man burde begrense pga både miljø og helse. Desuten om man tenker på miljøet så er det ikke logisk å føde barn og forurense med bleier og sånt... Jeg er ikke veganer. Anonymkode: 67aaa...06b 3
Testosteron Skrevet 14. mars 2016 #7 Skrevet 14. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, en abort fører ikke til et dårlig liv eller smerter hos celleklumpen som aborteres bort. Det er litt annet enn å være veganer fordi man er opptatt av dyrevelferd. Anonymkode: 5e1da...ae6 Så dyremishandling er greit hvis man velger å kalle dyrene for celleklumper? 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #8 Skrevet 14. mars 2016 Et øyeblikk siden, Testosteron skrev: Så dyremishandling er greit hvis man velger å kalle dyrene for celleklumper? Anonymkode: f9adb...5d4 6
Testosteron Skrevet 14. mars 2016 #9 Skrevet 14. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: f9adb...5d4 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #10 Skrevet 14. mars 2016 Ikke hyklerisk så lenge du ikke spiser fostret. Anonymkode: dcb3d...b46 6
Gjest Trollkarlen Skrevet 14. mars 2016 #11 Skrevet 14. mars 2016 Abort forhindrer jo potensiell lidelse. Så det passer fint sammen med det å være veganer.
Gjest Badebuksa Skrevet 14. mars 2016 #12 Skrevet 14. mars 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, en abort fører ikke til et dårlig liv eller smerter hos celleklumpen som aborteres bort. Det er litt annet enn å være veganer fordi man er opptatt av dyrevelferd. Anonymkode: 5e1da...ae6 Dyr er bare celleklumper, de og. Kan veganere spise kufostre? hvis moren har dødd..
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 14. mars 2016 #13 Skrevet 14. mars 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det hyklerisk å ikke bare være veganer - men presse det på alle andre. Hele tiden snakke om at verden hadde vært bedre om alle var veganere, og å kalle de som ikke er veganer for egoister. Men så tar man abort. Er det ikke litt dobbeltmoralsk? Altså i overskriften skrev jeg det ikke utdypet så klart. Det er ikke hyklerisk å være veganer og ta abort. Men det er hyklerisk å kalle andre for egoister, og synes synd på alle dyr og kyllingegg, og se sterkt ned på de som spiser kjøtt. Hele tiden prøve å presse folk til å bli veganer selv. Ikke for miljøet sin skyld, men på grunn av at det er uetisk å spise egg, melk og kjøtt. Anonymkode: 52bfd...d21 Først og fremst vil jeg bare si at det er jævlig barnslig å være veganer og presse dette på alle rundt. Greit nok at du snakker om at verden kunne hvert bedre om flere hadde hvert veganere, men å kalle kjøttetere for egoister? Er vel heller da den nedlatende veganeren som er egoistisk som ikke unner folk å bruke dyr til det de faktisk på en måte er skapt til å gjøre - Mate oss mennesker. Voks opp og innse at mennesker har levd på dyr i tusener av år, og at det ikke vil ta slutt fordi en nedlatende veganer er nedlatende. Om ikke verre så får det folk til å være fordomsfulle mot andre veganere, så takk til den nedlatende jævelen som ødelegger så mye for alle andre veganere. Forresten så er det ikke hyklerisk å ta abort, men være veganer. Det har forsåvidt lite med hverandre å gjøre. Fosteret lider mest sannsynlig ikke - Det gjør de fleste dyr som er i fangenskap for mat.
Testosteron Skrevet 14. mars 2016 #14 Skrevet 14. mars 2016 1 minutt siden, The Lost Dreamer skrev: Forresten så er det ikke hyklerisk å ta abort, men være veganer. Det har forsåvidt lite med hverandre å gjøre. Fosteret lider mest sannsynlig ikke - Det gjør de fleste dyr som er i fangenskap for mat. Jeg tror ikke noe på at de fleste dyr som er i fangenskap i Norge, lider. Tvert imot tror jeg de har det vel så bra som dyrene som går rundt i naturen helt fritt
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #15 Skrevet 14. mars 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke hyklerisk så lenge du ikke spiser fostret. Anonymkode: dcb3d...b46 Hæhæhæ, det er morsomt fordi det er sant Anonymkode: 324eb...6e0
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 14. mars 2016 #16 Skrevet 14. mars 2016 3 minutter siden, Testosteron skrev: Jeg tror ikke noe på at de fleste dyr som er i fangenskap i Norge, lider. Tvert imot tror jeg de har det vel så bra som dyrene som går rundt i naturen helt fritt De fleste har det sikkert bra, men ikke alle sammen. Det er jo ikke et ordentlig liv de har. Jeg har sett kuer som dag inn og dag ut i uke på strekk har hvert inne i fjøs eller hva søren i en liten ''stall'' med nesten null mulighet til bevegelse. Det er ikke et liv jeg unner noen. Dessuten, ikke tenk på Norge, men på de andre landene. Det er mange dyr i mange land som lider helt forferdelig mye, heldigvis tar Norge slikt mer seriøst enn i andre enkelte land.
Testosteron Skrevet 14. mars 2016 #17 Skrevet 14. mars 2016 1 minutt siden, The Lost Dreamer skrev: De fleste har det sikkert bra, men ikke alle sammen. Det er jo ikke et ordentlig liv de har. Jeg har sett kuer som dag inn og dag ut i uke på strekk har hvert inne i fjøs eller hva søren i en liten ''stall'' med nesten null mulighet til bevegelse. Det er ikke et liv jeg unner noen. Dessuten, ikke tenk på Norge, men på de andre landene. Det er mange dyr i mange land som lider helt forferdelig mye, heldigvis tar Norge slikt mer seriøst enn i andre enkelte land. Men kuene har det nok bedre innendørs om vinteren enn ute i snøen, og det kjøttet jeg spiser, er for det meste produsert i Norge, og da må man legge til grunn forholdene dyrene har i norsk matproduksjon - ikke forholdene i land med dårligere dyrevelferd.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #18 Skrevet 14. mars 2016 Men man er jo litt egoistisk når man spiser kjøtt og dyreprodukter KUN fordi man liker smaken av det, når det verken er viktig for helse og itilleg ødelegger miljøet, skader levende vesener. Og nei, det er ikke hyklerisk å ta abort når man er veganer, på samme måte som det ikke er hylerisk å spise kjøtt og samtidig ikke ville sette barn til verden. Å ta abort er ikke mord (det er ikke et levende dyr med følelser eller oppmerksomhet rundt sin egen eksistens, det er en celleklump/amøbe). Er veganer selv, men presser ikke folk til å bli det. Når folk spør hvorfor jeg velger denne livsstilen så svarer jeg jo på en opplysende måte i håp om at flere skjønner konsekvensen av sine egne handlinger, og blir litt mer bevisst over hvordan matvalgene dems påvirker miljøet, fremtiden, dyr og ikke minst andre mennesker i verden. For verden hadde vært er bedre sted dersom fler brydde seg litt mer om andre enn seg selv. Anonymkode: ec503...408 2
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 14. mars 2016 #20 Skrevet 14. mars 2016 5 minutter siden, Testosteron skrev: Men kuene har det nok bedre innendørs om vinteren enn ute i snøen, og det kjøttet jeg spiser, er for det meste produsert i Norge, og da må man legge til grunn forholdene dyrene har i norsk matproduksjon - ikke forholdene i land med dårligere dyrevelferd. De kuene jeg så var ikke inne på vinteren. Det var sommer og sol og flott vær for kuer å være ute, ettersom nabokuene var ute. Syns det var ufattelig trist å se de kuene være inne og ikke ha mulighet til å engang bevege seg. Men sant, når man lever i Norge burde man tenke på dyrevelferden i Norge, men det skader ikke å tenke seg om en gang eller to. Jeg syns uansett at vi mennesker egentlig ikke har noen rett til å ta et frisk dyreliv for vår egen nytelse, men sånn er livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå