Gå til innhold

Erfaring med eurasier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har planer om å skaffe med hund. Har googlet en del og forelsket meg fullstendig i eurasier. Er det noen som har erfaring med denne rasen? Håper dere vil dele positive og negative egenskaper:) 

Jeg har ikke hatt hund før, vil det være en større utfordring for meg da? 

Jeg er enslig, vil det ha noe å si? 

Har lest at eurasier er en sta rase. Hvordan sta menes? Kan den stoppe opp midt i veien og nekte å gå videre? 

Har vurdert omplasseringshund, men har foreløpig ikke funnet noen. Tenker en forholdsvis ung en, maks ett år. Men hva tenker dere om det? Vil det være vanskelig å få hunden til å tilpasse seg meg? Burde jeg heller kjøpe en valp? 

Anonymkode: b4b57...53b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først, hvis du vil ha en hund på maks 1 år, så får du hunden midt i puberteten og det er det tidspunktet hunden er absolutt på sitt verste. Det den kunne som valp virker den til å ha glemt. Den har jo ikke glemt det, fokuset er bare et helt annet sted for tiden. De tester grenser, er pøbler og stort sett som tenåringer flest :fnise:

Det går over, men det kan gå i bølgedaler frem til de er voksne engang mellom 2 og 3 år for de fleste hunder.  Det sagt så er ungdommer fine de også. Men vet ikke om jeg ville påtatt meg en ungdom som førstehund om du ikke har mye hundeerfaring og hundetreningserfaring via andre hunders. Da stiller selvsagt saken seg litt annerledes.

Eurasier er en spisshund på godt og vondt. De er jo i sitt opphav en krysning av keeshond og chow chow med en dæsj samojed. Det bærer også rasen preg av. Den kan være bjeffete, men det er individuelt selvsagt. De fleste virker som greie og alrighte hunder for de som vil ha en litt stor selskapshund. Trene litt lydighet, kanskje prøve litt rally lydighet, agillity, spor osv. Fine turkamerater. Store nok til å kløve og evt trekke litt om de gidder.  Ikke veldig krevende hverken fysisk eller mentalt. Men de trenger selvsagt begge deler, de bare krever ikke like mye som f.eks. en mallenois eller border collie.

Med stahet menes vel mer uvilje til samarbeid enn at de nekter å flytte på beina. Selv om det sikkert også kan skje. Det vil si de er litt selvstendige og er du ikke interessant nok så finner de heller på noe annet enn å høre på deg. Mer typisk spisshund enn typisk Eurasier vil jeg si. Samtidig er vel Eurasieren hakket mer førerorienterte enn en del andre spisshunder, det er jo også de tyske spitzene som keeshond er en del av.
Personlig synes jeg noen individer blir for like chow chow i mentalitet, sta med noe aggressivitet da spesielt mot andre hunder (tidligere var også chow chow noe skarp mot folk, men de ser ut til å ha mildnet på det punktet). De er flotte hunder og se på og har en grei størrelse. De jeg selv har håndtert har vært fine hunder å være rundt.

• Liker 1
Skrevet

Vi har eurasier. Det er verdens snilleste hund. Han går løs ute hele dagen og stikker aldri av. Bjeffer nesten aldri, kun noen små boff dersom han merker noe i mørket. Krever ikke mye aktivitet, men er veldig glad for å være med på tur. Vil ikke si at han er spesielt sta heller. Jeg går tur med han uten bånd og det er ikke noe problem å få han med seg. Har ingen problemer med å holde han ved meg selv om vi møter andre hunder. 

Det er en veldig selskapssyk hund, og han vil helst være med på alt. Går du på badet ligger han utenfor døren når du kommer ut. Er han våt slik at han blir lagt i gangen på kvelden istedet for på soverommet, da hyler han til han blir hentet. 

Men det vil alltid være forskjeller på hundene både i gemytt og i forhold til hvordan de blir oppdratt. Søsteren til våe hund bor ikle langt unna, og hun er veldig pipete og bjeffete, men denne hunden har vært vant til å ligge i bur hele dagen. 

Lykke til med valget!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...