Gå til innhold

Betalingsbemerkning?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Skal søke om kreditt, men har en sak til inkasso nå. Ikke et stort beløp, bare tull av meg egentlig, men den er nå der.

Vil jeg få problemer med å få kreditt? Har jeg fått en betalingsanmerkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du får ikke betalingsanmerkning før saken har vært oppe hos namsmannen, og du enten har tapt eller latt vær å møte opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BETALINGSANMERKNING - REGELVERKET

Det er flere måter å få en betalingsanmerkning på. Den mest vanlige er at det er et inkassoselskap som har rapporteret til kredittopplysningsbyråene når vedkommende ikke har betalt. Det må her skilles mellom næringsdrivende og forbrukere. En forbruker vil kunne få en anmerkning 30 dager etter at det er tatt ut et rettslig skritt mot vedkommende. I de fleste tilfeller vil dette være en forliksklage, men det samme gjelder eksempelvis ved begjæring om utlegg eller begjæring om tvangssalg. Dersom vedkommede skyldner er næringsdrivende så vil en melding til kredittopplysningsbyråene kunne gis 30 dager etter at skyldner har fått tilsendt en betalingsoppfordring fra inkassoselskapet. Dersom skyldner er en forbruker så skal vedkommede i tillegg få tilsendt et brev fra opplysningsbyrået om at en anmerkning vil bli registrert.

Vilkåret for at en anmerkning skal kunne registreres, er at kravet ikke er omtvsistet. Det derfor viktig at skyldner tar kontakt inkassobyrå og redegjør for grunnlaget for at kravet ikke er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...