Gå til innhold

Enkle ting å lære seg å spise

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med matkomplekser siden jeg var rundt tre år, og jeg merker at jeg begynner å bli ganske sliten av det nå.

Ikke bare er det vanskelig sosialt, men det er kjedelig, det tærer på hår og negler og jeg har ingen hukommelse eller konsentrasjon. Så når det går hardt utover utséende og jobb-/studieegenskaper, bør jeg prøve enda en gang å komme meg ut av dette.

Jeg er den mest kresne personen du noen gang har hatt kontakt med, noen sinne. Jeg er verre enn et superkresent småbarn. Mat er det skumleste jeg vet om.

Det er ingen lett sak å komme ut av dette, det har mine foreldre prøvd i årevis før jeg begynte å prøve selv. Men jeg må begynne et sted, og jeg vil begynne der jeg finner proteiner, vitaminer ol. som kan reparere skadene.

hva er det mest næringsrike, men enkleste å spise? Det som skremmer meg er nok ting med en ekkel konsistens og lukt, så det MÅ være noe enkelt.

Og jeg vil ha meg frabedt stygge kommentarer. Mobbing og spydigheter er for småbarn som ikke har lært noe ennå.

Anonymkode: ef3a3...bbd

Videoannonse
Annonse
Gjest Dollyådi
Skrevet

Hei,

husker jeg har sett noen programmer der Helstrøm hjelper folk med lignende problemer som deg. Han introduserer dem for rene matvarer, både grønnsaker og kjøtt/fisk. Det viste seg, overraskende, at det ofte går så mye bedre enn forventet. Det er usikkerheten ved å prøve noe nytt som er skremmende, ikke selve smaken. 

Jeg ville anbefalt deg å hjelp til dette av noen som faktisk kan det. Kanskje en Mail til helstrøm, ikke for at han skal hjelpe, men han kan kanskje gi råd om hvem du kan kontakte der du bor. 

Gjest Splitterpine
Skrevet

Vanskelig å gi råd uten å vite noe som helst om hva du spiser/ hva du ikke spiser..

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips :) Leste en artikkel en gang om ei jente som var litt som meg. Hun spiste kun pommes frites. Så dro hun til en hypnotisør noen ganger, så var hun blitt "kurert".

Jeg sendte henne faktisk en mail på Facebokk da dette skjedde for noen år siden, men fikk aldri noe svar.

Jeg har forresten vært hos legen ca. annet hvert år bare for å sjekke om alt er i orden pga spiseproblemene mine.

En gang sa han at jeg mangler C-vitamin (jeg bor i Nord-Norge) og en annen gang sa han at jeg ikke hadde vondt av mer jern, men det var ingen stor nødvendighet. Altså at jeg ikke har noen mangler i kroppen.

Det tror jeg ikke noe på! :P Har ikke fått i meg noe sunt siden jeg var tre år! Og jeg kjenner jo på kroppen at den svikter kraftig...

Den 14.3.2016 at 19.13, Splitterpine skrev:

Vanskelig å gi råd uten å vite noe som helst om hva du spiser/ hva du ikke spiser..

Jeg spiser pommes frites, brødmat, mild hvitost, risengrynsgrøt, pizza med kun ost, pannekaker... Vel, det er det eneste jeg kommer på nå. Som du ser, er dette veldig enkle ting.

Kan også spise frukt som eple, pærer (uten skall på begge) og druer. Jobber med å lære meg å spise gulrot.

Må legge til at jeg er vegetarianer, og har ingen interesse i å begynne å spise kjøtt.

Gjest Plastic Heart
Skrevet

Egg! Proteinrikt, med sunt fett og masse vitaminer. :) 

AnonymBruker
Skrevet
Den 14.3.2016 at 19.26, Plastic Heart skrev:

Egg! Proteinrikt, med sunt fett og masse vitaminer. :) 

Takk, men anser ikke egg som en enkel ting å begynne med :S

Da jeg var barn og tenåring, lagde min far alltid pannekaker med overdrevent mange egg i så jeg skulle få i meg proteiner (det gjør han forresten ennå når jeg er innom på juleferier ol).

Finnes det lignende triks for at jeg kan få i meg egg? Syntes at pannekakene var veldig gode selv om de hovedsaklig besto av egg :P

Skrevet

Det var en jente med det samme problemet på Typisk deg med Petter Schjerven for noen uker siden. Jeg fulgte ikke så nøye med, men hun ble utfordret til å spise makrell i tomat, som var det verste hun visste. Imens hun spiste så var det en psykolog som avledet henne ved å si en rekke tall som hun skulle repetere. Husker ikke alt de gjorde, men det var i alle fall dette med avledning. 

Har du noen gang oppsøkt psykolog med problemet ditt? Dette er jo en form for angst/tvang/spiseforstyrrelse, og jeg regner med at de fleste psykologer har vært borti lignende tilfeller før. De kan nok lære deg teknikker for å klare det, for det handler nok om noe mer enn at du ikke liker mat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med bananpannekaker?

2 bananer, 2 dl havregryn, 2 dl melk, 2 egg, 1 ts vaniljesukker

Bland sammen alt med en stavmikser og stek på medium varme.

Jeg liker også veldig godt veganske pannekaker:

(ca 6 stk, 2-3 pers)

3 dl hvetemel

1/2 dl sammalt grovt rugmel

2 ss sukker

1 toppa ss bakepulver

1 (liten) ts salt

3 dl vann

2 ss olje

Disse kan du toppe med bær, syltetøy, ost, hva som helst egentlig. Fint utgangspunkt for å prøve nye ting?

Anonymkode: 76257...bd7

Skrevet

Fiskeboller. ☺

Gjest Notatboka
Skrevet

Siden du liker risengrynsgrøt kan kanskje like havregrøt? Det er mildt og konsistensen er jo i ikke langt i fra risengrynsgrøt. Verdt et forsøk, hvertfall! Noen lager havregrøt med eggehviter i stedet for melk fordi det er mer proteinrikt. Ellers kan du prøve å ha et spinatblad eller to under osten på brødskiva. At spinat smaker vondt er en myte og det kommer fra en som er ganske kresen selv. Grov pasta er mildt i smaken og ikke noe skummel konsistens. Eggeomelett er godt og sunt, men jeg personlig kan syns egg er litt ekkelt i forhold til konsistensen, så det er kanskje ikke beste stedet og starte.

Nå kom jeg ikke på noe mer, men ønsker deg lykke til og skryt for at du ønsker å ta grep! Det er tøft å bryte ut av de gamle gode vanene.

AnonymBruker
Skrevet

Purésupper av grønnsaker. Feks gulrotsuppe, eller potet- og purresuppe. Ha i litt salt og sukker for å balansere det som måtte være av bitterhet i grønnsakene, og ha en fløteskvett i suppen slik at den blir kremet.

Det høres jo ut som fiber og vitaminer fra grønnsaker er det du mangler mest i kostholdet ditt. Med endel egg og melk i kosten har du proteiner, men du spiser omtrent bare "hvit mat" og trenger frukt og grønt.

Smoothies kan kanskje også være noe?

Anonymkode: 718ad...f40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Avocado?

Du kan fe.eks begynne med å dele en avocado i to dekket den med ost og varme den i ovnen.

Anonymkode: 7d74c...bfd

AnonymBruker
Skrevet

barne -yoghurter? de er mille på smak :) tomatsuppe? banan? kikerter smaker ikke så mye.

Anonymkode: 628e9...709

• Liker 1
Gjest Plastic Heart
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk, men anser ikke egg som en enkel ting å begynne med :S

Da jeg var barn og tenåring, lagde min far alltid pannekaker med overdrevent mange egg i så jeg skulle få i meg proteiner (det gjør han forresten ennå når jeg er innom på juleferier ol).

Finnes det lignende triks for at jeg kan få i meg egg? Syntes at pannekakene var veldig gode selv om de hovedsaklig besto av egg :P

Går jo an å gjøre samme greia med vafler, lapper og bakverk generelt. Ellers er jeg veldig glad i å ha rå egg i smoothies. Du smaker det ikke, men det gir næringsinnholdet en skikkelig boost, så hvis du liker smoothie er det jo verdt et forsøk. :)

AnonymBruker
Skrevet
Den 14.3.2016 at 19.33, super-s skrev:

Det var en jente med det samme problemet på Typisk deg med Petter Schjerven for noen uker siden. Jeg fulgte ikke så nøye med, men hun ble utfordret til å spise makrell i tomat, som var det verste hun visste. Imens hun spiste så var det en psykolog som avledet henne ved å si en rekke tall som hun skulle repetere. Husker ikke alt de gjorde, men det var i alle fall dette med avledning. 

Har du noen gang oppsøkt psykolog med problemet ditt? Dette er jo en form for angst/tvang/spiseforstyrrelse, og jeg regner med at de fleste psykologer har vært borti lignende tilfeller før. De kan nok lære deg teknikker for å klare det, for det handler nok om noe mer enn at du ikke liker mat.

Jeg så faktisk denne episoden kun på grunn av dette :P Håpet å lære noe. Jeg er nok mye, mye mer kresen enn henne.

Har ikke prøvd psykolog, nei. Men jeg hører at hypnose er noe som funker for mange, men det koster litt for mye for meg akkurat nå. Det vil jeg tro at psykolog også gjør, uten at jeg har sjekket prisene.

Den 14.3.2016 at 19.38, AnonymBruker skrev:

Hva med bananpannekaker?

2 bananer, 2 dl havregryn, 2 dl melk, 2 egg, 1 ts vaniljesukker

Bland sammen alt med en stavmikser og stek på medium varme.

Jeg liker også veldig godt veganske pannekaker:

(ca 6 stk, 2-3 pers)

3 dl hvetemel

1/2 dl sammalt grovt rugmel

2 ss sukker

1 toppa ss bakepulver

1 (liten) ts salt

3 dl vann

2 ss olje

Disse kan du toppe med bær, syltetøy, ost, hva som helst egentlig. Fint utgangspunkt for å prøve nye ting?

Anonymkode: 76257...bd7

Takk for tips! Det skal jeg prøve :)  Dette høres ikke så skummelt ut, men jeg trenger å venne meg til nye smaker for å bli tøffere.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du kunne kontaktet en kostholdsekspert?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så faktisk denne episoden kun på grunn av dette :P Håpet å lære noe. Jeg er nok mye, mye mer kresen enn henne.

Har ikke prøvd psykolog, nei. Men jeg hører at hypnose er noe som funker for mange, men det koster litt for mye for meg akkurat nå. Det vil jeg tro at psykolog også gjør, uten at jeg har sjekket prisene.

Hvis du får henvisning til dps så vil det koste litt i starten, men når du kommer opp til frikortgrensa (3000,- tror jeg), så koster det ingenting resten av året. Det gjelder også vanlige legetimer. 

Skrevet

Du liker ost, kanskje du kan introdusere ting ved å bruke smeltet ost? Du kan smelte ost på pasta (høres ikke så fristende ut, men du får en ny matvare). 

Du kan gratinere grønnsaker med ost, tomat, aubergine, sqaush osv.

Spiser du fisk, eller verken kjøtt eller fisk?

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Det skal jeg prøve :)  Dette høres ikke så skummelt ut, men jeg trenger å venne meg til nye smaker for å bli tøffere.

Altså, ts, du har en alvorlig spiseforstyrrelse. En velkjent, medisinsk akseptert form av den, til og med. Så for å si det rett ut: kom deg til legen så raskt du bare kan. Der skal du forlange en henvisning til psykolog pga spiseforstyrrelsen. Du skal ikke bagatellisere, du skal åpent fortelle at denne sykdommen går utover din livskvalitet og dersom legen ikke tar deg på alvor skal du bytte fastlege. Dersom legen har visst om omfanget i flere år og ikke gjort noe bør du også klage vedkommende inn for helsetilsynet. 

Og du er ikke "kresen" like lite som en med anoreksi er "småspist". Du er alvorlig syk og burde fått hjelp for årevis siden. Nå er tiden for å sette ned foten og kreve på egne vegne. :opplyser: stå på krava og ikke vær sjenert. Dette kan behandles, men ikke på egenhånd.

Anonymkode: 3fcf2...3ca

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, ts, du har en alvorlig spiseforstyrrelse. En velkjent, medisinsk akseptert form av den, til og med. Så for å si det rett ut: kom deg til legen så raskt du bare kan. Der skal du forlange en henvisning til psykolog pga spiseforstyrrelsen. Du skal ikke bagatellisere, du skal åpent fortelle at denne sykdommen går utover din livskvalitet og dersom legen ikke tar deg på alvor skal du bytte fastlege. Dersom legen har visst om omfanget i flere år og ikke gjort noe bør du også klage vedkommende inn for helsetilsynet. 

Og du er ikke "kresen" like lite som en med anoreksi er "småspist". Du er alvorlig syk og burde fått hjelp for årevis siden. Nå er tiden for å sette ned foten og kreve på egne vegne. :opplyser: stå på krava og ikke vær sjenert. Dette kan behandles, men ikke på egenhånd.

Anonymkode: 3fcf2...3ca

Dette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...