Gå til innhold

han kjøper tomt i hjemlandet før ekteskap med meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal gifte meg med min kjæreste fra utlandet. Han har en sønn på 14 allerede i hjemlandet, og jeg har ikke barn. Vi skal gifte oss i september og han har plutselig fått det så travelt med å kjøpe tomt i hjemlandet. Vi har vært sammen i mange år og vet at han ikke skal lure meg. Han har utdannelse og tjener ok. Det plager meg at jeg ikke vet helt what his up to. Er det for å sikre sønnen denne tomten? Jeg vil ikke at våre barn skal komme dårligere ut om vi får barn, men i Amerika kan du gi bort hva du vil til hvem du vil og jeg vet at det må være sønnen han vil sikre en arv. Kjøper han tomt har han ikke et rødt øre på konto og en ganske stor gjeld. Jeg begynner å tenke at jeg selv må kjøpe bolig i hui og hast før han kommer til Norge. Jeg var der for han da han var helt blakk i flere år og har støttet han i alt, så det skuffer meg at han ikke har diskutert dette rundt å kjøpe felles bolig her, eller tomt her, for den sags skyld. Derimot sitter vi på hvert vårt og han isolrerer sin kapital i hjemlandet sitt. Eller tenker jeg helt feil?

Anonymkode: c0f7b...f1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere skal gifte dere ville jeg ha spurt han rett ut hva han holder på med. Du skriver Amerika, er han da amerikansk? Vil han ha en pre-nup?

• Liker 2
Gjest noradoll
Skrevet

skal høre med han. Han sier at han ønsker en tilknytning til hjemlandet, og senere et lite hus på den sånn at vi kan dra på ferie dit. Jeg er skeptisk. Man kjøper jo ikke hytte før enn man har hus? Får vi barn sammen, har hans sønn fortsatt krav på det han har her,og i tillegg kan han testamentere bort tomten til bare han, for sønnen vil vel falle under hjemlandets og norsk lovverk? 

AnonymBruker
Skrevet

kommunikasjon i forholdet er vel prioritering nummer 1 om ting skal gå på skinner? At du ikke finner ut av ting, og skriver en avtale når dere gifter dere, for tydeligvis så stusser du på ting.

Anonymkode: 3e0a2...7f5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal gifte meg med min kjæreste fra utlandet. Han har en sønn på 14 allerede i hjemlandet, og jeg har ikke barn. Vi skal gifte oss i september og han har plutselig fått det så travelt med å kjøpe tomt i hjemlandet. Vi har vært sammen i mange år og vet at han ikke skal lure meg. Han har utdannelse og tjener ok. Det plager meg at jeg ikke vet helt what his up to. Er det for å sikre sønnen denne tomten? Jeg vil ikke at våre barn skal komme dårligere ut om vi får barn, men i Amerika kan du gi bort hva du vil til hvem du vil og jeg vet at det må være sønnen han vil sikre en arv. Kjøper han tomt har han ikke et rødt øre på konto og en ganske stor gjeld. Jeg begynner å tenke at jeg selv må kjøpe bolig i hui og hast før han kommer til Norge. Jeg var der for han da han var helt blakk i flere år og har støttet han i alt, så det skuffer meg at han ikke har diskutert dette rundt å kjøpe felles bolig her, eller tomt her, for den sags skyld. Derimot sitter vi på hvert vårt og han isolrerer sin kapital i hjemlandet sitt. Eller tenker jeg helt feil?

Mange som har gått på en smell uansett...

Anonymkode: 5b828...287

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes suspekt ut... Hvorfor har ikke dere snakket om at han skal kjøpe hus? Dette er gjerne litt viktig å snakke om. 

Anonymkode: f105b...46d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det ikke trenger å være så ille, men at det er noe mangelfullt med kommunikasjonen her. Kanskje kjenner han noen som skulle skille seg av med en tomt, eller det er på barndomshjemstedet hans, kanskje er det delvis arv eller noe som har vært i familien, og han hadde behov for å ha en liten rot i hjemlandet.

MEN det at han ikke diskuterte det med deg, gjør at varsellamper blinker. Det å cashe inn egne penger før dere gifter dere, og sikre seg at tomta står i hans navn, før du da etter bryllupet må dele alt ditt med ham.....

Enten er dette kalkulert fra hans side, eller så er det veldig klønete og rotete.

Du bør i allefall nevne dette som en årsak til at du vil holde dine egne penger/investeringer utenom fellesøkonomien når dere gifter dere.

Anonymkode: 52368...4a2

AnonymBruker
Skrevet
Den 14. mars 2016 at 19.02, noradoll skrev:

skal høre med han. Han sier at han ønsker en tilknytning til hjemlandet, og senere et lite hus på den sånn at vi kan dra på ferie dit. Jeg er skeptisk. Man kjøper jo ikke hytte før enn man har hus? Får vi barn sammen, har hans sønn fortsatt krav på det han har her,og i tillegg kan han testamentere bort tomten til bare han, for sønnen vil vel falle under hjemlandets og norsk lovverk? 

Nei, man gjør ikke det om man har normalt koll på penger. I alle fall ikke i Norge. I USA er normer i forhold til gjeld litt mer vage (det er statistisk mer normalt å ha forbruksgjeld) og den offentlige utdannelsen av ikke ubetydelig lavere standard. Så folk flest har nok ikke særlig godt grep på det vi ville kalt "normalt pengevett". Pluss: du beskriver jo selv denne mannen mer eller mindre som en tidligere kandidat for luksusfellen... Jeg vil nok tro han faktisk bare tenkte at å impulskjøpe en tomt er ok. 

Anonymkode: 1f15a...9c1

AnonymBruker
Skrevet

rmskal høre med han. Han sier at han ønsker en tilknytning til hjemlandet, og senere et lite hus på den sånn at vi kan dra på ferie dit. Jeg er skeptisk. Man kjøper jo ikke hytte før enn man har hus? Får vi barn sammen, har hans sønn fortsatt krav på det han har her,og i tillegg kan han testamentere bort tomten til bare han, for sønnen vil vel falle under hjemlandets og norsk lovverk? 

takk for kloke råd. Det som er bra i dette her, er at jeg ikke trenger å føle det uetisk å holde min økonomi separat. Det er jo et godt argument for særeie og det er kanskje ikke så dumt når en gifter seg med en utlending uansett. Det plager meg litt allikevel, for det virker noe utspekulert. Han har barn fra før, og det å være ektepar er jo et samarbeid, så det å binde opp sine midler gir meg ikke tillit. Jeg er nok gammeldags, for jeg ser det litt som et manns ansvar å ta seg av en del praktiske ting, som å engasjere seg i å " bygge rede", gi trygghet og det å være solid siden en kvinne er mer sårbar med tanke på helse ved graviditet, kapasitet til morsrolle og karriere, omsorg i form av kosthold, oppfølging av helsekontroller og alt det som tar tid og gjør kartiere litt mer utforfrende. Han har ulempen med å være utlending, så jeg forventer ikke at alt blir lett for han, men stiller meg undrende til tomtekjøpet  Hva skjer om han ikke klarer å betjene lånet som tomten medfører? Hvem betaler renter og avdrag da? Det er jo ikke bare, bare å selge heller. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...