Gå til innhold

Hvor ofte dusjer/bader barna deres?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har 3 barn i alderen 2-7 år. Hos oss dusjer eller bader de ca. 2 ganger i uken, er det for lite? De blir jo vaska og får reine klær daglig. Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg bare ei på 18 mnd, men vi bader henne annen hverdag ca. med hårvask og full pakke. Hun er mye ute i barnehagen, så det kan fort bli litt skitne negler og sandtær... Når hun var mindre bada vi henne ikke mer enn to ganger i uka.

Det er kanskje litt vanskelig å svare generelt på dette. Synes kanskje du må se det an også. Er de mye ute i sand og skitt, eller leker de mye inne? Det er jo ikke heldig å bade for mye heller, da! For å si det slik reagerte jeg IKKE på det du skrev!

Skrevet

Gjennomsnittelig seks ganger pr uke.

Vask og rene klær gjør ingenting med fex svett hår, som unger får på denne tiden av året under lua.

Unger som går på skole eller i barnehage bør bades hver kveld. Dere skulle bare visst hvordan de ser ut i løpet av dagen.... Ikke all møkk er synlig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har en sønn på 2 år og han bades så absolutt IKKE 6 ganger i uken, heller 2-3. Han får også rene klær og vaskes hver dag. Det hender også jeg vasker håret om jeg ser at det er fett. Han har ganske ømfindtelig hud og vi har funnet ut at for mye bading bidrar til dette. Han får heller ha litt skitt under neglene om dette ikke går av ved vanlig vask!

Skrevet

Jeg har to som bader annen hverdag. Syntes det er nødvendig. Blir fort skitten.

Skrevet

Det anbefales da ikke å bade så ofte? Man vasker rett og slette av det naturlige fettlaget og gir grobunn for infeksjoner mye lettere. Litt skitt under neglene kan man fjerne med en neglebørste.

Min sønn på 8 mnd bades ca hver 3 dag, vaskes morgen og kveld.

Skrevet

Vi snakker ikke om skitt under neglene, vi snakker om at unger heller sølevann nedover ansiktene på hverandre, om at de har leire opp-etter ryggen så vi må skrape det av, at håret får seg en grundig dåp i en blanding av gress og regnvann der fire marker har bodd de siste dagene og at andre barns snørr, tårer, spytt osv gnis inn på alle tilgjengelige og utilgjengelige steder.

Klart at ungen ser "ren" ut når du henter h*n i barnehagen. Vi klarer da å få dem til å se presentable ut. Men som sagt, ikke all møkk er synlig.

Og jeg presiserer at jeg henvender meg til hovedinnlegginnehaver, som har barn mellom 2 og 7 år. En baby trenger naturligvis ikke å bades hver dag :)

Skrevet

Onsdag kveld og søndag morgen er faste dusje/badedager her i huset. Eldste dusjer i tillegg etter trening og i forbindelse med gym/svømming på skolen. Dere mener vel ikke seriøst at en 2-åring får fett hår?????

Gjest ung mor
Skrevet

gjennomsnittlig 2 ganger i uken, englen er 1,5 år og hos dagmamma - så er ikke så mye ute..

klart det ville vært mere om han "kravla" i skitt... !

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig med Tex. Det er mye møkk som ikke synes. Tenk på det neste gang dere stryker barnet over håret eller nusser det på hodet...

Min sønn på 9 år dusjer hver dag..

Gjest Anonymous
Skrevet

Minien dusjer 2 ganger i uka, nå står ikke hun og heller søle nedover ansiktet sitt. Før dusjet hun 2 hver dag ,men det tørket ut huden hennes

Skrevet

Det anbefales da ikke å bade så ofte? Man vasker rett og slette av det naturlige fettlaget og gir grobunn for infeksjoner mye lettere.

Det stemmer. Overrenslighet skader de normale forsvarsmekanismene i huden og slimhinnene. Barnets naturlige immunforsvar svekkes og barnet bir mer mottagelig for smitte, infeksjoner samt astma og allergier.

Mine barn bader to ganger i uken, ellers ved behov. De er 4 og 6 år gamle.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det stemmer. Overrenslighet skader de normale forsvarsmekanismene i huden og slimhinnene. Barnets naturlige immunforsvar svekkes og barnet bir mer mottagelig for smitte, infeksjoner samt astma og allergier.

...

Støtter dette.

Det kan faktisk være mer til skade enn til nytte med overrenslighet. Det er klart ungene må vaskes når de er møkkete, men hva er møkkete ?

Skrevet

Jeg dusjer jentene ca 3 ganger i uka. Pluss ved behov.

Skrevet

Gullet mitt bader 2 ganger pr uke i utgangspunktet.H*n er i barnehage 4 dager. Jeg bader selvfølgelig oftere hvis det er behov for det.

Helsesøster anbefalte meg ca 2 ganger pr uke, pga av faren for å bryte ned det hudens naturlige fettlag, som ikke kan bygges opp igjen med all verdens kremer og oljer. Sart hud kan også komme av at barnet bader for mye...

Skrevet

Vask og rene klær gjør ingenting med fex svett hår, som unger får på denne tiden av året under lua.

Unger som går på skole eller i barnehage bør bades hver kveld. Dere skulle bare visst hvordan de ser ut i løpet av dagen.... Ikke all møkk er synlig.

:o Astma og allergi har aldri vært så utbredt som nå, og vi har aldri dusjet så mye som nå. Det bør vel si litt?? Og ja, jeg vet hvordan barna i barnehagen ser ut, da jeg jobber i barnehage selv. De har jo klær på seg, og det er jo mest i ansiktet og på hendene at man blir ekstra skitten...

Trådstarter: Jeg vil tro at 2-3 ganger i uka er nok, du som mor ser jo om det trengs en vask... :)

Skrevet

:roll:

..pleier å registrere hvordan ungen ser ut..

Tror det gjelder de andre her også eller :forvirra:

Gjest Anonymous
Skrevet

:roll:

..pleier å registrere hvordan ungen ser ut..

Tror det gjelder de andre her også eller :forvirra:

Ja, det tror jeg nok gjelder oss alle. Jeg klarer fint å se om ungen min er møkkete...Og, hva menes med ikke all møkk er synlig? Tviler på at et barn som bader mellom 2 og 3 ganger (og ellers ved behov) har "usynlig" møkk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min lille er har vært veldig plaget av eksem i forbindelse med allergi. Etter mange utprøvinger på sykehuset, fikk vi besjed av legen å ikke bad mere enn 1 gang i uka, dette var nok, om vi vasket han godt i intimområder og ansikt hver dag.

Merker at huden er utrolig mye bedre nå, og at han blir værre de første dagene etter bad.

Skrevet

Våre dusjer/bader i svømmehall 2 ggr i uka. Og fler ved behov. De er 9 og snart 7.

Oftere har ikke barn behov for å dusje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...