Gå til innhold

forvirret over kalorier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Etter lang tids jojo-diett (lite kalorier i ukene og sliten hele tida og godteri-fråtsing i helgene) prøver jeg å normalisere kostholdet. Logger maten og har lagt meg på 2000 kalorier ca. Men, i helgene spiser jeg jo mer enn jeg forbrenner. Jeg fråtser ikke i junk-food, men det typisk helge-kos som middag på resturant (pasta, pizza, burger) og godis på kino (kanskje 100-200 g) på fredag, en fylle-kule med nattmat på lørdager og middags hos svigers med biff og bearnaise-saus og kake til dessert på søndag. Siden jeg ikke er i kalori-underskudd i ukedagene, vil jeg ikke gå opp i vekt da? Hvordan gjør dere med et normalt forhold til mat dette?

Takker for svar :) 

Anonymkode: fec93...f99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du lurer på, men her kommer ihverfall noe svada: Hvis du vil spise mer i helgene men ikke gå opp i vekt, må du spise mindre i ukedagene. Du må avgjøre om mest mulig likt inntak uansett dag, eller å spare opp til helgen, er best for deg med ditt utgangspunkt. De fleste som holder vekta stabil, velger nok å skeie ut én av helgedagene, eller bare til ett måltid. 

• Liker 2
Skrevet

En fyllekule gir deg mange kalorier. Det er f.eks 200 kalorier i en halvliter. Do the math.

• Liker 1
Gjest Dwight
Skrevet

Du spiser jo veldig mye i helgene da. Bare 100g godteri ligger mellom 300-400kcal avhenig av hva det er. Det er selvfølgelig lov å kose seg, men godteri, mat på resturant, fyllekulle som er hvertfall 1000 kcal (fem øl feks) og fet mat og dessert på søndagene blir veldig mye. Kutter du ut kakestykke og godteriet så er du godt på vei. 

Hvis du ligger på 2000kcal i ukedagene og minst 2500kcal i fra fredag-søndag så vil du mest sannsyneligvis gå opp etter en stund. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi med normalt forhold til mat (dine ord), skeier ikke så mye ut i helgene. Det holder med en av dagene du skisserer, ikke alle tre. 

Anonymkode: 1b969...8d3

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du må finne ut hva som er den gjennomsnittlige vedlikeholdet ditt. Så "overføre" kcal til helgen om det er da du vil skeie ut.

Siden du har jo-jo slanket deg, så regner jeg med du vil ned i vekt. Og da gjelder det ligge i underskudd over tid.

La oss si du skal ha 2000 kcal hver dag. Om du ligger 500 i minus mandag-torsdag, sparer du opp 2000 kcal extra til helgen. Det blir alikavel bare litt over 600 kcal per dag (fredag, lørdag, søndag).

Kake og nattmat fra kebak kiosken kommer fort opp i 700-1000 kcal, også legge til øl... Og når du drikker alkohol forbrenner kroppen dette først, så fettet på kroppen/annen energi.

Alkohol og øl: http://www.promille.no/kalorier_alkohol/

Kcal kaker: http://www.nettavisen.no/nyheter/her-er-de-verste-kakene/460665.html

Kcal i fast food: http://www.vg.no/forbruker/helse/vektklubb-no/sjekk-kaloriinnholdet-i-fastfood/a/540403/

Øl, godis, kake samler myyye vann! Og trigger overspising så du lett spiser for mye av den vanlige maten også...

Bra du logger da, vær nøyaktig og VEI maten. Så får du rocke om sånn som det passer deg best.

Endret av BlendaSensitive
lenker
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å gå ned i vekt er ikke noe quick fix. Det går ikke å ligge 500 i underskudd per dag frem til helga, og så trykke i seg over 4000 kcal på én dag. Det du beskriver over her er ikke å fråste på samme måte som å drikke flytende cheddar, men du spiser relativt kaloririkt. Så nei, du går ikke ned. Du står ikke i ro. Du kaster bort de dagene med diett i uka for ingenting. 

Hva gjør jeg? Spiser underskudd 6 av 7 dager. Én dag i uka har jeg ett frimåltid og maks 200g godteri.

Anonymkode: d4c7c...fcc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takker for svar, men jeg skal ikke ned i vekt for de som tror det. Det jeg lurer på er mer hva de uten tidligere problemer med mat og som spiser normalt (ca 2000 kalorier for en normalt aktiv kvinne), gjør i helgene. For eksempel en vanlig fredag med taco-middag i normal porsjon, 1 glass vin og litt sjokolade blir over 2000 kalorier. En vanlig lørdag med litt større frokost kanskje/en bolle på kafe/festligheter med venner betyr jo også mer kalorier enn man bruker. Holder dere vekta eller kutter dere bevisst kalorier i uka for å spare inn?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke de med "normalt forhold til mat" som aldri har vært overvektige teller kalorier. Jeg gjorde i hvert fall ikke det før trengte å slanke meg etter svangerskap og kilo som kom snikende. Jeg spiste mer intuitivt, tror jeg. Kunne godt skeie ut på lørdagen med øl og junkfood, men kunne like gjerne ha en dag i uka hvor jeg nesten ikke hadde tid til å spise og bare fått i meg et eple før middag. Om du spiser 2000 hver ukedag og i tillegg skeier ut masse hver helg, så er du heldig om du klarer å holde vekten. Med mindre du er en mann eller trener veldig mye. 

Anonymkode: 10d0b...bf1

• Liker 3
Skrevet

Jeg har aldrig slanket meg eller telt kalorier, har såvidt veid meg å vekta har vist det samme pluss minus 2kilo i mange år. Jeg spiser gjerne sjokolade og drikker øl i helgene. Men jeg har et forholdsvis sunt kosthold. en vanlig helg er ikke noe i likhet med det du skriver for min del. Spiser gjerne taco/burger og pizza, men putter i masse salat og begrenser rømme og ost. Drar jeg på  byen gidder jeg ikke lage noe ordentelig middag først og spiser bare noen brødskiver eller noe smått som ikke er så mange kalorier, jeg drikker øl, men kunne jo byttet dette med drinker hvis jeg hadde tenkt på kalorier, men spiser svært skjeldent nattmat(blir i såfall en brødskive når jeg kommer hjem. I kakeselskap så spiser jeg ett stykke og stopper der. Har heller ikke for vane å spise kaloririke frokoster i helgene da jeg enten dropper frokost eller spiser musli/knekkebrød/havregrynsgrøt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Etter lang tids jojo-diett (lite kalorier i ukene og sliten hele tida og godteri-fråtsing i helgene) prøver jeg å normalisere kostholdet. Logger maten og har lagt meg på 2000 kalorier ca. Men, i helgene spiser jeg jo mer enn jeg forbrenner. Jeg fråtser ikke i junk-food, men det typisk helge-kos som middag på resturant (pasta, pizza, burger) og godis på kino (kanskje 100-200 g) på fredag, en fylle-kule med nattmat på lørdager og middags hos svigers med biff og bearnaise-saus og kake til dessert på søndag. Siden jeg ikke er i kalori-underskudd i ukedagene, vil jeg ikke gå opp i vekt da? Hvordan gjør dere med et normalt forhold til mat dette?

Takker for svar :) 

For det første så heter det Kilokalorier ikke kalorier. Hvis du tar vekta di og multipliserer med 33 så får du hvor mye du skal ligge på for å vedlikeholde den vekta der med normal aktivitet. 

Du må se mer på hvor mye karboydrater det du spiser består av og hvilken glykemisk indeks disse har. Det er mye viktigere enn hva kaloritelleren sier på slutten av dagen.  

Anonymkode: 8b5f2...060

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Takker for svar, men jeg skal ikke ned i vekt for de som tror det. Det jeg lurer på er mer hva de uten tidligere problemer med mat og som spiser normalt (ca 2000 kalorier for en normalt aktiv kvinne), gjør i helgene. For eksempel en vanlig fredag med taco-middag i normal porsjon, 1 glass vin og litt sjokolade blir over 2000 kalorier. En vanlig lørdag med litt større frokost kanskje/en bolle på kafe/festligheter med venner betyr jo også mer kalorier enn man bruker. Holder dere vekta eller kutter dere bevisst kalorier i uka for å spare inn?

En annen anomym bruker var inne på noe her - mange (de fleste?) som holder vekta, teller ikke kalorier og vet (dermed) heller ikke hvor mange de får i seg. Teller du kalorier, eller gjør du det ikke? Har du regnet ut ditt kaloribehov for å holde stabil vekt? Hvis du ikke gjør/har gjort det, er blir det meningsløst å tenke kalorier. Og 2000 kalorier er "gjennomsnittsbehovet for en kvinne" og ikke nødvendigvis det DU (eller fru hvermannsen i tråden her) trenger.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For det første så heter det Kilokalorier ikke kalorier. Hvis du tar vekta di og multipliserer med 33 så får du hvor mye du skal ligge på for å vedlikeholde den vekta der med normal aktivitet. 

Du må se mer på hvor mye karboydrater det du spiser består av og hvilken glykemisk indeks disse har. Det er mye viktigere enn hva kaloritelleren sier på slutten av dagen.  

Hm. Den folkelige betegnelsen på kilokalorier er kalorier - skal vi flisespikke så skulle vi egentlig regnet med kilojoule isteden. Og så kommer du med en temmelig grov tommelfingerregel for å regne ut kaloribehov? Litt unødvendig når det finnes kalkultatorer på nett som tar hensyn til mange flere faktorer enn vekt. Hvor har TS skrevet noe som indikerer behov for å holde spesiell kontroll på karbohydrat og glykemisk indeks?

• Liker 5
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å gå ned i vekt er ikke noe quick fix. Det går ikke å ligge 500 i underskudd per dag frem til helga, og så trykke i seg over 4000 kcal på én dag. Det du beskriver over her er ikke å fråste på samme måte som å drikke flytende cheddar, men du spiser relativt kaloririkt. Så nei, du går ikke ned. Du står ikke i ro. Du kaster bort de dagene med diett i uka for ingenting. 

Hva gjør jeg? Spiser underskudd 6 av 7 dager. Én dag i uka har jeg ett frimåltid og maks 200g godteri.

Anonymkode: d4c7c...fcc

Jeg gjør noe lignende. Jeg er kalorinazi 6 av 7 dager i uka, og trener hver dag. Men søndager er det familiemiddag, og jeg vil ikke sitte DER og telle kalorier. Men siden jeg har et solid underskudd hele uka, trenger jeg ikke det heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er på trivselsvekten, teller ikke jeg kalorier (jeg gjør det bare i forbindelse meg svangerskap). Men som andre her skriver, så vil det jo variere. Noen dager spiser jeg lite, andre dager mer. Sånne helger som du skisserer er uvanlig for meg. Det blir mer fjelltur etc., og da er det lite mat på dagtid og heller mer på kvelden. Men totalt sett ikke flere kalorier. Blir det fylla, blir det ikke nattmat, og snop tilhører sjeldenhetene. Går ofte på kafé, men spiser aldri bolle. Middag hos svigers er jo bare en ordinær middag, dog ofte med dessert, men ikke noe å snakke om. Og hvis jeg spiser en stor frokost, spiser jeg sannsynligvis ikke lunsj, så det går opp i opp. 

Altså: jeg spiser nok ikke 2000 kalorier hver dag hele uken, og så mye mer i helgene. 

Anonymkode: ec585...862

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Pringle skrev:

Hm. Den folkelige betegnelsen på kilokalorier er kalorier - skal vi flisespikke så skulle vi egentlig regnet med kilojoule isteden. Og så kommer du med en temmelig grov tommelfingerregel for å regne ut kaloribehov? Litt unødvendig når det finnes kalkultatorer på nett som tar hensyn til mange flere faktorer enn vekt. Hvor har TS skrevet noe som indikerer behov for å holde spesiell kontroll på karbohydrat og glykemisk indeks?

Har TS opplyst om flere faktorer som kan tastes inn i kalkulatorene dine? isåfall hvor da? 
Hun har ikke engang opplyst om vekt \ høyde. Så kritiserer du meg for å gå utfra en grov tommelfingerregel? 

Siden jeg ikke er i kalori-underskudd i ukedagene, vil jeg ikke gå opp i vekt da?

Der har du hvor karbohydrat og glykemisk indeks kommer inn. Hadde du visst noe om teamet så hadde du skjønt det du også.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Takker for svar, men jeg skal ikke ned i vekt for de som tror det. Det jeg lurer på er mer hva de uten tidligere problemer med mat og som spiser normalt (ca 2000 kalorier for en normalt aktiv kvinne), gjør i helgene. For eksempel en vanlig fredag med taco-middag i normal porsjon, 1 glass vin og litt sjokolade blir over 2000 kalorier. 

Det var voldsomt med 2000 kalorier for en normal porsjon? Vi spiser ofte taco og jeg har regnet ut at en taco-lefse med 80g kjøttdeig (en pakke på 400g holder til 5 lefser), ost, tacosaus og salat ligger på ca. 400 kcal. 350 kcal om vi bruker karbonadedeig. Etter 2 stk. er jeg ganske så mett. Ett glass hvitvin er vel maks 100 kcal, kanskje 110kcal om det er rødvin. Da må man spise en hel 200 grams melkesjokolade for å komme opp i 2000 kcal, ikke bare litt (som jeg tolker som noen få ruter).

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har TS opplyst om flere faktorer som kan tastes inn i kalkulatorene dine? isåfall hvor da? 
Hun har ikke engang opplyst om vekt \ høyde. Så kritiserer du meg for å gå utfra en grov tommelfingerregel? 

Siden jeg ikke er i kalori-underskudd i ukedagene, vil jeg ikke gå opp i vekt da?

Der har du hvor karbohydrat og glykemisk indeks kommer inn. Hadde du visst noe om teamet så hadde du skjønt det du også.

Jeg vet en del om temaet karbohydrat og glykemisk indeks :) Har kjent det selv på kroppen også 

TS skriver ingenting om at kostholdet hennes gjør henne mer sulten, hun lurer på om kaloribalanse i hverdagene + kalorioverkudd i helgene vil medføre vektøkning (tror jeg).

TS kan selv taste inn sine data i en BMR-kalkulator. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Den 15. mars 2016 at 8.22, AnonymBruker skrev:

Når jeg er på trivselsvekten, teller ikke jeg kalorier (jeg gjør det bare i forbindelse meg svangerskap). Men som andre her skriver, så vil det jo variere. Noen dager spiser jeg lite, andre dager mer. Sånne helger som du skisserer er uvanlig for meg. Det blir mer fjelltur etc., og da er det lite mat på dagtid og heller mer på kvelden. Men totalt sett ikke flere kalorier. Blir det fylla, blir det ikke nattmat, og snop tilhører sjeldenhetene. Går ofte på kafé, men spiser aldri bolle. Middag hos svigers er jo bare en ordinær middag, dog ofte med dessert, men ikke noe å snakke om. Og hvis jeg spiser en stor frokost, spiser jeg sannsynligvis ikke lunsj, så det går opp i opp. 

Altså: jeg spiser nok ikke 2000 kalorier hver dag hele uken, og så mye mer i helgene. 

Dett høres hekt feil ut i mine ører. Under et svangerskap så er vel kalorier noe av det siste man skal fokusere på,eller?

Anonymkode: 9a8b2...794

Skrevet
Den ‎14‎.‎03‎.‎2016 at 20.52, AnonymBruker skrev:

Jeg er vel an av de "heldige" og ser at forskjellen på meg og venninner på slanker`n stort sett er at ønskene mine endrer seg med matinntaket, men ikke deres. Det vil si at etter fredagsmiddag med taco så orker ikke jeg tanken på litt sjokolade. Har jeg veldig lyst på det må jeg "spare" plass til det og avslutte taco før jeg er mett ellers byr sjokoladen i mot. Om jeg har spist skillingsbolle til frokost kommer jeg ikke på å bli sulten til lunch og kanskje er jeg til og med litt grunn mett før middag så jeg spiser lite..

Så hvis det ikke skjer av seg selv tror jeg den beste sammenligningen blir å spare inn som du kaller det i uken, men tror det er lettere å få til å spare inn på andre måltider samme dag enn å sulte i uka og fråtse i helgen slik alle skulle i fjor med 5-2 dietten eller hva den het..

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dett høres hekt feil ut i mine ører. Under et svangerskap så er vel kalorier noe av det siste man skal fokusere på,eller?

Anonymkode: 9a8b2...794

Jeg mente "etter" - ikke underveis ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...