Snikk Skrevet 14. mars 2016 #1 Skrevet 14. mars 2016 Hei! Jeg har sett meg ut en bruktbil jeg kunne tenke meg å kjøpe, men den eneste ulempen er at den går på diesel. Har ikke fulgt så nøye med på diesel vs. bensin-debatten de siste årene, da jeg ikke har hatt bil lenge og det ikke har vært relevant for meg. Hvis jeg velger denne bilen, er jeg redd for å bli direkte hundset og sett ned på av kollegaer og venner som måtte ha noe imot diesel. Jeg har heller ikke noe lyst til å kjøre rundt på diesel hvis det er kjempeskadelig for miljøet, da velger jeg en annen bil. Problemet er at jeg har ikke peiling, jeg vare vet at bensin tradisjonelt har vært mer stuereint. Noen som har noe synspunkter? Er diesel fortsatt ansett som djevelens drivstoff? Bilen er forøvrig en 2010-modell.
ekkoet Skrevet 14. mars 2016 #2 Skrevet 14. mars 2016 Kollegene/vennene: Er dette en gjeng veldig fordømmende folk? Selv om du ikke har kjøpt bil enda, hvis de har en mening så har de vel evt. tatt opp den i andre sammenhenger. Hva sier de der? Hvorfor "forventer" du å få pes? Diesel er vel ikke positivt for lokalmiljø, men globalt er det ikke så ille slik jeg har forstått det. Er du i en storby med dårlig luft eller langt ute på landet? http://www.nrk.no/finnmark/_-dieselbiler-er-et-storbyproblem-1.12722865
tdm900 Skrevet 14. mars 2016 #3 Skrevet 14. mars 2016 Om du ikke er alene om å kjøre diesel blant dine kolleger, er det ikke noe å bry seg om. Hadde det derimot vært overtall av elbiler, da hadde du ligget dårlig an....blant de! Du kan jo bare se etter hvilke type biler de har, så vil du nok se at det er en større andel diesel.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #4 Skrevet 14. mars 2016 Diesel er ikke mer skadelig nå enn for noen år siden. Forskjellen er at vi nå vet at politikerne bare så på CO2 regnskapet når de la om avgiftene, ikke på NOx utslippene som var mye mer skadelig for lokalmiljøet. Om noen år, når elbil pånytt blir avgiftsbelagt som alle andre, vil flere kjøre diesel igjen. Da blir de mer ettertraktet på bruktmarkedet. Anonymkode: 2134a...35f 2
jomann Skrevet 14. mars 2016 #5 Skrevet 14. mars 2016 Hva du skal velge kommer an på hvor du bor. Bor du i eller i nærheten av en by ville jeg personlig ikke kjøpt en dieselbil. Det er fordi det er så mange byer (ikke bare i Norge) som lukter på dieselforbud at det rett og slett ikke er verdt det. Bor du derimot på bygda og aldri/meget sjeldent kjører til en by, så ser jeg ikke på dieselbil som et mer hatet objekt enn noen andre biler. 3
Uhørt Skrevet 14. mars 2016 #6 Skrevet 14. mars 2016 8 timer siden, Snikk skrev: Hei! Jeg har sett meg ut en bruktbil jeg kunne tenke meg å kjøpe, men den eneste ulempen er at den går på diesel. Hvis jeg velger denne bilen, er jeg redd for å bli direkte hundset og sett ned på av kollegaer og venner som måtte ha noe imot diesel. Ikke diesel om du bare skal farte rundt i byen. Det blir bare dumt og dyrt. Dieselbil om du skal kjøre langt og ofte. 1
Gjest Badebuksa Skrevet 15. mars 2016 #7 Skrevet 15. mars 2016 9 timer siden, Uhørt skrev: Ikke diesel om du bare skal farte rundt i byen. Det blir bare dumt og dyrt. Dieselbil om du skal kjøre langt og ofte. Dumt og dyrt? Hvorfor det? Det kommer jo helt an på hvor gjerrig bilen er...
tdm900 Skrevet 15. mars 2016 #8 Skrevet 15. mars 2016 36 minutter siden, Badebuksa skrev: Dumt og dyrt? Hvorfor det? Det kommer jo helt an på hvor gjerrig bilen er... Helt feil! En dieselmotor er ikke laget for å småkjøres. Du vil aldri få den gjennomvarm, og partikkelfilter vil tette seg veldig fort. Opel veit jeg er håpløse med det, selv i overkant av ei mil er for kort for de. 3
Gjest Badebuksa Skrevet 15. mars 2016 #9 Skrevet 15. mars 2016 1 time siden, tdm900 skrev: Helt feil! En dieselmotor er ikke laget for å småkjøres. Du vil aldri få den gjennomvarm, og partikkelfilter vil tette seg veldig fort. Opel veit jeg er håpløse med det, selv i overkant av ei mil er for kort for de. Her dreier det seg om bilmerker, Opel.. hehe.. Ja, der tok du et eksempel gitt. Du generaliserer, og småkjøring? 3 minutter til butikken? For meg er småkjøring 1-2t pr dag, og bilen min er da sannelig både ren og utett, og gjennomvarm mye raskere enn det.
tdm900 Skrevet 15. mars 2016 #10 Skrevet 15. mars 2016 2 timer siden, Badebuksa skrev: Dumt og dyrt? Hvorfor det? Det kommer jo helt an på hvor gjerrig bilen er... Hvor står det her at du kjører 1-2timer? Ikke ta ting ut av en sammenheng, for så komme tilbake og korrigere det jeg skriver, jeg står på det jeg siterte deg først for! 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #11 Skrevet 15. mars 2016 Hvis du bruker motorvarmer før bilturen, så vil en diesel være ok selv midt på vinteren. Nå kommer motorvarmere med apper for mobiler så de er enkle å bruke. Anonymkode: 2134a...35f
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #12 Skrevet 15. mars 2016 2 timer siden, Badebuksa skrev: Her dreier det seg om bilmerker, Opel.. hehe.. Ja, der tok du et eksempel gitt. Du generaliserer, og småkjøring? 3 minutter til butikken? For meg er småkjøring 1-2t pr dag, og bilen min er da sannelig både ren og utett, og gjennomvarm mye raskere enn det. Nå er ikke 1-2 timer det som vanligvis omtales som "småkjøring" da. Selv om 8-timers kjøring kan anses som "småkjøring" av en lastebilsjåfør, så kan han ikke akkurat uttale seg som om dette er standarden for "småkjøring". Anonymkode: ff8b9...670 1
Sirah Skrevet 15. mars 2016 #13 Skrevet 15. mars 2016 Kjøp diesel om det er det du vil ha. Jeg er storfornøyd og kommer ikke til å kjøre noe annet enn diesel før det er tomt i nordsjøen. Til mitt bruk som bor noen mil utenfor byen passer dette helt ypperlig! Hadde jeg bodd midt inne i oslo er det det mye mulig jeg hadde svart annerledes. 1
prt90 Skrevet 16. mars 2016 #14 Skrevet 16. mars 2016 Hvis du bor eller jobber i by ville jeg droppet dieselbil. På landet er det flott.
Fireflies Skrevet 16. mars 2016 #15 Skrevet 16. mars 2016 Nå som trenden er datokjøring og diselforbud i flere og flere byer så anbefaler jeg det virkelig ikke om du bor i en storby eller ofte bruker bilen i byer. Dritt dagen du må parkere bilen i en uke for luftforurensningen er for høy.
Cookiemonster Skrevet 16. mars 2016 #16 Skrevet 16. mars 2016 Altså til nå i 2016 så har det vært 3-4 dager med så dårlig luft at det har vært VURDERT tiltak....Kjøp diesel om det er det du vil ha, og drit i hva andre synser & mener 1
tdm900 Skrevet 16. mars 2016 #17 Skrevet 16. mars 2016 10 timer siden, Katie_med_lua skrev: Altså til nå i 2016 så har det vært 3-4 dager med så dårlig luft at det har vært VURDERT tiltak....Kjøp diesel om det er det du vil ha, og drit i hva andre synser & mener Er jeg helt enig med deg i 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå