Gå til innhold

Folk hadde mer tid til barna før?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://www.klikk.no/kvinneguiden/kj_nnsroller/debatt-om-kontantstotte-1666196.ece

Ikke nødvendigvis. 
De hjemmeværende hadde nok mer enn nok å gjøre og mange barn, da ble det gjerne barna som oppdro barna...

mannen min vokste opp på gård, foreldrene sliter i dag med dårlig samvittighet pga de ikke hadde mer tid til barna, 

gårdsdriften krevde sitt og ofte var barna overlatt til seg selv. 

Anonymkode: e0754...4d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke de skarpeste menneskene som virkelig tror at voksne hadde bedre tid til barna før.

Anonymkode: 9a4df...4ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo regnet ut at i snitt eller sånn jevnt over iallefall så har foreldre ca 1 minutt og noe mer tid sammen med barna sine i dag enn "før i tiden".  Viktig å huske på at mange oppgaver og gjøremål i dag tar kortere tid enn før i tiden. Er jo ikke sånn at foreldre før i tiden satt på gulvet med unga døgnet rundt til de var 7 år 😂

Anonymkode: 947df...2db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det var bedre voksentetthet før enn nå. Da bodde gjerne besteforeldre sammen med barn og barnebarn på store gårder. Da var det alltid noen som hadde tid til et fang og en prat. I dag savner jo barn å snakke mer med de voksne. Hjelpetelefoner blir jo nedringt av ensomme barn som ønsker kontakt. Foreldre er travelt opptatt med jobb og fritidsaktiviteter. De bruker mye tid på venner og kollegaer og. Dette er jo ikke bra. Barn hadde alltid noen å leke med der de bodde også og de var mer ute og lekte.

Anonymkode: 37bda...a80

• Liker 4
Skrevet (endret)

Pøh. Folk hadde ikke så himla mye mere tid til barna før, selv om mor var hjemmeværende ofte.

Det er ikke for ingenting at ordtaket før var "Barn skal sees, ikke høres". Eller når far var kommet hjem fra arbeid: "Hysj nå barn, far er sliten. Gå ut og lek".

Endret av Million
Skrevet

Jeg er 47 og jeg trur nok min mor hadde mere tid til meg og søsteren min da vi var små. Hun jobbet ikke, men var oppdratt til at når mannen kom hjem fra jobb så skulle middagen være ferdig og på bordet. Hun gjorde alt husarbeid mens jeg var i park fra 10-14. Jeg kan ikke huske at vi noen gang handlet på vei hjem fra parken, så det gjorde hun vel etter å ha levert meg i parken. 

Hun hadde bare meg i flere år før søstren min kom. 

Allikevel så var det jo enkelte ting som var tyngre i "gamle dager", men at hun hadde mer tid til meg er helt klart.

Hun begynte ikke å jobbe før jeg var nærmere 6-7 år og da jobbet hun 2-3 timer på ettermiddagen. Hun var alltid hjemme til barne-tv.

På den tiden jeg fikk barn så var det nødvendig at begge foreldre jobbet etter svangerskapspermisjonen var over.

Samtidig så har enkelte ting blitt enklere ang husarbeid på de årene, men jeg må nok ærlig få si at jeg skulle ønske jeg hadde hatt bedre tid til mine barn da de var små.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Folk har en alt for stor tendens til å se på fortiden med de rosa briller. Hadde de hat et snev av historie kunnskap så ville de nok ha blitt overrasket over hvordan hvordan det faktisk var.

Skrevet (endret)

jo de hadde kanskje det, men da var ikke reglene slik at foreldrene måtte gå i hælene på barna og sy puter under armene til de var konfirmanter.

Endret av makkapakka
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Folk har en alt for stor tendens til å se på fortiden med de rosa briller. Hadde de hat et snev av historie kunnskap så ville de nok ha blitt overrasket over hvordan hvordan det faktisk var.

Hvordan var det, da? Du som tydeligvis vet.

Anonymkode: c6a40...096

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke minne om at mine foreldre tilbrakte så mye mer tid i lek med meg enn hva jeg selv gjør med mine barn nå, heller motsatt.

Jeg er dog litt overrasket over hvor lite tid jeg faktisk får med barna mine i forhold til hva jeg hadde trodd og sett for meg.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, du kan jo begynne med å lese det som står i linken i hovedinnlegget?

Anonymkode: 9a4df...4ea

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men det var alltid voksne i nærheten. Ungene var ikke i bhg,men lekte ved hjemmet. Det var få hjelpemidler. Eks miksmaster, vaskemaskin, fryser, kjøleskap. Så du kan tenke deg hvor mye tid det gikk. Ikke var det ferdigmat heller. Tøy var dyrt. Mødre strikket og sydde selv. Det ble vel en fritidssysler i de sene kveldstimer.  Så om du tror noe annet, så les deg opp i historie. Ser bare på interiør vi har i hjemmet. De måtte sy gardiner selv, for det var ikke ferdig å få kjøpt. Puter ble brodert. Det samme med duker.Tenkt deg bare hva du gjør med sokkene dine når de et slitt....går i søpla? Nei de reparerte de. Sko ble reparert. Skomaker var dyrt for mange så mange fedre hadde utstyr hjemme.

Anonymkode: 8da62...430

• Liker 1
Skrevet

For 50 år siden var det vanligste å ha kun én inntekt i familien. Det var som oftest mannen som sto for denne. Kvinnenes oppgave var å holde heimen i orden, og stå for tilberedelsen av måltidene som ble laget fra grunnen. Alle former for "håndarbeid" var nødvendig, og ikke slik som i dag hvor vi gjør det for hyggens skyld. Barna ble sendt ut for å være sammen med de andre barna. Typisk var at mannen var "hellig" og måtte ikke forstyrres når han kom hjem. Det skulle være fred ved bordet, og alle skulle spise opp maten sin og pent vente til alle var ferdig med å forlate bordet. Etterpå måtte det være stille for da skulle mannen hvile på sofaen. 

Om man faktisk brukte mer tid på barna er ikke sikkert, men mor var som oftest tilgjengelig hele dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Før i tiden er relativt. Når jeg var liten, for 20-25 år siden jobbet min mot 2 jobber. Far var mye bortreist pga jobb. Når mor gjorde husarbeid ble vi dyttet ut i gaten, det var mange barn vi kunne leke med. Gikk i barnehage, og eldre søsken passet når mor jobbet på kveldene.

Kan ikke huske at mor noensinne tok oss med på aktiviteter, utover sommerferiene, da vi reiste bort. Lekte sjeldent med oss, men vi forventet det heller ikke, hadde mange andre barn å leke med..

Anonymkode: 22e20...c8d

Gjest Juanita
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: c6a40...096

Hva med å lese artikkelen du kommenterer...?

Skrevet

Min mor gikk hjemme med meg, og jeg var eneste barnet. Men jeg ble sendt i barnehage hver dag, fra jeg var 1 år. Og jeg var alltid ute og lekte med venner, var jo aldri hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Som min mor sier (vokste opp på 50-60-tallet): pappaene var på jobb og mammaene var hjemme med huset. Der pusset de vinduer om kapp og brukte mye tid på å ha den fineste hagen. Og så kastet de matpakker ut av vinduene til barna når de var for opptatt til å komme ut med dem ;)

Mye rosemaling ute og går, tror jeg. 

Anonymkode: b495f...8c6

Skrevet

"Før i tiden" er et relativt begrep.  Om det er besteforeldregenerasjonen i dag du mener, dvs. de med barn som er ca. 40 år nå, så var de fleste kvinner i jobb.  Likevel gjorde de fleste mødrene mest husarbeid.  Så om noen hadde bedre tid, så må det ha vært fedrene.  Det er ikke uten grunn at kvinnene gjorde opprør på 70-tallet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...