Gå til innhold

Svigermor rydder huset når jeg er ikke hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver virkelig å ikke lage bråk og overse smoting som irriterer meg, men jeg føler at det kommer til å klikke for meg snart.

Jeg har vært borte i 2 uker og har bare lyst å snu og reise vekk herfra igjen.

Hun flyttet og reorganiserete i skuffene på kjøkkennet. Rotet og ryddet i skapene. Kastet klærne til ungene som ikke passer lenger. Hun aner ikke hva som passer og ikke passer. 

Vi har ikke nært forhold og for meg føles det unaturlig at hun gjør dette når jeg er vekke. Selv om samboer ga klar beskjed at det er ikke greit gir hun seg ikke. I tilleg kritiserer hun og sier at vi ikke hr det ryddig nok osv.

Ts 

Anonymkode: 8a8dc...bdf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

. Selv om samboer ga klar beskjed at det er ikke greit gir hun seg ikke.

Da skulle han gitt enda klarere beskjed om at hun fikk ordne tilbake til slik det var, eller be moren om å gå hjem til seg selv og så lagt ting på plass igjen sånn dere vil ha det.

Det er ganske mye hun har klart å gjøre på to uker, og hun har jo fått lov til å gjøre det. Slutte å invitere damen hjem til dere er nok greit i fremtiden. Så får dere heller komme hjem til henne på besøk de gangene dere skal ses. 

Anonymkode: dfc8d...0e0

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor i det hele tatt la henne ha nøkkel inn til dere? Det er kun vi som bor i huset her som har nøkkel inn og sånn skal det forbli også.

Ang den ryddigen så må dere bare si ifra st dere Ullevål ha noe av det.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, EvaLena skrev:

Hvorfor i det hele tatt la henne ha nøkkel inn til dere? Det er kun vi som bor i huset her som har nøkkel inn og sånn skal det forbli også.

Ang den ryddigen så må dere bare si ifra st dere Ullevål ha noe av det.

Jeg er helt enig når det gjelder nøkkelen, men skjønte ikke den greia med Ullevål.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da syns jeg du kan dra til henne og reorganisere hele smykkesamlingen, kjøkkenskuffene og klesskapene. Legg ting hun "ikke bruker" i en søppelsekk, som du "sier du har kastet". Så kan hun kjenne litt på det selv ;) 

Enkelte tror de kan dure i vei, men av og til må man faktisk sette krav og grenser til mennesker.

Anonymkode: faf18...c59

• Liker 8
Skrevet
53 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Jeg er helt enig når det gjelder nøkkelen, men skjønte ikke den greia med Ullevål.

Autocorrect er fine greier 😜 Skal stå "ikke vil"

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare si det til henne, og få mannen din til å backe deg opp på det? -Dette likte jeg ikke, jeg vil ikke at du skal rydde og organisere våre ting når vi ikke er her, skjønner at det er ment som hjelp, takk, men til en annen gang: Nei takk, det føles unaturlig. Vi ønsker å gjøre dette selv, og vet best selv. Vi skjønner at du syns det er rotete hos oss, og det var godt ment, men vær så snill og ikke gjør det igjen. Mere kaffe?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde klikket så til de grader. Noen mennesker.... En ting er å rydde litt, men å kaste klær til barna?!??!

Anonymkode: ba56b...bdf

• Liker 3
Skrevet

Her i huset er det vi som rydder. Kjøkkenet er organisert etter vårt behov, og om klær skal kastes er det vi som bestemmer. Liker du ikke det eller synes det er for rotete så bli hjemme. Jeg hadde sagt det og da bør der være relativt klart. Jeg hadde virkelig klikka om noen begynte å omorganisere kjøkkenet mitt, uansett om med var svigers eller min familie!

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg hadde blitt veldig glad om min svigermor vasket over gulv etter barnas gris om hun var barnevakt, jeg hadde derimot blitt rasende om hun hadde omorganisert i skuffer og skap, kastet og styrt på. Skikkelig rasende også!

AnonymBruker
Skrevet

Da vil jeg sakt klart ifra at her hjemme er det vi som bestemmer hvor ting skal ligge OG hvor lista ligger når det gjelder hvordan vi vil ha det rundt oss. At selv om det sikkert var godt ment, føles det som ett enormt overtramp! Heretter vil dere ha dere frabedt om at hun gjør ting uten og ha rådføre seg med dere når det gjelder deres eiendeler.

Jeg har selv tidligere hatt en bestemor som i beste mening fikk vaskedamen sin til å vaske innpå rommet mitt da jeg var på utplassering. Hun hadde også hengt opp bilder på veggen, klipt av gardinene mine av nederst, og sist men ikke minst, lagt en stor skuffeseksjon med masse småperler på ryggen, så det tok meg månedsvis og sortere sikkert en million perler. Dette gjorde hun etter jeg hadde sakt spesifikt at jeg ikke ville at noen skulle gå inn på rommet mitt, eller gjøre noe. Samt hadde låst døra. Det er ikke første gang hun hadde vært "grei", men det var siste. Gav henne klar tale at dette ikke er akseptabelt mer. 

Selv om det kan virke hard og slemt, så er det viktig og sette grenser for seg selv, og si klart ifra når noen ikke bare strekker strikken men tråkker kraftig over.

Nå sier jeg ikke at man skal være hyle og skrike, men ha en samtale hvor man forklarer hvorfor dette ikke er greit for en og hvordan det ble mottatt, uansett hvordan det blir ment. Det er ikke alltid sånne ting faller i god jord, og personen kan prøve å vri og vende på det, men det får bli på deres kappe. Jeg ville også bedt om å få tilbake nøkkelen om dette ikke går inn.

Anonymkode: 0c23c...6b9

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver virkelig å ikke lage bråk og overse smoting som irriterer meg, men jeg føler at det kommer til å klikke for meg snart.

Jeg har vært borte i 2 uker og har bare lyst å snu og reise vekk herfra igjen.

Hun flyttet og reorganiserete i skuffene på kjøkkennet. Rotet og ryddet i skapene. Kastet klærne til ungene som ikke passer lenger. Hun aner ikke hva som passer og ikke passer. 

Vi har ikke nært forhold og for meg føles det unaturlig at hun gjør dette når jeg er vekke. Selv om samboer ga klar beskjed at det er ikke greit gir hun seg ikke. I tilleg kritiserer hun og sier at vi ikke hr det ryddig nok osv.

Ts 

Hvordan kommer hun seg inn i huset?

Fatter ikke hvordan disse crazy svigermødrene får holde frem.På grunnn av tafatte samboere/ektemenn kanskje? Gi han en kraftig melding så han skjønner alvoret.

Anonymkode: c2ee4...2a4

AnonymBruker
Skrevet

Du er temmelig bortskjemt når du klager på at noen rydder huset ditt mens du er borte. 

Anonymkode: ed597...0d0

Skrevet (endret)
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er temmelig bortskjemt når du klager på at noen rydder huset ditt mens du er borte. 

Virkelig? Du setter pris på at noen omorganiserer og kaster eiendelene dine? Så tolerant er ikke jeg. Jeg bruker mer enn nok tid på å lete som det er. Det er ikke til hjelp om noen har kastet det jeg leter etter...

Edit: Min mor dro like godt ut alle støpslene en gang jeg var bortreist. Kunne begynne å brenne, vet du. Veldig hjelpsomt ment, men ikke til hjelp. Om jeg vil avrime fryseren, foretrekker jeg å tømme den for mat først...

Endret av Hactar
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør dette hjemme hos min mor, og hun blir kjempeglad! Hun vil gjerne se gjennom søppelsekkene, men minimalt kommer eventuelt tilbake i huset. Dette kan jeg gjøre om jeg passer huset en uke hun og barna er bortreist. Mye fordi det ikke er system i huset og at jeg har høyere standard på hygiene og ryddighet.  

Når jeg skal være her mer enn en middag (typ overnatte) så støvsuger jeg, vasker badet og kjøkkenet og tørker støv. De opplever ikke huset som skittent eller rotete, men det er det. 

Sorterer ofte mine søskens kleskap og legger vekk klær de ikke passer/hull/gammelt etc. De setter også pris på det, fordi det ikke blir gjort om ikke jeg gjør det. 

Kan være din svigermor opplever det slik, at hun hjelper. Hadde jeg ikke fått lov eller de ba meg la være, hadde jeg da ALDRI rørt noe av det! 

Anonymkode: 0d62a...1ca

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener det så tror jeg ikke du forstår hva som egentlig er problemet her. Svigermoren har jo ikke bare ryddet, hun har omorganisert og kastet klær uten tillatelse. Det er både invaderende og frekt. Mulig hun har gjort det i beste mening, og det har hun sikkert. Men noen mennesker forstår ikke hvor grensene går. Hun burde spurt om det var greit før hun satte i gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Fra nå av vil keg ikke ha henne i huset når jeg er borte. Skifter kode på alarmen og så vet jeg om hun har vært inne. I tilleg at hun hr ryddet så er hun sur på meg pga det er ikke ryddig nok hos oss(hun har vaskemani) og har sagt til samboeren min t hun ikke skjønner at han bor med en som meg. Hun er irritert på meg pga hun ikke får lov å styre som hun vil. Nå har jeg bestemt meg å være hyggelig og ha så lite kontakt som mulig. Er lei å være den som er aldri god nok for henne.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Alle disse svigermødrene som bare tar seg til rette! Blir så provosert. Håper jeg husker selv hvordan det er å ha svigermødre når jeg blir det selv en gang! Fysj... 

Anonymkode: f5285...d98

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fra nå av vil keg ikke ha henne i huset når jeg er borte. Skifter kode på alarmen og så vet jeg om hun har vært inne. I tilleg at hun hr ryddet så er hun sur på meg pga det er ikke ryddig nok hos oss(hun har vaskemani) og har sagt til samboeren min t hun ikke skjønner at han bor med en som meg. Hun er irritert på meg pga hun ikke får lov å styre som hun vil. Nå har jeg bestemt meg å være hyggelig og ha så lite kontakt som mulig. Er lei å være den som er aldri god nok for henne.

ts

Fy så skammelig av henne å snakke sånn om deg til sønnen!! Dette er det hun som taper på i det lange løp tenker nå jeg. Håper mannen din sier henne et sannhetens ord!! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager har hun nøkkel til huset/hjemmet deres???

Anonymkode: c7ba2...32e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...