Gå til innhold

Reise alene til Roma. Tenker du at det er stusselig?

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har funnet en veldig bra pakkepris med avreise om noen uker. Er singel og ingen av mine venner er noe spontane av seg. Dette er også med avreise på en onsdag, tilfeldigvis da jeg har fri, men de fleste har jo ikke det. Så jeg tenker at hvis det skal bli noe av denne turen nå så må jeg bare hoppe i det alene. Men er det stusselig? å reise alene til en så romantisk by? 

Anonymkode: 8688d...b0c

Har aldri reist på ferie alene. Syntes det hørtes litt digg ut å lage fullstendig egoistisk agenda:). Men nå er jeg mann så noe "romantisk" sted hadde ikke vært øverst på prioriteringslista. Hadde nok blitt en tur til Normandie og besøkt de berømte strendene fra D-Dagen. Nürburgring for grisekjøring, bilfabrikker i tyskland, en eller annen ølfestival. Slike ting som kvinner helst heiser øyebrynene hvis man foreslår. :tongue:

Det blir vel shopping, god mat, iskrem og solbrent på stranda....igjen.....

• Liker 1

Fortsetter under...

Jeg synes det er kult og imponerende med de som reiser alene. Det viser at man er selvstendig og har bein i nesa. Så to tomler opp fra meg, kjør på og kos deg på ferie!

Det samme gjelder de som går på teater, kafé, kino, museum o.l. alene. Skulle ønske jeg var flinkere til det.

• Liker 2

Det høres ikke stusslig ut i det hele tatt, om du er bekymret for å bare møte forelskede par kan du jo holde deg unna de mest romantiske stedene. Peterskirken og Panteon er jo like fine om du opplever dem alene, og er ikke forbeholdt forelskede par, det er ikke maten og shoppingen heller.

Selv har jeg reist alene mange ganger og har etter hvert blitt så vant til det at jeg synes det er vanskelig å reise sammen med andre. Jeg har aldri tenkt på at det skal være problematisk å sitte alene på kafé eller restaurant, men om du synes det er vanskelig kan du ta med en bok. Det å komme seg fra flyplassen og til hotellet var det jeg grudde meg mest til først gang jeg reiste alene også, og da tok jeg en taxi for å gjøre det enkelt for meg selv. På senere reiser har jeg buss, tog eller taxi alt ettersom hvor mye det koster og hva som er enklest.

Jeg synes du skal kose deg på tur jeg.

• Liker 1
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har erfaring med å reise alene: Hvordan føles det å sitte alene på restaurant og kafe? Er det ubehagelig? Det er nok det som skremmer meg mest ved reisen. Også det å finne frem til hotellet fra flyplassen, hehe.

Ts

Nei, man blir vant til det. Jeg må innrømme jeg ville kanskje ikke vært helt komfortabel på en finere restaurant alene (dumt, jeg vet det), men på kaféer, fortausrestauranter, bistroer og andre mer uformelle spisesteder tenker jeg ikke over det lenger. 

Og, sånn ellers, you go, girl. Storbyer er supre for aleneturer. Har vært i både London, Dublin og Reykjavik alene (OK, sistnevnte er ikke så veldig stor). Nå sikler jeg litt på Barcelona, jeg har bare ikke fått sparket meg selv avgårde enda.

• Liker 1
AnonymBruker

Har vært i både Roma, London og Paris alene og koste meg veldig på alle turene.  Det jeg liker med å reise alene er at jeg kan gjøre det jeg vil når jeg vil.  

Jeg var alene i Roma i september i fjor, da ankom jeg midt på dagen torsdag og reiste hjem mandag ettermiddag.  Jeg tenkte jevnt over ikke over at det var "kleint" å sitte alene på restaurant/cafe, men jeg holdt meg til ganske uformelle steder.  

Det eneste stedet jeg følte litt på at jeg var alene var på en pizzeria jeg fikk anbefalt i Trastevere.  Det var et veldig populært sted og bordene stod veldig tett.  I tillegg stod det masse folk i kø og ventet på bord mens jeg spiste, noe jeg ble skikkelig stresset av.

Roma er en fantastisk by, så gled deg TS!

Anonymkode: 056d6...67f

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Jeg er noen år eldre enn deg TS og var alene i Roma i fjor sommer. Er ikke stusselig, selv om jeg skal innrømme at jeg personlig savner noen å spise sammen med. Det er mange mennesker som sitter alene og spiser, men jeg kjeder meg litt på restaurant alene selv om jeg har med meg bok og telefon. Kikk rundt deg når du trasker rundt i Roma og du blir nesten overrasket over hvor mange som sitter alene på restauranter og kafeer. Det er helt topp å reise alene, spesielt Roma er en fin by og liten nok by å vandre rundt i uten å være avhengig av noen andre.

Når jeg reiser på storbyferie alene gjør jeg som flere andre her har nevnt, nemlig tar taxi til og fra flyplassen (bortsett fra i London der jeg er så kjent at jeg finner frem med undergrunnen). Synes det er lettest slik at jeg slipper å lete etter hotellet med kofferten på slep. Videre sørger jeg for å bo veldig sentralt slik at jeg kan gå mye av tiden uten å være avhengig av transport. Sjekker også at det er internett på hotellrommet slik at jeg kan klikke litt når jeg er alene på rommet om kvelden.

Jeg er ellers glad i å ta hop on hop of busser på storbyferie alene. Da kommer jeg meg lett rundt større deler av byen og får se mye av området. Er mange firma å velge i, de fleste er villige til å gi gode priser (ofte minst en ekstra dag uten ekstra kostnad) på forespørsel. Hoppet f.eks av i Vatikanet og tilbragte store deler av den ene dagen der. Jeg storkoser meg på tur alene og ser mange andre som vandrer rundt på egenhånd. Kos deg i Roma, det er en nydelig by.

Anonymkode: 1c766...a50

• Liker 2
AnonymBruker

Da jeg var i Roma hadde jeg booket hotell i nærheten av Termini (sentralstasjonen i Roma) og tok "flytoget", Leonardo-express, fra flyplassen til Termini. Togene går hver halvtime og togturen tar en drøy halvtime. Det fungerte veldig bra, bortsett fra at jeg ikke fikk plass på det første toget som gikk fordi det var stappfullt.

Nei, vurderte selv å reise til Roma, det koster jo bare sånn 700 kroner for billettene så finner man seg et jallahotell og bruker pengene på å kjøpe tilfeldig dilldall slik at man kan poste syv hundre "when in rome" bilder.

• Liker 1

Har vært i Roma, og tror det er en flott by å være i alene. Ta toget eller taxi fra flyplassen, og som i alle andre land: dropp tilbudene fra alle som tilbyr billig kjøre fra flyplassen. I selve byen er det god metro-forbindelse, busser det er enkelt å bruke og gangavstand til det aller, aller meste. Jeg var der sammen med noen, men på en helt "uromantisk" tur, tenkte aldri over at det skulle vært romantisk å være der. Masse å se på, masse å gjøre og en hel haug sjarmerende småsteder der ingen ser to ganger på deg om du er alene. Det mest spennende med Roma synes jeg er at byen er fullpakket med turistattraksjoner, så du trenger ikke utfordre komfortsonen mer enn det, samtidig som det er en hel masse å se om man har lyst til å gå i noen andre gater, på andre spisesteder og velge andre f.eks. kirker og andre "småattraksjoner" enn resten av turistene. 

Annonse

Jeg reiste alene for noen år siden. Var i flere  byer og land. Noen steder var det litt rart å spise alene, men som oftest veier de ansatte litt opp for det. Noen satt seg til og med ned med meg og fortalte om kultur osv. Veldig spennende. Jeg bodde for det meste på hosteller, og da er det veldig lett å bli kjent med folk. De dagene jeg bodde på hotell var jeg litt mer alene, men som oftest var det folk å snakke med der også. Jeg anbefaler deg å titte på tripadvisor sine anbefalinger. Gratis tourene i storbyer er ofte fantastiske (de lever på tips), og man blir kjent med folk man kan spise med e.l. etterpå.

Håper du får en fantastisk tur!!!

AnonymBruker
30 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Nei, vurderte selv å reise til Roma, det koster jo bare sånn 700 kroner for billettene så finner man seg et jallahotell og bruker pengene på å kjøpe tilfeldig dilldall slik at man kan poste syv hundre "when in rome" bilder.

Hehe. Jeg må ha et overnattingssted å forholde meg til eller stresser jeg i hjel :sprettoy: Så pakkereise passer meg ypperlig

Ts

Annonse

Nei, det er da absolutt ikke stusselig. 

Roma var byen jeg selv dro til da jeg tok en utenlandstur i voksen alder helt alene, og jeg STORKOSTE meg. Mye å se og gjøre, fantastisk flott vær (reiste i mai), koste meg og fikk slappet av. Gjorde akkurat hva jeg ville når jeg ville, herlig!

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var i Roma hadde jeg booket hotell i nærheten av Termini (sentralstasjonen i Roma) og tok "flytoget", Leonardo-express, fra flyplassen til Termini. Togene går hver halvtime og togturen tar en drøy halvtime. Det fungerte veldig bra, bortsett fra at jeg ikke fikk plass på det første toget som gikk fordi det var stappfullt.

Det høres supert ut! Vet du om de har sånn skjerm og høytaler som opplyser om hvert stoppested? :) Har forresten hørt at man må kjøpe billetter i aviskioskene i Roma sentrum.. Men de har vel billettautomater på flyplassen går jeg ut ifra? 

Ts

AnonymBruker

Tusen takk for så mange gode tips og støttende meldinger! :) Skal absolutt ta det med meg. Kan opplyse om at jeg har herved bestilt tur. Ææææ! Briste eller bære ! :laugh:

TS

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...