Gå til innhold

Hva kan man forvente av en 9-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg har "strenge" forventninger til 9-åringer. Nylig var min datter sammen med sine kusiner og besteforeldrene deres.En av jentene er jevngammel med min datter og har tidligere oppført seg det jeg vil kalle bortskjemt og blitt lett furten osv. Hun har begynt å vokse dette av seg, men fikk et "tilbakefall". Hun kranglet med bestemoren og var også sur og tverr mot de andre jentene.

Min datter var sjokkert over hvor frekk kusinen var, var sint for at hun ødela det som skulle være en hyggelig dag og lei seg på bestemorens vegne. Hadde et av mine barne oppført seg slik min datter beskrev kusinen sin hadde jeg reagert med vantro, deretter blitt skuffet og sint. Jeg hadde tatt mange samtaler med barnet om hva som er greit og ikke greit å si og gjøre mot andre folk, hvordan barnets ord og handlinger virker på andre folk, prøvd å få barnet til å reflektere osv. Forhåpentligvis hadde vi kommet dit at barnet angret og kunne be bestemoren og de andre jentene åpenhjertig om unnskyldning.

Jeg prøvde å spørre niesen min sine foreldre forsiktig om hvordan det gikk etter dagen med bestemor, men føler de avdramatiserer det som hendte, at jenta ikke trenger ta ansvar for sine handlinger. Fikk til svar at datteren hadde vært uhøflig og frekk, men at også bestemoren hadde oppført seg dumt: "Bestemor må være voksen, barnet må få være 9 år". Det utsagnet fikk meg til å tenke. Hva vil det egentlig si å være 9 år? Hvor mye kan man forvente av en 9-åring? Hva skal en 9-åring "slippe unna med"? Hva trenger en 9-åring hjelp med å takle? Jeg spør også fordi jeg har skjønt at blant foreldrene i klassen er det mange ulike holdninger til dette.

Noen eksempler:

• Skal en 9-åring klare å legge bånd på følelsene sine? F.eks. hvis hun blir sur på andre er det da normalt å reagere i henhold til det eller å holde det inni seg til hun kommer hjem?
  • Skal en 9-åring klare å hente seg inn igjen etter et utbrudd eller er det normalt å trenge trøst/støtte/hjelp fra foreldre e.a.?
  • Skal en 9-åring vise takknemlighet når hun får gaver uansett eller er det greit å vise skuffelse hvis gaven ikke var i henhold til forventningene?
  • Skal en 9-åring be om unnskyldning når hun har såret andre?
  • Skal foreldre hjelpe 9-åringen med å forstå sosiale koder, finne ut av vennskap osv. eller er dette kompetanse barna får best på egenhånd etter hvert som de blir eldre?

Håper på noen kloke innspill :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, Petra76 skrev:

JNoen eksempler:

• Skal en 9-åring klare å legge bånd på følelsene sine? F.eks. hvis hun blir sur på andre er det da normalt å reagere i henhold til det eller å holde det inni seg til hun kommer hjem?
  • Skal en 9-åring klare å hente seg inn igjen etter et utbrudd eller er det normalt å trenge trøst/støtte/hjelp fra foreldre e.a.?
  • Skal en 9-åring vise takknemlighet når hun får gaver uansett eller er det greit å vise skuffelse hvis gaven ikke var i henhold til forventningene?
  • Skal en 9-åring be om unnskyldning når hun har såret andre?
  • Skal foreldre hjelpe 9-åringen med å forstå sosiale koder, finne ut av vennskap osv. eller er dette kompetanse barna får best på egenhånd etter hvert som de blir eldre?

Håper på noen kloke innspill :-)

• Jeg synes ikke du kan forvente at en 9 åring skal kunne legge helt bånd på følelsene sine. Du kan forvente at hun ikke slår, biter eller sparker - eller kaller noen for "stygge ting", men ikke at hun stenger det helt inne. 
  • Ja, det mener jeg, men det kommer selvsagt an på utbruddets art og styrke. Et vanlig sinneutbrudd bør hun kunne takle alene når hun får tenkt seg om, men et voldsomt raserianfall kan nok være greit å diskutere etterpå. 
  • En 9-åring skal takke uansett (som alle andre) og hun kan fint døyve skuffelsen. Men hun har "lov" til å være skuffet etterpå når ikke giveren er tilstede og hun bør ha "lov" til å snakke om skuffelsen overfor dere som er foreldre. 
  • Alle skal be om unnskyldning når de har såret andre. Også niåringer. 
  • En blanding. Dere må gi henne grunnlaget for å forstå de sosiale kodene, men treningen får hun ute blant venner og i samfunnet forøvrig. 
  • Liker 2
Skrevet

9-åringer er ikke like. Det finnes ingen fasit på hva en 9-åring skal kunne eller ikke, og det finnes ingen fasit på hvor, når, hvormye og hva foreldrene til en gitt 9-åring skal prioritere å snakke om eller overse i en situasjon. Foreldre er heller ikke like, og har ikke samme terksler og forventninger og utfordringer og prioriteringer i sin oppdragelse av helt forskjellige barn. Sånn kusinesammenligning er det like greit å gi seg med med en gang, en av dem vil alltid komme dårlig ut. Verken bestemor eller dere må forvente at to kusiner på samme alder oppfører seg likt, er like modne, har like lett for det eller vanskelig, oppfatter konflikter likt, reagerer likt.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet
Den 14.3.2016 at 10.44, Lou Salome skrev:

9-åringer er ikke like. Det finnes ingen fasit på hva en 9-åring skal kunne eller ikke, og det finnes ingen fasit på hvor, når, hvormye og hva foreldrene til en gitt 9-åring skal prioritere å snakke om eller overse i en situasjon. Foreldre er heller ikke like, og har ikke samme terksler og forventninger og utfordringer og prioriteringer i sin oppdragelse av helt forskjellige barn. Sånn kusinesammenligning er det like greit å gi seg med med en gang, en av dem vil alltid komme dårlig ut. Verken bestemor eller dere må forvente at to kusiner på samme alder oppfører seg likt, er like modne, har like lett for det eller vanskelig, oppfatter konflikter likt, reagerer likt.

Er enig i at man skal unngå å sammenligne (for mye), men noen ganger er det vanskelig å la være. Selv om det er store individuelle forskjeller er det vel også noen fellestrekk man forventer i ulike aldre, men jeg er hverken pedagog eller psykolog,  så jeg aner ikke hva "normalen" er. Har opplevd flere ganger at jeg stiller strengere krav til ungene mine enn andre folk gjør til sine. Samtidig opplever jeg at andre foreldre forventer at barna skal få til ting jeg tror de er for små til å klare. Så er nysgjerrig på hva andre her tenker . 

Takk for dine innspill, alltid nyttig å høre andres tanker! 

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Man kan ikke forvente at en 9 åring skal oppføre seg som en voksen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei av sånne innlegg som dette, med drittslenging om andres barn og skryt av egne, kamuflert som bekymring og undring. 

Anonymkode: da0c1...a90

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min datter har en kusine som er akkurat like gammel, men vi foreldre forventer av dem og oppfører oss helt forskjellig mot dem. Forskjellig fordi de er forskjellige, men ganske så tydelig forskjellig fordi den ene er yngste barn i familien sin (hun kan og vet mye mer enn kusinen fordi hun har eldre søsken å strekke seg etter, (det forventes at hun går mye lengre på ski enn kusinen noe gang har gjort, hun er flinkere i spill) mens dårlig oppførsel unnskyldes i stor grad fordi "hun er så liten"). Den andre kusinen er eldst, og det kreves god oppførsel sånn at hun ikke drar med seg yngre søsken i krangel og bråk, hun må være et godt forbilde og ikke ytterlige kilde til bråk, sutring  og barnsligheter, "hun er jo så stor" at hun vet bedre. Ganske påfallende nå i påsken fordi vi er sammen på hyttetur... :)

Anonymkode: 731ac...48a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...