Gå til innhold

Barnevernet får ny mediastrategi endelig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

fant denne artikkelen her, det er på voksne for banr gå her

http://www.vfb.no/forside.html

etterpå er det bare og klikke på publikasjoner og på bullentin i det siste nummeret av bullentin står artikkelen på side nummer to, jeg syns den er fin menn stussr litt på noe de snakker om at barnevernet bør få øøynene op for at de kna be foreldrene om og bli fritatt ofrtaushetsplikten og ta mulighetnee i det, men i de lfeste skaene som har vert oppe i media så har det allerede vert opphevet taushetsplikten, det blir også smnakket om medias rolle og så vises det og ti lsaken om denne fjortenåringen men jeg ysns media dekket en saken mesterlig jenta fjortenåringen fikk jo sakt det hun skulle og fikk fortalt hvordan hun opplevede overtrampene til banrevernet så historien hennes fikk vi jo jeg syns det var fint

det blir og sakt at politikerene dolker barnevernet i ryggen jeg syns det er rart jeg syns det virker som de løper deres erend, de vedtak de har egentlig bet om har de fått, ta weksempel de ba om og få ta sakene in til tingereytten når de har tapt i fylkesnemdda det har de fått

jeg syns uansett det er en bra artikkel jeg syns det er bra at det nå skal bli en ny mediastrategi og det blir spent og se

det er også andre fine artikkeler der det er også noe fra fosterbarnsforeningne det er greit og lese :P

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen mister barna pga IQ-test, om man tror det så har man et problem. Men med alle som står frem i mediene og syter og føler seg urettferdig behandlet, så er det lett å tro at det er de merkeligste ting som gjør at barn blir tatt ut av hjemmet.

Folk leverer ikke bekymringsmeldinger til barnevernet for moroskyld. Om det er på feil grunnlag, så finner barnevernet ut av det - og ingen skade er skjedd. (Jada, det kan være tøft for foreldre å bli kontaktet av BV uten grunn, men når BV sier alt er i orden så er saken avsluttet! Langt bedre å undersøke et trygt hjem og så trekke seg ut, enn å være redd for å tråkke foreldre på tærne - men risikere at barn får livet ødelagt.)

Folk ser stort sett på barnevern med svart/hvitt-blikk. Enten tar de barna fra deg, eller så gjør de det ikke. Det er da langt mer nyansert en det. De hjelper aleneforeldre med avlastning, eller foreldre som har en sykdom og trenger barnefri en helg i måneden, osv. Om man ikke har særlig sosialt nettverk, skaper de kontakt mellom mor/far/barn og en annen familie slik at man får andre impulser og får opplevelser.

Viktig å huske på at barnevernet har taushetsplikt og ikke kan uttale seg, uansett hva de fornærmede (foreldrene) måtte finne på å komme med av beskyldninger. En sak har alltid minst to sider.

Å ta et barn bort fra mor/far er siste utvei! Barnet opplever ganske mye jævlig før det blir tatt ut av hjemmet, og i enkelte tilfeller går det for lang tid. F.eks der hvor barnevernet vet at det er omsorgssvikt, men må vente for å få håndfaste bevis.

Jeg lærte i psykologien for en stund siden at: "for hvert år et barn opplever omsorgsvikt, tar det 7 år å reparere skaden". 10 år med omsorgssvikt - og du sliter resten av livet! Det er helt grusomt å tenke på! :cry: Da burde det være bedre å gripe inn på et tidligere tidspunkt, hjelpe mor/far til å ta bedre vare på barnet, og så trekke seg ut når det går bra. Da ville de også oppdaget svært tidlig om det ville blitt nødvendig å ta barnet ut fra hjemmet og gi det en trygg oppvekst i et fosterhjem.

Jeg synes det er positivt at de endrer mediestrategien, så fremt de gjør det uten å bryte taushetsplikten i hver enkelt sak. Og det er jo planen, så vidt jeg har forstått. Jo mer folk lærer barnevernet å kjenne, og jo mer folk forstår av det arbeidet de gjør, jo bedre er det! Alt som er ukjent oppleves jo som "farlig".

Nei, jeg jobber ikke i BV. :tunge1:

Skrevet
Ingen mister barna pga IQ-test' date=' om man tror [i']det så har man et problem. Men med alle som står frem i mediene og syter og føler seg urettferdig behandlet, så er det lett å tro at det er de merkeligste ting som gjør at barn blir tatt ut av hjemmet.

Folk leverer ikke bekymringsmeldinger til barnevernet for moroskyld. Om det er på feil grunnlag, så finner barnevernet ut av det - og ingen skade er skjedd. (Jada, det kan være tøft for foreldre å bli kontaktet av BV uten grunn, men når BV sier alt er i orden så er saken avsluttet! Langt bedre å undersøke et trygt hjem og så trekke seg ut, enn å være redd for å tråkke foreldre på tærne - men risikere at barn får livet ødelagt.)

Folk ser stort sett på barnevern med svart/hvitt-blikk. Enten tar de barna fra deg, eller så gjør de det ikke. Det er da langt mer nyansert en det. De hjelper aleneforeldre med avlastning, eller foreldre som har en sykdom og trenger barnefri en helg i måneden, osv. Om man ikke har særlig sosialt nettverk, skaper de kontakt mellom mor/far/barn og en annen familie slik at man får andre impulser og får opplevelser.

Viktig å huske på at barnevernet har taushetsplikt og ikke kan uttale seg, uansett hva de fornærmede (foreldrene) måtte finne på å komme med av beskyldninger. En sak har alltid minst to sider.

Å ta et barn bort fra mor/far er siste utvei! Barnet opplever ganske mye jævlig før det blir tatt ut av hjemmet, og i enkelte tilfeller går det for lang tid. F.eks der hvor barnevernet vet at det er omsorgssvikt, men må vente for å få håndfaste bevis.

Jeg lærte i psykologien for en stund siden at: "for hvert år et barn opplever omsorgsvikt, tar det 7 år å reparere skaden". 10 år med omsorgssvikt - og du sliter resten av livet! Det er helt grusomt å tenke på! :cry: Da burde det være bedre å gripe inn på et tidligere tidspunkt, hjelpe mor/far til å ta bedre vare på barnet, og så trekke seg ut når det går bra. Da ville de også oppdaget svært tidlig om det ville blitt nødvendig å ta barnet ut fra hjemmet og gi det en trygg oppvekst i et fosterhjem.

Jeg synes det er positivt at de endrer mediestrategien, så fremt de gjør det uten å bryte taushetsplikten i hver enkelt sak. Og det er jo planen, så vidt jeg har forstått. Jo mer folk lærer barnevernet å kjenne, og jo mer folk forstår av det arbeidet de gjør, jo bedre er det! Alt som er ukjent oppleves jo som "farlig".

hei

jeg er mye enig med deg, jegm neer ikke at de skal bryte taushetsplikten i ver enkelt sak men at de kan samarbeide med foreldre om og si ting i saker som kan bli rettnings linjer ofr andre sakeer senere, kan de gå fram litt med foreldre og fortelle hva de gjrø så kan de og avmystifisere seg selv og det syns jeg er bra jeg vet mye om det du sier i den kommunen jeg kommer fra driver de mye med nettverk de har foreldregrupper der foreldre kan møtes og utveksle erfaringer og det er enkelt og få hjelp men det er ikke slik over alt jeg tor det er bra vis andre kan se hva andre gjør andre plasser

når det gjelder det med beymringsmelding så er jeg ikke helt enig det fins noen som emlder fra for moro skyld og som straff det er synd for det koster litt og sette ig g an unøfdvendig gransking, jeg har opplevd det slev, vi ble meldt uskyldige til barnevernet da jeg var liten det var min onkel som gjorde det på hven heldigvis viste banrevernet hvordan jeg hadde det fra før for jeg fikk hjelp fra hjelpeapparatet ppt så de trengte ikke og granske men de syns jo det var flet

jeg tror det er og bra vis foreldre kan vere med på og gi informasjon fra saker som er nyttig jeg har vert spurt fra folk jeg kjenner i hjelpeapparatet og fra barnevernet om og kunne bruke min historie i forksningsøyemed og jeg har skat ja, de syns det er en interesamt historie om hva jeg og min familie opplevde i hjelpeapparatet

jeg tor det er bra ogutveksle informasjon og få et åpnere forhold til dem mange vet ikke va barna og de andre har rett til og det er felt kanskje et annet navn som kunne si littmer om hva de kunne drev med hadde vert greit

hilsen

Gjest Far til 2
Skrevet
...

Jeg syns den er fin men stusser litt på noe.  De snakker om at barnevernet bør få øynene opp for at de kan be foreldrene om og bli fritatt for taushetsplikten og ta mulighetne i det. Men i de fleste sakene som har vært oppe i media så har det allerede vært opphevet taushetsplikten

hilsen

Barnets beste endrer seg tydligvis veldig fort hos "fagfolkene".

I flere saker hvor de har blitt fratatt for taushetsplikten har de argumentert med fortsatt stilhet ved å vise til barnets beste.

Nå (noen mnd. senere)er ikke lenger dette et argument på samme måte.

Det er vel slike ting som kalles "vikarierende argumenter".

Far til 2

Skrevet

Om noen leverer bekymringsmelding for å straffe foreldrene av en eller annen grunn, så er det utrolig synd for de som leverer reelle bekymringsmeldinger! Sånne tøvete meldinger ødelegger jo for barn som virkelig trenger det. Det må da være andre måter å hevne seg på folk man krangler med? :sur:

Jeg tviler på det er snakk om å oppheve taushetsplikt i hvert enkelt tilfelle, det går vel mer på generelle uttalelser. Når de holder kjeft til barnets beste én gang og uttaler seg senere, kan det være fordi det beste ville vært å holde kjeft. Men barn får med seg langt mer rykter og sladder osv enn voksne tror.

(Hvor mye fikk DU med deg da du var 4, 6, 8, 10? Jeg var verdensmester i alt, skjønte alle "kodene" foreldrene mine snakket i og var i egne øyne langt klokere enn dem. :ler:)

Gjest lilletroll
Skrevet
Ingen mister barna pga IQ-test, om man tror det så har man et problem. Men med alle som står frem i mediene og syter og føler seg urettferdig behandlet, så er det lett å tro at det er de merkeligste ting som gjør at barn blir tatt ut av hjemmet.  

Jeg lærte i psykologien for en stund siden at: "for hvert år et barn opplever omsorgsvikt, tar det 7 år å reparere skaden". 10 år med omsorgssvikt - og du sliter resten av livet! Det er helt grusomt å tenke på!  :cry: Da burde det være bedre å gripe inn på et tidligere tidspunkt, hjelpe mor/far til å ta bedre vare på barnet, og så trekke seg ut når det går bra. Da ville de også oppdaget svært tidlig om det ville blitt nødvendig å ta barnet ut fra hjemmet og gi det en trygg oppvekst i et fosterhjem.

:klappe: flott innlegg!! Som jeg skulle sagt det selv! Og nei, jeg jobber heller ikke i BV :wink:

Gjest Far til 2
Skrevet
Om noen leverer bekymringsmelding for å straffe foreldrene av en eller annen grunn, så er det utrolig synd for de som leverer reelle bekymringsmeldinger! Sånne tøvete meldinger ødelegger jo for barn som virkelig trenger det. Det må da være andre måter å hevne seg på folk man krangler med?  :sur:  

Jeg tviler på det er snakk om å oppheve taushetsplikt i hvert enkelt tilfelle, det går vel mer på generelle uttalelser. Når de holder kjeft til barnets beste én gang og uttaler seg senere, kan det være fordi det beste ville vært å holde kjeft. Men barn får med seg langt mer rykter og sladder osv enn voksne tror.  

(Hvor mye fikk DU med deg da du var 4, 6, 8, 10? Jeg var verdensmester i alt, skjønte alle "kodene" foreldrene mine snakket i og var i egne øyne langt klokere enn dem. :ler:)

I utgangspunktet er det bra at noen også forsvarer barnevernet for alle de feilgrepene de har gjort. For det er ikke lite som har kommet frem i mediene de senere årene.

Når det er sagt gjør de ikke ALT feil (selv om noen mener de ikke gjør noe riktig). Barnevernet har absolutt sin funksjon. Men jeg setter STORE spørsmålstegn på måten de opptrer og er uangripelige (eller forsøker å være det) i alle de sakene som har kommet opp i mediene.

Fra tidligere har vi hatt leger (helsevesen) og politi som de fremste forsvarere av egen misslykkethet og manglende kompetanse. Disse gruppene har imidlertid begynt å innse at de må løse litt opp for den kritikken de er blitt tildelt for dette. Derfor er det så rart at barnevernet faktisk forsøker å bygge op tilsvarende uangripelighet i det arbeidet som nedlegges.

Enhver yrkesgruppe bør innse at de skal kunne vurderes mht det arbeidet som gjøres. Dette bør også gjelde barnevernet. Uten en slik "overvåkning" kan jeg heller ikke se at arbeidet kan kvalitetsikres på en forsvarlig måte.

Det har vært brukt massevis av vikarierende argumentasjon rundt årsakene til deres handlinger de senere årene. Og når folk flest har blitt så livredde for å kontakte barnevernet mener jeg det ikke er foreldrene eller deres nærmeste som er skyld i dette. Isteden bør barnevernet kansje vurdere egne handlinger og resultater av disse som en mulig årsak til den skepsis som finnes blandt folk flest.

Og igjen skal vi altså se vikarierende argumenter for ikke å oppheve tausethetsplikten der de berørte ønsker dette. Med en slik holdning kan de vise til taushetsplikten der de er inneforstått med at de har gjort nye overgrep, mens de kan åpne opp der de kan bevise at de ikke har gjort noe galt.

Et ypperlig verktøy for å bedre omdømme til barnevernet, men neppe godt nok for de som blir berørt av de overgrep som fortsatt vil skje.

Far til 2

Gjest Anonymous
Skrevet

At man kan miste barna pga en iq test er mye mulig i dagens norge.

Barnevernet kan være en ganske lukket institusjon til tider.

Den 8.12-1988 mistet jeg omsorgen for ungen min. Jeg gikk selv til barnevernet ,satt meg ned og gråt og sa at jeg ikke orket mer.

Vi vet det sa de og det tok 20 sekunder fra jeg satt meg ned til ungen var tatt hånd om.

Det de gjorde denne dagen var helt rett.

De hjalp ungen min,ungen kom i familiehjem.

Meg var ikke så viktig,jeg var 17 år og meg satte de på ei campinghytte langt uti skogen,med nesten ingen bussforbindelser og 20 kuldegrader.

Men det det verste var vel at jeg faktisk ble tilbydt 5000,- kroner av en dame ved kongsvinger barnevern mot at jeg skrev under på et papir.

Da kunne jeg være fri sa de,jeg kunne reise til kina om jeg ville.

Målet deres var å adoptere vekk ungen min.

De klarte det ikke.

Etter 3 1/2 år flyttet ungen min til meg igjen.

han/hun er snart myndig nå.

Men å bli ledd av ,av en slik maktperson,få tilbud om å selge ungen sin,eller å få den kommentaren slengt i trynet når jeg ville gi vekk en sigarett" har du råd til det da??

Idag er jeg mye eldre,er gift og har flere barn men den behandlingen jeg fikk da jeg var svak og langt nede glemmer jeg aldri.

Så jeg tror absolutt at iq testen kan spille en avgjørende rolle når jeg selv opplevde å få et tilbud på 5000,- for barnet mitt.

Herreguuuuuud for en gal verden vi lever i.

Jeg har idag et godt syn på barnevernet,men i denne beskjeftigelsen finnes det utro tjenere og maktpersoner som det finnes i alle andre yrker.

Skrevet

Ufattelig vondt å lese! :cry: :klem: Du burde fått erstatning for en sånn oppførsel, synes jeg.. tilby penger! :frustrert:

Det har vært mye rart i barnevernstjenesten tidligere, og jeg håper virkelig det har blitt en slutt på dette. Vet ikke hvordan det fungerer, men det burde være flere enn sosionomer og kuratorer som avgjør i slike saker...? Jeg ville i alle fall følt meg tryggere om f.eks en barnelege, en psykolog osv var innblandet.

At man kan miste barna pga en iq test er mye mulig i dagens norge.

Ikke en IQ-test alene. Det tror jeg ikke. Men man begynner jo å lure når man hører slike ting som f.eks du har opplevd...

Gjest Anonymous
Skrevet

Og igjen skal vi altså se vikarierende argumenter for ikke å oppheve tausethetsplikten der de berørte ønsker dette. Med en slik holdning kan de vise til taushetsplikten der de er inneforstått med at de har gjort nye overgrep, mens de kan åpne opp der de kan bevise at de ikke har gjort noe galt.

Et ypperlig verktøy for å bedre omdømme til barnevernet, men neppe godt nok for de som blir berørt av de overgrep som fortsatt vil skje.

Far til 2

Er det virkelig slik de nye bestemmelsene om åpenhet er? I så fall er de jo null verdt. Er ikke dette også et rettssikkerhetsproblem?

Gjest Far til 2
Skrevet

Er det virkelig slik de nye bestemmelsene om åpenhet er? I så fall er de jo null verdt. Er ikke dette også et rettssikkerhetsproblem?

Følgende er å lese på BFD's hjemmeside:

Prinsipper for barnevernets ansvar.

Sitat: "Fordi ansatte i barnevernet kan få kjennskap til mange personlige opplysninger, har tjenesten en omfattende taushetsplikt. Barnevernet kan imidlertid gi opplysninger til andre forvaltningsorganer når dette er nødvendig for å fremme tjenestens oppgaver."

Hva dette vil si rent praktisk er jeg litt usikker på.

Hele organet er bl.a. underlagt følgende lover:

Forvaltningsloven. Offentlighetsloven og Sivilombudmannens kompetanse.

I tillegg er de ansatte beskyttet" av bl.a. tjenestemannsloven og tjenestetvistloven.

Jeg må sette meg bedre inn i detaljene rundt dette lovverket for å kunne gi et endelig svar. En betenkning fra kompetente personer hadde vel gitt et noe bedre inntrykk av hvilke rettigheter pårørende og barn har i slike saker hvor bl.a. tvangstiltak med omsorgsovertagelse er resultatet.

For utenforstående kan det se ut som at det er selve barnevernet og de ansatte som er best utstyrt med rettigheter/beskyttelse.

Ikke barna eller andre berørte parter.

Far til 2

Gjest Anonymous
Skrevet

Sitat: "Fordi ansatte i barnevernet kan få kjennskap til mange personlige opplysninger, har tjenesten en omfattende taushetsplikt. Barnevernet kan imidlertid gi opplysninger til andre forvaltningsorganer når dette er nødvendig for å fremme tjenestens oppgaver."

Far til 2

Her står det ingenting om å gi opplysninger til allmenheten, noe jeg trodde den nye åpenheten innebar.

Men slik det står her kan en jo også spørre hva som menes med "å fremme tjenestens oppgaver". Gjelder det bare når saker går i barnevernetes favør?

Gjest Far til 2
Skrevet

Her står det ingenting om å gi opplysninger til allmenheten, noe jeg trodde den nye åpenheten innebar.

Men slik det står her kan en jo også spørre hva som menes med "å fremme tjenestens oppgaver". Gjelder det bare når saker går i barnevernetes favør?

Dette med taushetsplikten og endring av den plukket jeg bare opp fra et eller annet innlegg her inne. Men jeg mener bestemt at jeg har lest tilsvarende endring av taushetsplikten tidligere også.

Men som du sier er det ingenting i det jeg skrev eller leste fra Odelstings Proposisjon 9 ? 2002-2003 som kunne vidreføres til taushetsplikten ovenfor almenheten.

Og dette med "å fremme tjenestens oppgaver" må være skrevet av en politiker eller fagperson som har sterke ønsker om å tåkelegge enda mer av hvilke muligheter almenheten har mht informasjon.

Far til 2

Gjest Anonymous
Skrevet

Problemet ligger vel ikke i at barnevernets arbeid ikke er kjent. Problemet er vel mere at de reglene som er satt ikke blir fulgt, at kanskje det svaret man kommer fram til ikke har gjennomgått en skikkelig utredning?

Jeg skjønner ikke hvordan man har tenkt seg dette, dersom man ikke skulle kunne bryte taushetsplikten når de har innhentet samtykke. Å bare henvise til reglene, hvilken hjelp er det i det?? Det sier da ingenting om de virkelig er blitt fulgt.

Skrevet
Problemet ligger vel ikke i at barnevernets arbeid ikke er kjent. Problemet er vel mere at de reglene som er satt ikke blir fulgt, at kanskje det svaret man kommer fram til ikke har gjennomgått en skikkelig utredning?

Jeg skjønner ikke hvordan man har tenkt seg dette, dersom man ikke skulle kunne bryte taushetsplikten når de har innhentet samtykke. Å bare henvise til reglene, hvilken hjelp er det i det?? Det sier da ingenting om de virkelig er blitt fulgt.

Folk flest snakker om Barnevernet som en stor stygg ting som plutselig bare kommer og tar barna fra deg. Så jeg vil tro at folk flest fortsatt ikke vet så mye om hva BV egentlig driver med.

Det skjer vel like ofte innen BV som andre offentlige instanser at regler ikke blir fulgt... det er veldig synd siden det tross alt er barn og menneskerettigheter det er snakk om!

Har man samtykke til å bryte taushetsplikt i en sak, så blir det ikke nødvendigvis gjennomført. Det går på å beskytte folk mot seg selv. Det er enkelte saker som er så grusomme, spesielle, e.l. at BV ikke vil uttale seg, rett og slett for å beskytte de innvolverte som mangler selvinnsikt. Det skjer oftere enn man skulle tro.

Jeg er enig med deg i at å henvise til reglene i enhver sak ikke er nok, men jeg er uenig i at f.eks media skal få taushetsbelagt informasjon om enkeltsaker. Da vil jeg heller at foreldrene får oppnevnt en uavhengig advokat som får full tilgang til alle papirer og kan se om alt er blitt gjort på riktig måte. Om regelverket er brutt, får det være opp til advokaten om det er så alvorlig at media skal kontaktes, eller om det er nok å anke saken.

Gjest Anonymous
Skrevet
[Har man samtykke til å bryte taushetsplikt i en sak' date= så blir det ikke nødvendigvis gjennomført. Det går på å beskytte folk mot seg selv. Det er enkelte saker som er så grusomme, spesielle, e.l. at BV ikke vil uttale seg, rett og slett for å beskytte de innvolverte som mangler selvinnsikt. Det skjer oftere enn man skulle tro.

Da beskytter man jo disse. Å mangle selvinnsikt medfører jo ikke at man mister selvbestemmelsesretten. Jeg synes ikke man skal illegge folk forbud mot seg selv. Da bør det i så fall være vel dokumentert av fagfolk(psykiater osv)

En annen sak er jo å beskytte barnet, der kan jeg forstå at man ikke ønsker å utlegge alle fakta. Men også her bør det skje en avveiing.

Jeg er enig med deg i at å henvise til reglene i enhver sak ikke er nok, men jeg er uenig i at f.eks media skal få taushetsbelagt informasjon om enkeltsaker. Da vil jeg heller at foreldrene får oppnevnt en uavhengig advokat som får full tilgang til alle papirer og kan se om alt er blitt gjort på riktig måte. Om regelverket er brutt, får det være opp til advokaten om det er så alvorlig at media skal kontaktes, eller om det er nok å anke saken.

Ja, det blir vel også gjort. Jeg trodde alle som opplevde alvorige saker med barneverent hadde hjelp av advokat. Hvis ikke kan det jo karakteriseres som et overgrep. Men når barnevernet nå aktivt går ut og skal begynne å gi mere utførlige opplysninger så burde vel alle forhold komme fram. Slik jeg har forstått det skal en jo også komme med sine opplysnigner knyttet til konkrete saker. Da vil det jo være lite heldig med en slik fremstilling som en kan anta kun er i favør av barnevernet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...