Gå til innhold

MÅ man ha skriftlig samværsavtale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, tar denne som AB i fare for å bli gjenkjent.

jeg lurer på om det er helt vesentlig å ha en skriftlig samværsavtale fra BV eller FVK når man går fra hverandre? Vi har nemlig ikke det. Vi gikk fra hverandre som venner da dattera var 3 år, hun er 5 nå. Vi skiltes som venner, og hadde da vært sammen 2 år bare for jentungens skyld. Jeg eier/eide huset vi bodde/bor i så jeg og dattera fortsatte å bo her siden hun går i barnehage her og har vennene sine her. Jeg kunne ikke flytte pga jobb. Faren flyttet "hjem" (2 timer unna) pga både jobb og familie/venner/relasjoner. Pga fars jobb ble det aldri diskutert 50/50 samvær, heldigvis siden jeg er imot det for barnets del. 

Løsningen vår er samvær med far når det passer. Vi (jeg og jentungen) snakker ofte med pappa på skype når jentungen savner han, og hun er en helg hos pappa i mnd ca, når det passer oss best. Jeg kan sende mld f.eks. Til faren "hei! Emma savner deg og vil ha pappahelg snart. Når passer det?" Så får jeg svar, enten denne helgen, neste helg o.l. Far er veldig flink å lage plass til datteren i en heftig jobbturnus. Så når vi finner en dato møtes vi på halvveien, spiser lunsj og leverer jentungen. Samme når hun skal hjem igjen. Far overfører også 3000 til meg i mnd i "privat bidrag", det funker for oss. I tillegg har vi en sparekonto til jenta vi begge setter inn på en gang i mnd. 

Synes dette fungerer ypperlig for oss. Far har nt samboer på 2. Året, og hun er en herlig dame både jeg og jentungen er glad i. "Problemet" er at jeg stadig får kommentarer om at vi MÅ signere en seriøs samværsavtale, i tilfelle det skjærer seg, i tilfelle far får nye barn, i tilfelle jeg møter en mann osv. Jeg tenker at det tar vi når den tid evt. Kommer. Er en skriftlig samtale inngått hos BV eller FVK så jævla viktig? 

Har aldri lest meg opp på tema siden jeg og far er gode venner og jeg syns vi klarer oss bra.... Hva sier dere?

Anonymkode: 3aebc...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mamma og pappa hadde aldri noe mer en muntlig avtale når jeg vokste opp. der avtalte de annenhver helg/høytid. å det var sånn det bare ble :) ble ingen forandringer på det når mamma fikk barn med sin nye kjæreste eller noe. 

Anonymkode: b815c...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dere må ikke ha en samværsavtale.  Kommuniserer dere godt, som det synes at dere gjør, behøves det ikke. 

Skulle ting endre seg, så kan du ta kontakt med FV.  Men synes så langt ut som dere samarbeider godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må ikke ha noe skriftlig. De som sier at du må ha det pga at det kan skjære seg osv har sikkert rett i at det er lurt DERSOM det skjærer seg, men det skal vel endel til når dere har fått det til å fungere så bra så langt. 

Virker som det er helt greit å bare ta det som det kommer. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann og eksen hadde kun muntlig avtale som fungerte. Så ble mannen sammen med meg og fra den dagen eksen fikk vite om oss, ble alt av "avtaler" brutt fra hennes side. Både om kjøring, samvær, privat bidrag og ferier. Det som er så synd er at et kun er jenta deres det går utover. 

Jeg sier ikke at du eller han kommer til å bli sånn, men det kan være greit å ha i bakhånd hvis det skulle oppstå noe.

Anonymkode: 18bee...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min og jeg skilte lag mens jeg var gravid, som veldig gode venner. Det første året når hun var litt for liten til å være med han i en helg, bodde han sammen med oss annenhver helg og var innom minst to dager i uken etter jobb ellers. Nå er hun gammel nok til å tilbringe helger med faren alene og en helg i mnd er hun bare med han. Han bor fortsatt hos oss en til to helger i mnd og henter hun i barnehagen to ganger i uken og tilbringer tiden med hun til leggetid. 

Har ingen skriftlig samværsavtale og nå funker dette såpass bra for oss at vi ikke ser noe problem med å ha det sånn helt til min nye kjæreste flytter inn med oss. Det beste er vel når man er så gode venner at man klarer å sette barnets beste først? Høres ut som om dere er veldig flinke til det 😄

Anonymkode: 8617e...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres jo greit ut for dere dette, men jeg kan ikke helt se at det skulle skade å ha det skriftlig heller: Helgesamvær med far etter avtale, ca 14 ganger i året, annenhver feire eller etter avtale, man møtes på halvveien ved henting/levering, far betaler 3000,- kroner. For sikkerhets skyld, hvis far (eller du) a) Slutter å ha samvær, b) ønsker mye mer og du ikke ønsker det, c) Noen må flytte, d) Sykdom, endret jobbsituasjon, nye kjærester, nye barn, ny økonomi etc etc..så vet dere i hvert fall hva utgangspunktet for forhandling av ny avtale er. Virkelighetsoppfatningene av hvordan ting ER og har vært og fungerer kan forandre seg veldig det øyeblikket andre rammevilkår endres, og endringer skjer gardevis eller brått, og hvis det er litt vanskelig å få det ned på papiret nå akkurat hvordan dagens avtale er, er det et tegn på at man kanskje har ulik oppfatning. Hvis samarbeidet er så ukomplisert og lett som du skisserer, skulle det være en enkelt sak å nedfelle det skriftlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, tar denne som AB i fare for å bli gjenkjent.

jeg lurer på om det er helt vesentlig å ha en skriftlig samværsavtale fra BV eller FVK når man går fra hverandre? Vi har nemlig ikke det. Vi gikk fra hverandre som venner da dattera var 3 år, hun er 5 nå. Vi skiltes som venner, og hadde da vært sammen 2 år bare for jentungens skyld. Jeg eier/eide huset vi bodde/bor i så jeg og dattera fortsatte å bo her siden hun går i barnehage her og har vennene sine her. Jeg kunne ikke flytte pga jobb. Faren flyttet "hjem" (2 timer unna) pga både jobb og familie/venner/relasjoner. Pga fars jobb ble det aldri diskutert 50/50 samvær, heldigvis siden jeg er imot det for barnets del. 

Løsningen vår er samvær med far når det passer. Vi (jeg og jentungen) snakker ofte med pappa på skype når jentungen savner han, og hun er en helg hos pappa i mnd ca, når det passer oss best. Jeg kan sende mld f.eks. Til faren "hei! Emma savner deg og vil ha pappahelg snart. Når passer det?" Så får jeg svar, enten denne helgen, neste helg o.l. Far er veldig flink å lage plass til datteren i en heftig jobbturnus. Så når vi finner en dato møtes vi på halvveien, spiser lunsj og leverer jentungen. Samme når hun skal hjem igjen. Far overfører også 3000 til meg i mnd i "privat bidrag", det funker for oss. I tillegg har vi en sparekonto til jenta vi begge setter inn på en gang i mnd. 

Synes dette fungerer ypperlig for oss. Far har nt samboer på 2. Året, og hun er en herlig dame både jeg og jentungen er glad i. "Problemet" er at jeg stadig får kommentarer om at vi MÅ signere en seriøs samværsavtale, i tilfelle det skjærer seg, i tilfelle far får nye barn, i tilfelle jeg møter en mann osv. Jeg tenker at det tar vi når den tid evt. Kommer. Er en skriftlig samtale inngått hos BV eller FVK så jævla viktig? 

Har aldri lest meg opp på tema siden jeg og far er gode venner og jeg syns vi klarer oss bra.... Hva sier dere?

Anonymkode: 3aebc...2d0

Hva opp mot NAV? Krever ikke de dokumentasjon på at dere ikke bor sammen? Godtar de forskjellig adresse? Vanlig er samværsavtale for å få stønader og ekstra barnetrygd.

Har dere begge foreldre tilgang på sparekontoen?

BV eller FVK har ikke noe med deres samværsavtale å gjøre. BV er et organ der barnet trenger bedre oppfølging. FVK. er rådgiving. Mekling pålagt ved brudd når barn er under 16 år. Jeg regner med dere har vært til dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, NAV krever ikke dokumentasjon på at foreldre ikke bor sammen, det er nok med at mor og far har forskjellig adresse på folkeregisteret. 

Anonymkode: d71de...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mann og eksen hadde kun muntlig avtale som fungerte. Så ble mannen sammen med meg og fra den dagen eksen fikk vite om oss, ble alt av "avtaler" brutt fra hennes side. Både om kjøring, samvær, privat bidrag og ferier. Det som er så synd er at et kun er jenta deres det går utover. 

Jeg sier ikke at du eller han kommer til å bli sånn, men det kan være greit å ha i bakhånd hvis det skulle oppstå noe.

Anonymkode: 18bee...32d

Kjenner meg igjen i dette. Mange forskjellige følelser etter samlivsbrudd, i det ene øyeblikket kan eksen være veldig samarbeidsvillig, i neste kan det være full skjæring. Så meget greit og ryddig med skriftlig avtale, og gjerne en detaljert en, som gjør at alt er klart og tydelig.

Anonymkode: 7ace6...084

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...