Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er den på høyde med f.eks ringenes herre  ?

Anonymkode: 4c76e...4bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye spennende fiction i bibelen, men fryktelig mye døtid også da. Eposet om Gilgamesh er ganske flott.

Skrevet

Mer spenning i Ringenes herre!

Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
Skrevet
Den ‎13‎.‎03‎.‎2016 at 23.35, AnonymBruker skrev:

Er den på høyde med f.eks ringenes herre  ?

Anonymkode: 4c76e...4bd

Fantastisk! Ikke skrevet som roman da, men når tekstene er omgjort til mer prosa er det jo fantastisk ! Mange spennende filmer å hente også i denne boka. har hatt mange underholdene timer med dem. Enig også med annen bruker her oppe at det var jo mye bra som ikke ble med. Mormonernes bøker har jo masse mer av historiene rundt og er absolutt anbefalt lesning!

Gjest cheshirecat
Skrevet

Den er litt tung og traurig å lese, jeg foretrekker barneutgavene med tegninger men da mister man dessverre endel av action greiene: Gud som brenner ned hele landsbyer, Sodoma og Gomorra, sodomi, onanering osv.. En recap av bibelen vil jeg gi terningkast 6. Originalen selv får en lunken firer... 

AnonymBruker
Skrevet

Synes den bommer litt på målgruppen. Eventyrbøker er stort sett myntet på barn, men Bibelen inneholder så mye voldforherligelse og så mange grusomheter at den nødvendigvis er skadelig for de som får den inn tidlig. Det ser vi jo også at beviselig er tilfelle med mange som tvinges gjennom den for tidlig. Samtidig er den jo også så selvmotsigende og usammenhengende at jeg tviler på at det er så mange voksne som egentlig setter pris på den, selv om de sier annet.

Svak treer fra meg. Mye morsomt, og mange nok forskjellige og motstridende perspektiver (selv om det garantert er utilsiktet) til at det kan være fascinerende lesning, men den prøver å passe alle og ender opp med å ikke passe helt for noen.

Anonymkode: 9af60...27d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En dårlig hypotese gir ikke pålitelige svar. Spørsmålet i denne tråden har nok en underliggende agenda som ikke er helt redelig, og heller ikke tar høyde for hva bøkene i Bibelen representerer.

Anonymkode: 14745...0df

• 2 uker senere...
Skrevet

Utrolig merkelig at folk kan ta Bibelens budskap seriøst, så full av motsetninger og motstridende utsagn som den faktisk er.

Den er også skrevet for en helt annen tid og burde vært byttet ut for lengst.

Traurig og tung til tusen skjønner jeg ikke at folk kan finne den oppmuntrende og finne svar på hvordan de kan leve livet sitt etter den. 

Som eventyrbok er den elendig og gir oss lite tips om hvordan vi kan leve et spennende og rikt liv.

Kjærlighetsbudskapet er fint, men utestengning av og manglende aksept av mennesker er jo ikke forenlig med dette.

Jesus selv var jo heller ikke 100% kjærlighet, jeg pleier å få vite at jeg kommer til å ende i helvete når jeg påpeker det, men er folk så dumme at de ikke ser at refsing ikke er kjærlighet, så kan de si hva fanden de vil for meg. Jeg ønsker ikke å være venner med dem uansett.

Å skjelle ut folk kan være nødvendig, og i noen tilfeller den beste løsningen, men kjærlighet er det ikke.

Hvis Jesus virkelig var så ekstremt klok, hvorfor klarte han da ikke å overbevise de skriftlærde om at de tok feil, i stedet for å skjelle dem ut?

Vi har jo det samme problemet i dag, kirken er full av mennesker(prester og andre) som ikke egentlig har skjønt hva ekte kjærlighet og kristendom til syvende og sist dreier seg om, de mest konservative prestene holder fram og ingen evner å irettesette dem eller kaste dem ut av kirken. Det er rett og slett ufattelig trist.

Jeg spurte noen en gang om de var kristne, og de responderte med: "tror du vi er dumme?" I følge vedkommende var bare dumme msker kristne, og jeg har dessverre en mistanke om at det stadig vekk er slik idag. Er man intelligent ser man hvor dum, hul og ufullstendig Bibelen faktisk er.

Jeg har prøvd å lese den flere ganger, men blir bare deprimert av det og finner den trist og tragisk, intet mer intet mindre, men det finnes sikkert en del unntak.

Takk for oppmerksomheten, tar gjerne heftige, men saklige kommentarer på dette innspillet. Forståelse hjelper også.

Bibelen speiler dessverre folks ubevissthet, og den er kollektiv, dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...