AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #1 Skrevet 13. mars 2016 Hei, jeg lurer på hvordan det er mulig å holde seg til SIFOs matbudsjett, altså 2175 kr i måneden? Jeg er singel og bor alene, jeg bruker lett 2500- 2700 kr på mat i måneden og da kutter jeg ned alt jeg kan. Jeg kaster aldri mat, handler kun på KIWI og planlegger måltidene mine så godt jeg kan. Det eneste jeg er opptatt av er å lage mat fra bunn. Jeg kjøper inn ferske råvarer fremfor fryste. Men jeg spiser ikke biff hver dag heller, tenker økonomi når jeg handler og spiser vegetar middag minst en ganger i uken for å holde budsjettet nede. Likevel har jeg tilgode å bruke mindre enn 2600 kr i måneden på mat. Hvordan greier dere det? Anonymkode: 49101...5af 1
Tvist Skrevet 13. mars 2016 #2 Skrevet 13. mars 2016 Frosne grønnsaker er sunnere enn ferske hevdes det i alle fall. Det er vel viktig å se på hva som er på tilbud, og i sesongvarer. Kikerter er omtrent alltid billig, og ris er det billigste tilbehøret (mye billigere enn poteter). Lag middag for minst to dager i slengen, og frys ned rester. 4
ajarRun Skrevet 13. mars 2016 #3 Skrevet 13. mars 2016 Aner ikke, bruker fort 800 kroner på mat på en kveld.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #4 Skrevet 13. mars 2016 18 minutter siden, Tvist skrev: Frosne grønnsaker er sunnere enn ferske hevdes det i alle fall. Det er vel viktig å se på hva som er på tilbud, og i sesongvarer. Kikerter er omtrent alltid billig, og ris er det billigste tilbehøret (mye billigere enn poteter). Lag middag for minst to dager i slengen, og frys ned rester. Frosne grønnsaker smaker ikke like godt. For meg er smaken minst like viktig som næringsinnholdet. Dette er også noe av grunnen til at jeg ikke fryser med middager, synes ikke de smaker like godt etter at de er tint opp. Er enig i at kikerter og linser er billig, dette spiser jeg omtrent hver uke. Anonymkode: 49101...5af 2
ninajay Skrevet 15. mars 2016 #5 Skrevet 15. mars 2016 Jeg har helt ærlig ikke noe godt svar. Selv er jeg student og liker å spise vel, så prioriterer faktisk en del av pengene mine i mat. Kan ha noe med at jeg studerer ernæring også. Prøver å spise mindre og mindre kjøtt, og har lagt merke til at visse vegetarmiddager kan være fryktelig billige. Supper, mat av kikærter/bønner/linser (f.eks. kikærtburger), hermetiske tomater, søtpotet, egg, knekkebrød.. Selv om jeg er flink til å finne billige matvarer, merker jeg uansett at det blir mer enn 550 kr. per uke. Da spesielt fordi jeg liker å lage ordentlig god middag når helgen kommer, for eksempel. Men ja, å kutte ned på kjøtt i enda større grad kan være en måte?
EvaLena Skrevet 15. mars 2016 #6 Skrevet 15. mars 2016 Jeg hadde klart det helt utmerket hvis jeg bodde alene. Jeg klarer meg fint uten middag og knekkebrød og en tube ost rekker for 5 dager 😊 2
Tibbie Skrevet 15. mars 2016 #7 Skrevet 15. mars 2016 Jeg handler for to (og han andre er mann - dere vet hvordan de spiser ), og jeg bruker like under 3000 kr per måned, og jeg føler det er mye sløsing. Vi har nå begynt med noen sparetiltak som å investere i fryser og handle mye om gangen så jeg ikke trenger dra på butikken så ofte. Kjøper alltid mer enn nødvendig. Så jeg vil nok tro at det er høyst mulig å bruke rundt 2000 kr i mnd på mat. Da jeg bodde alene tror jeg ikke jeg brukte mer enn 1000 kr på mat.
anybody Skrevet 15. mars 2016 #8 Skrevet 15. mars 2016 da jeg bodde alene brukte jeg mellom 250kr og 300kr på mat i uka. Det går helt fint med litt planlegging
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #9 Skrevet 15. mars 2016 Sikker på at det da KUN er mat du kjøper? Du blander ikke inn andre husholdningsartikler i budsjettet ditt? Anonymkode: b8b1b...fc0 4
daemonia Skrevet 15. mars 2016 #10 Skrevet 15. mars 2016 Lag wok. Kjøp inn grønnsakene selv, så blir det billig. Strimlet svinekjøtt er rimelig, og litt soyasaus o.l varer lenge. Hvis du lager vegetarretter som inneholder soya som erstatning for kjøtt så blir det vel ganske dyrt i forhold til om du hadde laget noe som var kun grønnsaker og andre vegetariske varer. Ellers så har Kiwi billig tomatsuppe. 2 pakker koster 5 kroner eller noe. Ha oppi en rimelig boks med hakkede tomater, egg, eller noe slikt så har du helt grei middag der. Mye som kan gjøres for å leve billig. Men om det kun blir veldig sunt er en annen ting. Akkurat det tar nok ikke dette budsjettet hensyn til.
Zyria Skrevet 15. mars 2016 #11 Skrevet 15. mars 2016 http://studenterhjemmet.blogspot.no/2011/09/hvordan-leve-for-10-kroner-dagen.html
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #12 Skrevet 15. mars 2016 Poteter, melk, posemat du bare trenger vann til, lapskaus på boks, first price tomatsuppe, first price pasta, se mat til 50% på kiwi og hamstre og legge i frys. Jeg og samboer handler mat til 400 kr uka når det er stramma tider. Anonymkode: 74cfc...f6d
Okapi Skrevet 15. mars 2016 #14 Skrevet 15. mars 2016 Jeg bruker rundt en tusenlapp i måneden. Man kan fint lage billig mat om man vil, det er svært mye ingredienser som ikke koster stort. Når skal det forsåvidt sies at jeg ikke er noen storeter da.
Rosa Sitron Skrevet 15. mars 2016 #15 Skrevet 15. mars 2016 Klare meg fint under 2000 om jeg ikke kjøper lunsj på jobb. Og da sparer jeg ikke på maten. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #16 Skrevet 15. mars 2016 Bruker selv mye penger på mat, men tror ikke du er så god til å planlegge hvis du ikke klarer å holde deg under 2175 kr i mnd når du er alene. Har ei venninne som lever på 1000,- mnd sammen med kjæresten sin, altså 500,- per pers. De spiser mye vegetar tror jeg, billige greier. Ellers er det vel å følge med på tilbud, bytte ut dyrere kjøtt med billigere kjøtt, handle større kvanta og sjeldnere. Har tenkt å ta meg sammen selv nå, etter påske skal jeg og kjæresten kjøre strengt budsjett Anonymkode: 42052...24c
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #17 Skrevet 16. mars 2016 Jeg bruker 2000 kroner per voksen person i husholdningen. Er overhodet ikke vanskelig. Skriver handleliste og planlegger litt. Anonymkode: b401f...efd 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #18 Skrevet 16. mars 2016 Min mor klarer det nok, men hun er 79 år og spiser som en spurv. Selv kjøper jeg det jeg har lyst på, uten å tenke på pris. Anonymkode: 7fece...fbc
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #19 Skrevet 16. mars 2016 Jeg bruker mellom 1600-2000 i måneden på alt av dagligvarer (altså inkludert ting som balsam som det går mye av..). Jeg er også opptatt av god mat, og lager alt fra bunnen. Jeg unner meg det jeg har lyst på, og skjønner ikke hvordan det kan være et problem holde seg under SIFO sine tall. Jeg spiser veldig mye frukt og grønt, men altså, det er jo forskjell på pris her. Mango, avokado, cherrytomater, sukkererter, etc, er gjerne dyrt. Om man spiser slikt daglig blir det klart dyrere enn om man spiser epler, pærer og kålrabi.. Jeg kjøper også frossen kyllingfilet, i stedet for fersk. Jeg spiser uansett ikke en hel pakke fileter på en gang helt alene, så jeg må uansett fryse ned filetene. Da er det like greit å kjøpe dem ferdig frosset, spesielt når det er såpass mye billigere... Ellers vet jeg ikke helt hva jeg kan si, jeg unner meg som sagt alt jeg ønsker meg. Men jeg har ikke for vane å spise mye rødt kjøtt, det er jo ofte dyrt. Anonymkode: 3380f...735 1
Gjest Egiett Skrevet 16. mars 2016 #20 Skrevet 16. mars 2016 Jeg lurer litt på hva du spiser jeg, TS, som synes det er så vanskelig å holde deg til de 2175 kr. Jeg kan nok fort bruke mer enn det selv, men jeg kan fint spare inn en del. Det handler dog om prioriteringer, og jeg velger å prioritere mat foran andre ting Men altså, jeg handler som oftest frukt og grønt etter hva som er på tilbud. Handler også mest mulig på de billigere butikkene, ikke Meny etc. Mye annen mat velges også etter hva som er på tilbud. Velger billigmerker der det ikke går på bekostning av smak/kvalitet. Spiser vegetarisk innimellom, det blir ofte billigere enn kjøtt. Bruker for så vidt også en del frosne grønnsaker, og som oftest frossent kjøtt og fisk - her sparer jeg en del penger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå