Gå til innhold

Innviklet vennskap og ekser. LANG!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg begynner med fortid:

for 7 år siden gikk jeg inn i mitt første forhold. Dette forholdet varte i 6 mnd og var veldig vanskelig. Det eneste jeg visste var at jeg var hodestups forelsket i Øystein. I hans øyne kvelte jeg han fordi vi var for ofte sammen, det var han som inviterte meg hjem til han hver dag etter skolen. Så ble det sjeldnere, helt ned til 1 gang i uken. Jeg tok opp dette fordi jeg syns vi så hverandre for lite, da gjorde han det slutt. 

Det er nok det beste som har skjedd meg til dags dato. Jeg skjønte ikke selv at det ikke var normalt at kjæresten kalte deg for de styggeste ting. Han fortalte meg hver dag at jeg måtte slanke meg, at jeg var stygg og at jeg kunne gå å kutte meg... Han fortalte meg at ingen likte meg, jeg kunne bare omgås med han eller være alene. I tillegg missbrukte han meg seksuelt, et par gangef var jeg holdt fast ned i senga og han dro av meg klærne og hadde sex med meg mot min vilje. Han bare lo av det etterpå og jeg gråt. Ble bedt om å skjerpe meg for dette var sånn kjærester gjorde.  Han banket meg om han ikke fikk det som han ville. 

Etter det ble slutt fikk Øystein ny kjæreste, hun gikk i samme trinn som meg og het Karina. De var ikke sammen mye lengre enn det jeg og han var. Med samme innholdet i forholdet. 2 år etter ved en tilfeldighet ble jeg venninne med Karina og 3 jenter til: Heidi, Charlotte og Gøril. Vi har vært bestevenninner fram til nå og trives godt sammen.

For 6 mnd siden gjennopptok Karina kontakten med Øystein og det førte til at de ble kjærester igjen. Hun vet veldig godt om min og øysteins fortid. Jeg syns det er vanskelig å ha et forhold til Karina nå, da jeg får angst bare ved å tenke på Øystein. Hun vil at alle vi venninnene skal er på dobbeltdate.. Men dette syns jeg er vanskelig. Jeg er traumatisert av forholdet jeg hadde med Øystein og ønsker ikke å omgås han og rippe opp i gamle sår. 

Jeg skal nå gifte meg med Renate. (JA, jeg er blitt lesbisk) jeg vil invitere alle venninnene mine, men vil ikke ha Øystein der på min dag. Jeg klarer ikke å svelge noen kameler. Har tatt det opp med Karina og fikk beskjed om at dette måtte jeg da ha kommet meg over nå og at det bare var teit å dvele ved dette fortsatt.  

Vet ikke mine arme råd. Skal jeg bare droppe Karina og kanskje risikere å miste de 3 andre også?  Råd?

Anonymkode: 7e9ea...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med kommende bryllup :-)

Syns ikke du skal svelge noen kameler. Uansett så kan det føles rart å skulle bedt en ex i sitt bryllup, om han er nå sammen med venninen din, men når dere har en så dårlig fortid og mest sannsynlig ikke noe vennskapelig forhold nå, syns jeg ikke du skal føle deg pliktig til det. Dette er din dag, å du skal ikke føle deg tvunget til å be han. Prøv å ha en skikkelig prat med venninen din om det, at du gjerne vil ha henne der, men at du ikke er komfortabel med han, å be henne respektere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe frekt av Karina å be deg om å bare komme over dette. Er det et vennskap du kommer til å savne om det skulle ende? Gode venner gjør ikke sånn!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet de 3 andre om din historie med Øystein? 

Selvfølgelig skal du ikke måtte omgås ham, langt mindre ha ham som gjest i bryllupet ditt. 

Jeg ville gitt Karina klar beskjed om at du ikke vil ha noe med ham å gjøre, men at du gjerne vil beholde henne som venninne - hvis du gjerne vil det selvfølgelig. Da er det opp til henne å respektere den grensen du har satt. Kan hun ikke det, så bør du kanskje kutte henne ut ja.

Hvis de andre tre ikke vet, kanskje du kan fortelle dem litt, så de vet årsaken til at det er litt betent mellom deg og Karina? Ikke for at de skal velge mellom dere, men for at de skal forstå hvorfor du ikke vil ha noe med Øystein å gjøre og hvorfor vennskapet mellom deg og Karina evt ender.

Anonymkode: bbe81...b39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...