Gå til innhold

Første året i barnehage - foreldre og barns sykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Mitt barn på startet i barnehage i august. Vi hadde en flott permisjonstid og var lite syk hele familien. Hadde en relativt god start inntil høsten kom. Jeg brukte 10 egenmeldingsdager i fjor og 7 sykt barn dager (er i IA-bedrift). Dette året har jeg allerede brukt det samme :ohmy: Far har brukt mer sykt barn dager, men er til gjengjeld mer frisk selv. Både far og jeg har relativt tunge jobber inkl. en del personalansvar og ingen av oss har vikar, det blir alltid dobbel arbeidsmengde dag 2 etter en dag borte fra jobb så vi har alltid en kabal å legge og den inkluderer ofte besteforeldre. Tingen er at nå er jeg blitt syk IGJEN og også denne gangen er det mye på jobb som avhenger av meg, men jeg har ikke sjanse i havet til å møte opp. Følelsen er forferdelig, samvittigheten gnager selv om helsa kommer først og selv om dette ikke er noe jeg rår over. Jeg kan med hånden på hjertet si at dette året har vært det tøffeste i mitt liv pga dette. Og jeg har vært gjennom runder med alvorlig langvarig sykdom tidligere i livet (friskmeldt fra dette), Denne sesongen har jeg hatt influensa, ørebetennelser, bihulebetennelser, omgangssyke, halsbetennelse og generelt mye feber, hoste og forkjølelse. Lite søvn har det jo blitt. Har følelsen av å være stabilt syk og lite opplagt. Jeg begynner å lure på om noe er alvorlig galt med meg? Fysisk...? Hvorfor blir ikke far like syk som meg? 

Psyken får seg jo en knekk, men jeg er heldigvis ikke deprimert eller plages med angst eller noe sånt. Jeg har jo vært en del til lege. Har ikke fått antibiotika eller sykemelding en enste gang. Får høre at slik er det dessverre første året i barnehage. Det hjelper selvsagt ikke med stor abeidsmengde på jobb. Jeg kommer meg aldri ovenpå og får ikke sjanse til å trene meg sterk. Men jeg er nysjgerrig og skulle gjerne ha hørt fra andre som har barn i barnehage første året nå, hvordan er det med dere? Jeg kjenner ikke så mange i denne situasjonen og har lite sammenlikningsgrunnlag.

Anonymkode: 2fddd...ddb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei. Jeg jobber i barnehage og ser så mange foreldre og barn som går igjennom akkurat det samme som dere. Noen barn blir lettere smittet og du blir igjen smittet av barnet. Det er desverre slik at mange barn kommer til barnehagen syke for foreldre ikke vil/kan ikke være hjemme med barna. og da har vi det gående. I tillegg så pleier vi å advare foreldre om at barna er mye syk i hvert fall det første halvåret for imunforsvaret til barnet ikke har utviklet seg skikkelig enda og i barnehagen er det masse sykdom. Du får glede deg over at imunforsvaret til barnet ditt blir forhåpentlig bedre og bedre.:)

vil no si at det hørtes rart ut at du ikke får sykemelding fra legen din. tror jeg ville ha byttet lege.

lykke til videre :)

• Liker 2
Skrevet

Ja, dessverre. Velkommen til konstant grønt snør og hosting, omgangsyke og generelt forkjølelses årene!  Første par år i bhg er det verste.  Etterhvert bygger de opp god immunforsvar og de blir mindre og mindre syk.  Mine på 10 og 13 er nesten aldri syk nå.  Men klem til dere, skjønner det er slitsomt! 

• Liker 2
Skrevet

I feel ya! Har selv en unge på andre året i bhg nå, og er i samme situasjon. Siden jul har vi gått fra ene sykdommen til den andre og jeg er så sliten at jeg har lyst til å sette meg ned å grine. Men det gjør jeg ikke da, for det hjelper ikke. Før fnøs jeg av folk med vaskehjelp og au pair. Nå kunne jeg gitt lillefingeren for at noen bare kom og ordna i stand litt her. Jeg tok ut tre dager vinterferie for å komme meg. Da ble kiden syk, og måtte være hjemme. Så ble jeg smitta av ungen igjen, så var vi syke begge to. Nå har far influensa, men vi andre timer det nok til påskeferien tenker jeg. Får bare bite tenna  sammen og vente på sommeren...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke opplevd dette selv, men jeg kjenner en alenemor som fikk dette. Konstant syk både hun og barn når det var barnehageoppstart. 

Tenker at det er viktig å ta vare på seg selv i en slik stund. Moren jeg snakker om var helt elendig på det, og det at hun var alene gjorde tingene bare verre. Hun var dårlig på å ta imot hjelp, og var ikke flink til å feks spise. Jeg husker at jeg inviterte henne til meg med mat, og hun skulle bare slappe av og jeg skulle passe barnet. Hun klarte ikke stresse ned, og spiste nesten ingenting. Jeg reagerte på det, men tenkte at hun er voksen å må bestemme selv om hun vil ha mat osv.

Bare en uke etter hun hadde vært på besøk kjørte det igjen noe voldsomme runder med sykdom. Hun fikk moren sin på besøk, og hun klarte seg igjennom det med hjelp i fra henne, men det var virkelig tøft til tider.

Nå vet jeg ikke hvor flink du er til å ta vare på deg selv, men det er hvert fall veldig viktig for kroppen hvis den skal vinne over å konstant være syk. Hvil masse, spis riktig, og ikke minst sett bort all ansvar og plikter du kan klare. Det er ikke tiden for å være en martyr som skal klare alt. Det er lys der fremme et sted, og du kommer deg fortere til det hvis du stresser mindre. Ut i fra innlegget ditt virker det som du har mye styr på jobben. Slike ting kan også sette seg i kroppen. Hvis jeg var deg ville jeg ha sykemeldt meg for å få skikkelig hvile. Det er bedre for hele familien, og ikke minst jobben å ha et menneske som er frisk og rask. Enn en som alltid hangler rundt med sykdom, og igjen smitter folk på jobben sin, barnet sitt, og som igjen smitter i barnehagen. Det blir som en ond sirkel. Man skal ikke undervurdere hvor godt kroppen kan ha av hvile. Med full jobb, og barn kan det bli noen ganger veldig krevende. De fleste mennesker rundt kan sette pris på å stille opp. Så benytt deg av gode venner og familie. Kan høres som du trenger det.

Lykke til :)

Anonymkode: f1f0b...0f3

Skrevet

Føler med deg Ts. Jeg har aldri vært så mye syk i mitt voksne liv,som etter jeg fikk eget barn i 2013. bare siden nyttår har jeg hatt bihulebetennelse, influensa, bronkitt, omgangssyke og er igjen i gang med potte tett forkjørelse og hosting nå. Hele natten. Her slipper også mannen unna det meste. Det er utrolig tungt, suger energien ut av en når man alltid, oppriktig føler seg syk. Men må bare tenke, at det blir bedre, det er ikke en kronisk sykdom. Man blir sliten psykisk. Jeg også følte det var flaut å ringe jobben, men tenk at dette er en periode i livet ditt, det blir bedre. Barnet mitt går andre året i barnehage nå, og det er definitivt mindre sykdom i år enn i fjor. Nå er det egentlig jeg som er mest plaget 🙊

Skrevet

Jeg synes barnehager må bli bedre på å sende syke barn hjem eller gi beskjed til foreldre at de ikke kan ta i mot deres syke barn når de ser det er sykt. Veldig kjipt for foreldrene...Men kanskje 5 andre i barnehagen slipper å bli smittet av det. Sykdom går på rundgang...Barnehagen må være bedre på å bryte smittekjeden. Og en måte å gjøre det på er det jeg nevnte over. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå tror jeg du overdriver noe voldsomt, dersom du vet at smitten kommer fra barnehage og andre og er syke.

Dette er normalt for mange, men om du er bekymret for immunforsvaret ditt bør du jo selvsagt ta en sjekk.

Jeg hadde faktisk litt hjelp i etnaturpreparat en periode jeg var mye syk med konstant forkjølelse - men utover det må en bare ta tiden til hjelp.

Anonymkode: 1e23d...cff

AnonymBruker
Skrevet

Fy søren så jeg gruer meg til barnehagestart nå...

Anonymkode: 0f301...790

AnonymBruker
Skrevet

Føler så med deg! Tror grunnen til at mannen er mindre syk rett og slett er immunforsvaret.  Jeg er alene med min jente og har egentlig aldri vært særlig syk selv, verken som barn eller voksen. Begynte selv veldig sent i bhg så aner ikke om det kan ha noe å si på at immunforsvaret var bedre bygget opp?  Har iallefall regelrett hangla nå siden høsten..  Datteren min var heller aldri syk før bhg. Men bhg vår er veldig slapp ang sykdom da. Har sett dem ta tempen på flere unger, skjerme unger inne fordi de er syke osv. Har spurt litt rundt dette og fått til svar at det er vanskelig for foreldrene.. Virker heldigvis som om de har blitt litt strengere nå da. 

vil iallefall si at jeg forstår følelsen din, jeg har også lurt flere ganger på om det er noe kronisk galt med kroppen min. Jeg vet jo at jeg ila voksenlivet har hatt diverse belastninger, så hva om kroppen er "slitt" rett og slett? Sånne ting tenker jeg. Men, jeg tenker også at det er for tidlig å ta sorger på forskudd før (minst) dette bhg året er over.   Og for å være ærlig, det er slitsomt med en aktiv 1-2 åring også, he he :P 

Reagerer også på at du ikke får sykemelding? Trodde dette var en selvfølge når man ble syk?? Også kan jo mannen din få noe som heter syk barnepasser dag om barnet må være hjemme og du samtidig er syk.    
This too shall pass:trene:

Anonymkode: 9415c...85d

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, fikk litt dårlig samvittighet for svaret jeg skrev nå >.<  Men, det behøver ikke å bli like ille for alle da =) 

Anonymkode: 9415c...85d

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle er ikke like uheldig. Jeg har to i barnehage, på de 4 årene jeg har hatt barnehagebarn har jeg vært hjemme totalt 4 ganger med egen sykdom, en runde hvert år med omgangssyke hvor alle har vært overstått på noen timer. Barna har også vært svært lite syke. 2-3 ganger totalt i løpet av året. Tror de som svarer her er av de mest uheldige.

Anonymkode: 55ffd...9fe

AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår startet i barnehage i fjor høst, og her har det heller ikke vært så ille. Takk og lov! En del forkjølelser har det blitt, og en runde med halsbetennelse. Ingen omgangssyke så langt, bank i bordet! Jeg er student og kan være hjemme uten dårlig samvittighet for andre enn meg selv, det hjelper nok også :)

Føler skikkelig med deg TS. Synes også det høres veldig rart ut at du ikke får sykemelding.

Anonymkode: 8ebcc...6db

AnonymBruker
Skrevet

Det samme skjedde hos oss. Hele det første året i bhg var vi plaget med sykdom. Jeg og ungen, mannen slapp lettere unna. Jeg fikk bihulebetennelse x2, lungebetennelse, omgangssyke x2 og masse småforkjølelser. Det ble langt bedre etter et år. Nå er han fem, og er nesten aldri syk! Hold ut dette året, så bedrer det seg :) 

Anonymkode: 6c27c...362

Skrevet

Dette hørtes veldig kjent ut... Særlig eldste barnet var utrolig mye syk, og jeg. Mannen slapp mye billigere unna enn meg. Jeg fikk ørebetennelse og bihulebetennelse bl.a. for første gang, og har hatt en del plager med det i etterkant. En ØNH-lege jeg var hos sa at amming er bra for barnets immunforsvar, men bryter ned mors litt, mens hun ammer. Så jeg vet ikke om det kan være en forklaring på noe, siden jeg ammet eldste da han begynte hos dagmamma og jeg ble så innmari dårlig. Neste sesong var bedre, og så når yngste begynte i bhg året etter, var den pån igjen for alle mann. Nå som barna er 2 og 4 er hvertfall jeg mindre syk, og det hjelper, selv om barna har vært en del syke. Men nå er ikke mine barn akkurat mindre syke enn snittet, da. 

Skrevet (endret)
13 timer siden, Luckiness skrev:

Jeg synes barnehager må bli bedre på å sende syke barn hjem eller gi beskjed til foreldre at de ikke kan ta i mot deres syke barn når de ser det er sykt. Veldig kjipt for foreldrene...Men kanskje 5 andre i barnehagen slipper å bli smittet av det. Sykdom går på rundgang...Barnehagen må være bedre på å bryte smittekjeden. Og en måte å gjøre det på er det jeg nevnte over. 

Jeg er så fryktelig enig!!! Det moderne samfunn er jo til fordi vi har funnet ut dette med smitte...😑 

En kollega løste dette med dårlig... Hun har en unge på 1,5 år som hadde spysjuke, og ikke fikk komme i barnehagen (bra barnehage...). Da tok ho med sg ungen PÅ JOBB , for mannen kunne hente ham etter lunsj, siden han slutta tidligere på jobb... Gjett om jeg gikk omvei rundt dem...

Endret av Frøken I
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Du mister litt min sympati når du klager på at du ikke får antibiotika, antibiotika hjelper ikke for virus, og stort sett alt som spres om igjen og om igjen i barnehage er virus. Sånne som deg som tror det hjelper mot alt birar til resistens, skulle tro folk var mer opplyste. Godt legen ikke gir deg noe når det åpenbart ikke hadde hatt effekt. 

Anonymkode: 8607f...bb7

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Frøken I skrev:

Jeg er så fryktelig enig!!! Det moderne samfunn er jo til fordi vi har funnet ut dette med smitte...😑 

En kollega løste dette med dårlig... Hun har en unge på 1,5 år som hadde spysjuke, og ikke fikk komme i barnehagen (bra barnehage...). Da tok ho med sg ungen PÅ JOBB , for mannen kunne hente ham etter lunsj, siden han slutta tidligere på jobb... Gjett om jeg gikk omvei rundt dem...

Når man får barn så må man tåle å måtte være hjemme når barnet er sykt. Uansett om dette går utover økonomi, samvittighet ovenfor jobben, økt arbeidsmengde når man er tilbake igjen på jobb eller kjedsomhet mens man er hjemme med sykt barn. Klarer man ikke dette så bør man enkelt og greit holde seg unna å få barn. Å få barn innebærer også å ta vare på dem og andre rundt dem ved smittsom sykdom. Det er rett og slett helt respektløst å sende smittsomme barn i barnehagen, ta dem med i besøk, med på jobb e.l. Snakk om å ikke tenke lenger enn sin egen egoistiske nesetipp :fy_fy:

• Liker 2
Skrevet

Første halvannet året i barnehage gikk med i en evig runddans av forkjølelser og omgangssyke og enten var det unger som var syke eller så var de voksne syke men nå er det stort sett en forkjølelse i året.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle er ikke like uheldig. Jeg har to i barnehage, på de 4 årene jeg har hatt barnehagebarn har jeg vært hjemme totalt 4 ganger med egen sykdom, en runde hvert år med omgangssyke hvor alle har vært overstått på noen timer. Barna har også vært svært lite syke. 2-3 ganger totalt i løpet av året. Tror de som svarer her er av de mest uheldige.

Anonymkode: 55ffd...9fe

De fleste jeg kjenner har hatt sånne perioder med ett eller flere barn 

Mange har måttet bruke foreldre eller ulønnet velferdspermisjon- men det har jo ikke vært sånn hele tiden. 

Det har nettopp vært mye sykdom hele vinteren, så TS får nok bedre tider utover sesongen. 

Anonymkode: 1e23d...cff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...