Gå til innhold

kronisk syk i 8 år. Kun oppsparte midler i BSU

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kronisk syk. Har i mange år måtte betale ut av egen lomme til det private for å få hjelp. Dette skyldes at det offentlige helsevesenet kan svært lite/ ingenting om min sykdom. Nå har jeg snart ikke penger igjen, etter 8 år hvor jeg har betalt alt selv. 

Jeg er i full jobb, men behandlingen jeg går igjennom nå koster 2/4 av lønna mi.

Det eneste stedet jeg har oppsparte midler er på BSU kontoen. Denne kontoen har jeg hatt i 6 år. Og har ca 45 000 kr spart opp.

Hva må til for å kunne avslutte denne? Slik at jeg kan bruke penger på videre behandling.

Jeg har samlet alle kvitteringer og epikriser som beviser all behandling jeg har fått til nå.

Noen som vet? 

Og ja, dette er VIRKELIG siste utvei for meg. Det er med et tungt hjerte jeg må avslutte BSU.

Anonymkode: e734f...070

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å kontakte banken og si du vil ha det betalt ut. Da får du det på kontoen du ønsker deg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor 2 tråder? 

Anonymkode: 7c6b2...d39

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet? 

Ring banken og avslutt kontoen. 

Anonymkode: db6ea...00c

AnonymBruker
Skrevet

Dunavslutter kontoen enkelt og greit. Når selvangivelsen for neste år kommer, hil du måtte tilbakebetale de skattefordelene du har hatt i de årene du har hatt bsu kontoen. Banken rapporterer inn. Vær og klar over at du aldri kan åpne en ny bsu konto. 

Anonymkode: bda93...064

• Liker 1
Skrevet

Et råd: Skaff deg helseforsikring som dekker behandling hos private. Dette vil sikkert svare seg i ditt tilfelle. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Luckiness skrev:

Et råd: Skaff deg helseforsikring som dekker behandling hos private. Dette vil sikkert svare seg i ditt tilfelle. 

Det får hun neppe når hun har blitt syk og har vært syk med samme sykdom i 8 år. 

• Liker 11
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det får hun neppe når hun har blitt syk og har vært syk med samme sykdom i 8 år. 

Det får jeg ikke nei. Jeg er for syk til det. Ingen som ønsker å gi meg helseforsikring

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når selvangivelsen for neste år kommer, hil du måtte tilbakebetale de skattefordelene du har hatt i de årene du har hatt bsu kontoen.

TS kan da sette opp skatten allerede i år, ingen grunn til å vente på skattesmellen.

Anonymkode: db6ea...00c

• Liker 1
Skrevet

Såvidt jeg vet kan du bruke BSU til "hvasomhelst" boligrelatert, uten å tape skattefordel. Dvs du kan bruke det til å betale månedlig avdrag på bolig, så bruker du boliglånspengene på sykdom. En liten switch. Hør med banken, de kan reglene til fingerspissene.

Skrevet

Hvilken kroniske sykdom har du? Og hvilken behandling betaler du for? Å bruke BSUen er en ganske kortsiktig løsning.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, ViljaH skrev:

Såvidt jeg vet kan du bruke BSU til "hvasomhelst" boligrelatert, uten å tape skattefordel. Dvs du kan bruke det til å betale månedlig avdrag på bolig, så bruker du boliglånspengene på sykdom. En liten switch. Hør med banken, de kan reglene til fingerspissene.

Står det noe sted at ts eier? Eller om hun leier? :vetikke: 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står det noe sted at ts eier? Eller om hun leier? :vetikke: 

Nei, men den detaljen antar jeg hun har koll på!

• Liker 1
Skrevet

TS, kan du sende meg pm?

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på du ikke har møtt på feil psykolog i det offentlige? 

Det tok med hele 5 psykologer før jeg fant en som hjalp.

Anonymkode: ea7d0...52d

AnonymBruker
Skrevet

TS her: Jeg leier bolig. Så vidt jeg vet kan jeg ikke bruke BSU pengene til å betale mndsleie i et leieforhold.

Jeg har allerede vært hos 3 offentlige psykologer via DPS. Nå har jeg  heldigvis funnet en psykolog som kan mye om mitt sykdomsbilde. For første gang på mange år føler jeg meg hørt og sett. Det er derfor ikke aktuelt for meg å begynne et nytt pasientforhold, når kvaliteten hos de offentlige er så dårlige som de er.

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du etter du har brukt opp de pengene? Hvilke bruker du da? 

Anonymkode: 66a45...fdf

AnonymBruker
Skrevet

TS her: Ja, si det? Forhåpentligvis er jeg blitt såpass bra innen den tid at jeg ikke har like stort behov for hjelp. 

Det vil hjelpe stort på økonomien om jeg kommer dit hvor jeg kun har behov for hjelp hver 14. dag 

AnonymBruker
Skrevet

DPS og psykologer går da på helsekort 1 om de har avtale. Høres rart ut denne historien

Anonymkode: 26b24...83f

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

DPS og psykologer går da på helsekort 1 om de har avtale. Høres rart ut denne historien

Anonymkode: 26b24...83f

Historien? Det er ikke akkurat noe jeg finner på dette her. Det er min erfaring med helsevesenet.

Psykologen jeg går til nå er som sagt privat og har ikke avtale.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...