Gå til innhold

Er det kun de mislykkede som blir lærere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker dog om fulltidslærere, jeg vet at det finnes både fysikere, ingeniører, leger, fagfolk, osv som lærer bort for ekstra inntekt i tillegg til deres vanlige fulltidsjobb. 

Hva får en til å ville vie livet sitt til å lære andre om et emne, som de selv ikke kan håndtere praktisk selv?

Anonymkode: 6cfa7...bff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så provoserende for ei som har hatt læreryrke som drømmejobb hele livet. Jeg føler meg ikke mislykket, selv om jeg for øyeblikket tar lærerutdanning. Jeg ønsker det selv. Vær så snill og tenk deg om ett par ganger.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, coffeegirl83 skrev:

Så provoserende for ei som har hatt læreryrke som drømmejobb hele livet. Jeg føler meg ikke mislykket, selv om jeg for øyeblikket tar lærerutdanning. Jeg ønsker det selv. Vær så snill og tenk deg om ett par ganger.

Hvilket fag er det snakk om? Hva fikk deg til å ville bli opplært av andre, til å lære andre? Man skulle nesten tro det var et ponzi-scheme.

ts

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker dog om fulltidslærere, jeg vet at det finnes både fysikere, ingeniører, leger, fagfolk, osv som lærer bort for ekstra inntekt i tillegg til deres vanlige fulltidsjobb. 

Hva får en til å ville vie livet sitt til å lære andre om et emne, som de selv ikke kan håndtere praktisk selv?

Bedre det enn å sitte arbeidsledig i sin mors kjeller og lage trolle tråder slik du gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo forskjell på lærere. De som jobber i grunnskolen stilles det jo svært lave krav til. Jeg har selv vært vikar i grunnskolen og det fikk meg ikke akkurat til å å ønske å bli lærer.

Anonymkode: af49c...911

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo forskjell på lærere. De som jobber i grunnskolen stilles det jo svært lave krav til. Jeg har selv vært vikar i grunnskolen og det fikk meg ikke akkurat til å å ønske å bli lærer.

Lave krav faktisk?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det var sånn for 20-30 år siden. De som var så dumme at de ikke klarte gangetabellen en gang ble lærere i barneskolen. Dette ser ut til å være i sterk endring de siste årene, og lærerstudentene blir bedre og bedre. Det er det inntrykket jeg har i hvertfall.

Når det er sagt så er det mange av de minst intelligente fra mitt kull som tar lærerutdanning i dag. Om noen ansetter dem når de blir ferdig er en annen sak.

Anonymkode: 7d0fc...92d

• Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh? Jeg håper da virkelig ikke det da lærere gjør en veldig viktig jobb. Hvor får du sånne tanker fra? :-D

Mulig du har møtt på dårlige lærere,og det er synd. Trist at de fins,for det gjør det jo.

Men mislykkede?? Den var mildt sagt merkelig!

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, strawberryjaw skrev:

Lave krav faktisk?

Ja, det skal virkelig ikke mye til for å være i stand til å undervise på barneskolen. Mulig skolen jeg jobbet ved var et unntak, men jeg tviler.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo mye bedre betalt å lære folk å kjøre enn å kjøre selv.

Gjest marizz
Skrevet

Jeg har hatt en lærer som har lengre utdanning enn en psykiater, og er utrolig intellektuell og klok. Samtidig hadde jeg ei som var ettertraktet i andre bransjer pga realfag. Dette er snakk om mennesker som kunne tjent mye mye mer, men som velger å jobbe som lærere.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det skal virkelig ikke mye til for å være i stand til å undervise på barneskolen. Mulig skolen jeg jobbet ved var et unntak, men jeg tviler.

Ja. Det finnes mange flinke lærere, altså, men de formelle kravene for å undervise i grunnsolen er jo utvilsomt svært lave. Både inntakskrav til grunnskolelærerutdannelse og kravene til vikarer i grunnskolen er lave. Det er mer enn VGS-karakterer som avgjør hva slags lærer man blir, og mange lærere er flinke, men man har jo dekning for påstanden om at det stilles svært lave krav. Sånn blir det jo når man trenger tusener på tusener. Noen blir flinke både faglig og pedagogisk, noen blir gode på en av to og noen blir elendige.

Men det er overhodet ikke bare "de mislykkede" som blir lærere, slik TS spør om. Jeg kjenner flere som har hatt lyst til å bli lærere lenge og som på ingen måte ble det fordi de ikke fikk mulighet til å bli noe de hadde mer lyst til. Jeg kjenner også en som er veldig ærlig på at han kun blir lærer utelukkende fordi han er garantert en trygg og grei jobb på hjemstedet, og han er selvfølgelig ikke alene om å bli lærer bare fordi han ikke fant noe annet. Sånn er det vel i mange yrker.

Anonymkode: c61e1...749

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver på ingen måte å angripe lærere landet rundt, men heller å fremme en diskusjon rundt et sitat jeg trodde noen ville ha funnet til nå.

Sitatet: "Those who can't do, teach."

Er det sannhet i det?

ts

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner.

Frk.K, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Eeeehhh.... Dette er jo bare tull. 

Anonymkode: 25ee5...1c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg er bl.a kunst og håndverkslærer. Jeg kunne ikke ha holdt på med håndverk som jobb fulltid, det er fryktelig vanskelig å få til. Så en av grunnene til at jeg valgte det i utdannelsen er så jeg kan holde litt på med det i jobben som lærer. Ellers underviser jeg i språk, hvor jeg egentlig er ganske flink hvis jeg kan få være helt ærlig. Jeg kunne sikkert klart en master i språk og fått meg en annen jobb enn lærer, men jeg syns lærerjobben virket fristende.

Det fins sikkert noen som ikke er så flinke, som er lærere. Men stort sett har jeg inntrykk av at det er oppegående mennesker som vet hva de driver med. Jeg studerte med noen under lærerutdanningen som jeg blir overraska om får seg en lærerjobb for å si det sånn da.... Er flere av disse som ikke har fått lærerjobb, som jobber andre steder... De som har fått seg lærerjobb er stort sett de som tok studiene seriøst. Men sånn er det nok i fler yrker også. 

Ellers er jeg pokka nødt til å vite hva jeg driver med, spesielt i kunst og håndverk. Jeg må kunne en symaskin opp og ned, og jeg må kunne alle maskinene på sløyd. Må kunne forskjell på maling, tekstiler, ark, teknikker.... Dette er ikke ting du bare kan lese deg opp på før timen. 

Også består jo lærerhverdagen av mer enn bare fag. Du må kunne det pedagogiske også. 

Anonymkode: 7fd6a...3e6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lærerne jeg hadde på barneskolen hadde i hvert fall et temmelig lavt nivå.

Anonymkode: e840f...405

• Liker 2
Skrevet (endret)
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket fag er det snakk om? Hva fikk deg til å ville bli opplært av andre, til å lære andre? Man skulle nesten tro det var et ponzi-scheme.

ts

Dette er snakk om akademiske fag på videregående. Å lære bort til andre det jeg selv brenner for, gjør meg glad. Jeg ønsker å lære pedagogikk for å utføre jobben min på best mulig måte. Var det noe annet du lurte på?

Endret av coffeegirl83
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at de samtidig som å kunne faget, må klare å lære bort. Man ser på karakterene til alle elevene om man er flink til det eller ikke. 

Anonymkode: ae961...c9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg skulle søke på videre studier var alles back-up å bli lærer, for der kom alle inn. Og sant nok så ble de svakeste medelevene mine lærere. Heldigvis endrer det seg nå med masterutdanningen og minimumskrav i norsk og matte, selv om det ikke på langt nær er strenge nok krav.

Anonymkode: 03e46...ce9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...