Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kronisk syk. Har i mange år måtte betale ut av egen lomme til det private for å få hjelp. Dette skyldes at det offentlige helsevesenet kan svært lite/ ingenting om min sykdom. Nå har jeg snart ikke penger igjen, etter 8 år hvor jeg har betalt alt selv. 

Jeg er i full jobb, men behandlingen jeg går igjennom nå koster 2/4 av lønna mi.

Det eneste stedet jeg har oppsparte midler er på BSU kontoen. Denne kontoen har jeg hatt i 6 år. Og har ca 45 000 kr spart opp.

Hva må til for å kunne avslutte denne? Slik at jeg kan bruke penger på videre behandling.

Jeg har samlet alle kvitteringer og epikriser som beviser all behandling jeg har fått til nå.

Noen som vet? 

Og ja, dette er VIRKELIG siste utvei for meg. Det er med et tungt hjerte jeg må avslutte BSU.

Anonymkode: 53f59...867

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt jeg vet finnes ingen grunner som er gode nok til å ikke betale tilbake rentefordelen om du avslutter kontoen uten å bruke pengene på bolig. Men utover det er det jo bare å høre med banken din hvordan formalitetene er for å avslutte - du bestemmer hva du vil bruke pengene til helt selv. 

Skrevet

Om du avslutter kontoen for å bruke det på noe annet en bolig, så må du betale tilbake skattefradraget du har fått. For 45 000 utgjør det vel 9000 kr. Usikker på hvordan og når dette gjøres, men om du velger å gjøre dette så har du altså ikke reelt sett 45 000 kr å ta av. Det beste du kan gjøre er å snakke med banken om dette. Det vet nok hva konsekvensene er. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, lillsunshine skrev:

Om du avslutter kontoen for å bruke det på noe annet en bolig, så må du betale tilbake skattefradraget du har fått. For 45 000 utgjør det vel 9000 kr. Usikker på hvordan og når dette gjøres, men om du velger å gjøre dette så har du altså ikke reelt sett 45 000 kr å ta av. Det beste du kan gjøre er å snakke med banken om dette. Det vet nok hva konsekvensene er. 

Man får utbetalt alle pengene man har på BSU-kontoen, skatten må man betale i løpet av året eller belage seg på en liten smell til neste år.

TS kan sette opp skattetrekket nå i 2016.

Anonymkode: 9454e...b38

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Glitnir skrev:

Såvidt jeg vet finnes ingen grunner som er gode nok til å ikke betale tilbake rentefordelen om du avslutter kontoen uten å bruke pengene på bolig.

Hvis valget står mellom å klare husleia eller å avslutte BSU avslutter man jo selvsagt BSU.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvis valget står mellom å klare husleia eller å avslutte BSU avslutter man jo selvsagt BSU.

Selvsagt, jeg har ikke sagt noe annet heller. Mitt poeng var at samme hvor gode grunner man har slipper man ikke unna å betale tilbake skattefordelen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Glitnir skrev:

Mitt poeng var at samme hvor gode grunner man har slipper man ikke unna å betale tilbake skattefordelen. 

TS kan jo bare skru opp skatten med en tusenlapp per måned ut 2016.

AnonymBruker
Skrevet

Og hva skal du bruke når du har brukt opp BSU kontoen? Kredittkortet for å betale for behandlingen? 

Anonymkode: 236e3...6db

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på hva slags helsebehandling TS betaler så mye for. Blir hun lurt av en homeopat eller en annen type alternativ kvakksalver? Det kan jo nesten virke som om det er det som foregår.

Lyst til å svare, TS? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt nysgjerrig på hva slags helsebehandling TS betaler så mye for. Blir hun lurt av en homeopat eller en annen type alternativ kvakksalver? Det kan jo nesten virke som om det er det som foregår.

Lyst til å svare, TS? 

Ingen som lurer meg annet enn det offentlige som i lang tid mente de hadde peiling på min tilstand. Jeg har blitt gitt opp utallige ganger. Alle har kommet frem til samme diagnose, men ingen klarer å gjøre meg frisk. 

Nå sliter jeg også veldig psykisk pga av dette. Å være kasteball i helseNorge unner jeg ingen.

Det pengene mine går til nå er: kiropraktor, fysioterapeut og psykolog. Alt dette er privat, fordi jeg har vært hos det offentlige og de har ikke peiling på noen ting.  Det samme kan sies om noen private aktører jeg har vært innom. Volvat f.eks. er blant disse som har gitt meg opp.  Nå har jeg funnet en klinikk hvor jeg ihvertfall  blir hørt og forstått. 

Anonymkode: 53f59...867

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...