Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker ikke kaffe, men tar meg alltid en boks sukkerfri Monster på morningen. Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid, og ser at det står på boksen at det ikke anbefales å drikkes av gravide. Men vil ikke dette gjelde for overdreven bruk? En boks inneholder 150 mg koffein, og det anbefalte inntaket for gravide om dagen er ikke over 200 mg. Så da burde jo denne boksen være innenfor? Styrter heller ikke boksen, men har den frem til lunsjtider. 

Planlegger å holde meg unna både te og brus for å unngå å over grensen. 

Hva tror dere. Har googlet og der får jeg opp 50/50 om det er ok eller ikke...

Anonymkode: 1ad89...24d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er en advarsel på den for gravide, ville jeg latt det være. Er ikke sikkert det bare er pga koffeininnholdet i den heller. 

Anonymkode: 83916...170

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke drukket den dritten der, bare e-stoffer og koffein.

Anonymkode: 95a42...19f

• Liker 2
Skrevet

Når det står at det ikke er anbefalt for gravide så hadde jeg latt det være. Smaker ikke så godt når man vet man ikke burde uansett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har holdt meg unna fra jeg fikk positiv test. Men nå er så sugen at jeg holder på krepere. Det jeg egentlig lurer på er om det er pga andre stoffer som taurin og guarana at gravide ikke kan drikke det. Inne hos matportalen for ernæringsråd for gravide, er energidrikker nevnt med tanke på å passe på å ikke gå over koffein grensen. Ikke andre stoffer, og er ikke frarådet spesifikt. I mine andre graviditeter har jeg fulgt rådene der inne.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har holdt meg unna fra jeg fikk positiv test. Men nå er så sugen at jeg holder på krepere. Det jeg egentlig lurer på er om det er pga andre stoffer som taurin og guarana at gravide ikke kan drikke det. Inne hos matportalen for ernæringsråd for gravide, er energidrikker nevnt med tanke på å passe på å ikke gå over koffein grensen. Ikke andre stoffer, og er ikke frarådet spesifikt. I mine andre graviditeter har jeg fulgt rådene der inne.

Det beste er vel å kontakte produsenten for å høre hvorfor den ikke er anbefalt :)

Anonymkode: 83916...170

• Liker 2
Gjest Dwight
Skrevet

Det er nok advarsler pga koffein innholdet. En energidrikk inneholder samme mengde koffein som 2-3 kaffekopper. Sjekk ut alle ingredienser, står ikke de andre på listen så er det koffeinet.

Skrevet

Når det står at den ikke anbefales så ville jeg holdt meg unna. Det er uansett mye dritt i slike drikker, ikke bare på grunn av koffeinen.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde lett drukket den. Som du sier, så er det under max anbefalingen for gravide...

Anonymkode: 5b417...dc9

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Det skrives kun for å at produsenten er sikret mot evt søksmål om en f.eks spontanaborterer. Da kan kan ikke skylde på energidrikken da det er står advarsel.

Men nå er det helt i starten at det KAN vær fare for sa ved høyt koffeininntak. Én sånn om dagen vil ikke påvirke noe som helst da det uansett er innafor iht til mg koffein. 

AnonymBruker
Skrevet

Det anbefales ikke for voksene, ikke barn under 14 og ihvertfall ikke babyer/fosteret tenker jeg da..

Anonymkode: 716ab...00f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Googlet, og fant ut at taurin ofte tilsettes i MME! I tillegg kan taurin mangel føre til fødselsdefekter....selv om det er uhyre sjelden med taurin mangel. En boks i ny og ne kan vel ikke gjøre noen skade ifølge denne informasjonen...

Uke 5, og fortsatt ikke drukket. Men jeg er så trøtt om dagene, jeg er en zombie! 

Skrevet

Du er trøtt fordi du er gravid, og fordi kroppen ber deg om å slappe av :) Jeg syns det høres ut som en veldig dårlig idé å drikke energidrikk nå, du skal ta kroppens signaler på alvor og istedet roe ned når du kan. Du er på vei inn i den første perioden der mange opplever voldsom tretthet, det er helt naturlig og skal tas hensyn til. Spis heller variert og øk mengden karbohydrater (en ekstra brødkive, en banan etc) litt i de periodene på døgnet du føler deg trøtt, kanskje det kan hjelpe litt på energinivået. 

• Liker 3
Skrevet

Syns det høres veldig merkelig og litt barnslig ut at en voksen kvinne skal drikke energidrikk til frokost hver dag! Nå er du på vei til å venne deg av, jeg ville ikke begynt igjen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, sjøhest skrev:

Syns det høres veldig merkelig og litt barnslig ut at en voksen kvinne skal drikke energidrikk til frokost hver dag! Nå er du på vei til å venne deg av, jeg ville ikke begynt igjen.

Vel, jeg klarer ikke kaffe, og etter jeg fikk barn var det ikke en dans på roser for et skikkelig b-menneske å venne seg til den nye livsstilen som innebærer å stå opp før fuglene fjerter. Så nå er jeg dessverre blitt avhengig av en pick-me-up på morran, som omtrent resten av den kaffedrikkende verden også er. Hvordan noen bøtter nedpå koffein, om det er en kanne kaffe hver dag eller en boks energidrikk burde være likegyldig. Begge selges lovlig i Norge. At du synes det er en "barnslig drikk" får så være. Jeg elsker Solrik også forresten. Kanskje jeg bare er barnslig da? Så fint! Håper jeg holder meg ung til sinns lenge! :danse:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Den 13.3.2016 at 19.54, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker ikke kaffe, men tar meg alltid en boks sukkerfri Monster på morningen. Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid, og ser at det står på boksen at det ikke anbefales å drikkes av gravide. Men vil ikke dette gjelde for overdreven bruk? En boks inneholder 150 mg koffein, og det anbefalte inntaket for gravide om dagen er ikke over 200 mg. Så da burde jo denne boksen være innenfor? Styrter heller ikke boksen, men har den frem til lunsjtider. 

Planlegger å holde meg unna både te og brus for å unngå å over grensen. 

Hva tror dere. Har googlet og der får jeg opp 50/50 om det er ok eller ikke...

Ligg unna energidrikker og lakris og kaffe når man er gravid.
et par kopper kaffe eller en boks cola er ok,

men i større mengder kan det skade fosteret.
De kan få adhd og lignende. 
En dame jeg kjenner var avhengig av lakris og kaffe, og ungen hennes? Tourettes og aDHD.

Jeg vet ikke om der er en sammenheng, men jeg ville vært forsiktig.
Å ha et barn med sterk adhd, aspergers, autisme, tourettes er store utfordringe rfor foreldrene...

vil du virkelig ta sjansen?

Anonymkode: 5347d...181

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En dame jeg kjenner var avhengig av lakris og kaffe, og ungen hennes? Tourettes og aDHD.

Å ha et barn med sterk adhd, aspergers, autisme, tourettes er store utfordringe rfor foreldrene...

Det er snakk om en boks, ikke bøtte nedpå uhemmet. Den ene boksen vil være enn innenfor koffein anbefalingene for gravide. Pepsi Max inneholder jo også store mengder koffein, men mange gravide er ikke akkurat måteholden der...

Men, preaching to the choir, jeg HAR holdt meg unna. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Store mengder koffein i svangerskapet er mest relatert til lav fødselsvekt og tidlig fødsel, evt spontanabort tidlig i svangerskapet. Ingen sammenheng med alvorlige fødselsdefekter eller diagnoser, ifølge forskning. Og da menes det store mengder. Tro meg, jeg har googlet meg gjennom noen sider forskning på emnet. 

• Liker 2
Gjest Dwight
Skrevet
28 minutter siden, sjøhest skrev:

Like barnslig som de menneskene som bare ikke "fungerer" uten morgenkaffen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...