AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #1 Skrevet 13. mars 2016 Datter fyller 4 år sent i okt. Da er det ingen sykkelsesong😆 Vi vurderer å kjøpe ny sykkel til henne nå i våres/sommer. Ser det et mye forskjellige str . Datter har brukt balansesykkelen men den ble for liten før jul. Mestret den ikke. Hun er 106 cm høy og skal etter hva jeg har skjønt ha 16" (for de over100cm). Bør vi kjøpe en 12" likevel siden hun vil få støttehjul uansett,eller blir den for liten? Tips mottas gjerne Anonymkode: 9012c...a73
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #2 Skrevet 13. mars 2016 12,5 " har vår 2,5 åring. Jeg vil tro den blir liten for deres 4 åring. Guttungen her er 101 cm. Anonymkode: 359ae...7fb
Ulrikke Skrevet 13. mars 2016 #3 Skrevet 13. mars 2016 Tror 12" blir for lite... Nå er det sånn at de ulike modellene er litt ulikt bygd opp, med tanke på avstand til styret, hvor høy stangen er osv - så jeg tror jeg ville tatt henne med og funnet en 16" som ikke føles for stor! Det kommer an på ungen liksom... Vi måtte lete litt da jentungen her skulle over på 20"... Mange føltes litt store, men 16" hun hadde var altfor liten. Vi fant en som passet fint, men jeg er glad vi hadde med ungen, for å si det sånn!
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #4 Skrevet 13. mars 2016 Hvis hun er god på balansesykkelen, ville jeg kjøpt en 12" til henne og ikke brukt støttehjul 16" kan bli stor til å lære seg å sykle på, lettere når hun rekker godt ned til bakken med beinene Anonymkode: 1cc84...a03
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #5 Skrevet 13. mars 2016 Jeg skulle opprette en tråd om det samme.. Har en på 3 år (3 år nå i mars). Han har kun hatt trehjulssykkel og sparkesykkel, ikke balansesykkel. Usikker på hva slags sykkel jeg bør kjøpe til han nå? Med støttehjul? Det er vel ingen vits i å kjøpe en balansesykkel nå? Anonymkode: f768a...399
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #6 Skrevet 14. mars 2016 Jentungen her fikk balansesykkel i fjor vår og var da akkurat blitt 3,5 år (98cm høy jente), etter 2-3 mnd flittig bruk av denne, så brukte hun 2 min på en 12" og syklet helt selv uten støttehjul (her brukte vi da aldri støttehjul). Anbefaler virkelig balansesykkel dersom det er mulig. Nå var ikke hun for høy til hverken balansesykkel eller 12" da. Men tror nok det er viktig at sykkelen er såpass liten at barnet opplever kontroll, for stor sykkel kan fort føles skummelt tror jeg, og hvertfall hvis man ikke kan sykle enda. Som en skrev så er det nok forskjell på de ulike sykkelmerkene hvordan sykkelen oppleves. Anonymkode: ea4ef...a7c 1
Sushi Skrevet 14. mars 2016 #7 Skrevet 14. mars 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle opprette en tråd om det samme.. Har en på 3 år (3 år nå i mars). Han har kun hatt trehjulssykkel og sparkesykkel, ikke balansesykkel. Usikker på hva slags sykkel jeg bør kjøpe til han nå? Med støttehjul? Det er vel ingen vits i å kjøpe en balansesykkel nå? Anonymkode: f768a...399 Vår eldste fikk liten balansesykkel til 2-årsdagen, og en større balansesykkel til 3-årsdagen. Så gikk hun rett over på 16" sykkel uten støttehjul da hun var 4. Det finnes store, justerbare balansesykler med bremse, de passer fint til en 3-4-åring. Det går fint an å kjøpe brukt, ser mange selger slike på Finn.
Petra76 Skrevet 14. mars 2016 #8 Skrevet 14. mars 2016 Jeg ville ventet med å kjøpe tråsykkel til hun mestrer balansesykkel. Siden den hun har er for liten kan dere kanskje få tak i en større? Når dere ser hun mestrer den kan hun få tråsykkel uten støttehjul i premie/førbursdagsgave. En sykkel med støttehjul blir en firhjuling og da får hun ikke øvd opp balansen hun trenger for å sykle vanlig. Mine unger hadde stor glede av balansesykkel i barnehagen og hjemme, og da vi gikk over til tråsykkel var det ikke mange gangene vi trengte å løpe bak og holde før de klarte å sykle helt selv. Vi hadde en stang festet i sykkelen, sparte ryggene våre slik :-) Les gjerne her: http://www.syklistene.no/syklopedia/sykkeltyper/lopesykkel-balansesykkel/
EEØm Skrevet 14. mars 2016 #9 Skrevet 14. mars 2016 Min erfaring er at de må rekke ned med helen på begge sider før de har lært seg å sykle godt. Min datter som er forsiktig av seg fikk ikke 20" før hun ble 8 (husker ikke når hun fikk 16", men denne var uten støttehjul). Min sønn som er mye tøffere og setter utfor uten å ha full kontroll ble mye flinkere tidlig og fikk 20" før han ble 6. Vi har aldri prøvd balansesykkel, men jeg har egentlig stor tro på det. Men mener helen må rekke godt ned på begge sider for at de skal tørre å ha god nok fart til å finne balansen. Kanskje vi skal ønske det til treåringen i sommer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå