AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #1 Skrevet 13. mars 2016 Ungdommelig dame midt i 40 åra skal til syden for første gang. Hvilke klær bør jeg shoppe med meg? Hvor fint går man kledd på restaurant på kvelden? Hva bør jeg absolutt unngå? Og bortsett fra bikini da, hva er greit på bassengkanten/stranden? jeg har ikke kropp til minishorts og miniskjørt etc. Anonymkode: 39aa0...e6c
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #2 Skrevet 13. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor fint går man kledd på restaurant på kvelden? Det kommer jo helt an på hvor du velger å spise, men noen fine maxikjoler er vel ganske safe uansett hvor du går. Midiskjørt og enkle bluser er også fint. Jeg ville ikke hatt på meg noe mer avansert fottøy enn noen litt finere sandaler. Hæler om du liker det da. Unngå å bli solbrent. Ved bassenget eller på stranden synes jeg det er fint å bruke strandkjoler, saronger eller lignende. Skal du spise anbefaler jeg deg å kle på deg en topp og dra på et skjørt eller en shorts, ikke fordi alle andre nødvendigvis gjør det, men fordi det er vanlig høflighet når man skal spise. Anonymkode: ba4f0...b7a 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #3 Skrevet 13. mars 2016 En sånn chiffongreie ala dette, funker det til å ha over noe annet? Eller er det noe som bare vil bli liggende i kofferten? jeg har vel en fassong litt ala den modellen, om det har noe å si. de fleste strandkjolene jeg har sett på syns jeg i grunnen ligner mye på gammeldamenattkjoler hjemme liger jeg å slenge på meg et løst skjørt med en litt ok topp til sånn til og fra stranden. Lett å kle på og av. Anonymkode: 39aa0...e6c
Luckiness Skrevet 13. mars 2016 #4 Skrevet 13. mars 2016 Sjekk værvarsel før du drar Ta med klær deretter. Jeg har kun vært i syden om sommeren og da er det jo alltid varmt. Pleier da å ha med sommerkjoler, skjørt/skjortser og topper/t-skjorter. Pleier å ha med en lett bukse og en/to dongrijakke/cardigan/blazer i tilfelle det blir vind, kjølig på kvelden. Pleier også å ha med meg et tynt sjal jeg kan ta over skuldrene om det blir kjølig eller bruke rundt meg på stranden om jeg blir lett solbrent. Liker også lange kjoler, og det er jo litt varmere på kjølige kvelder. Pleier å ha med flipflopper, penere sandaler og joggesko. Og selvfølgelig badetøy og solbriller -Pleier å gå med enkel sommerkjole, skjørt + topp på restaurant om kvelden. Men mange går med enkel skjorts og tskjorte også. Kommer an på hvilken type restaurant. Ellers liker jeg å ha med en bok, et par blader og sudoku til å holde på med på stranden. Lager også spilleliste på Spotify med sanger jeg vil høre på mens jeg soler meg. Jeg pleier å ta med meg solkrem fra Norge. Da slipper jeg å måtte gå i butikk første dagen for å kjøpe der. I tillegg står mange solkremer i varmen i syden og kan da miste effekt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #5 Skrevet 13. mars 2016 Er det ok med knekorte leggings, singlet som når nedenfor rumpa/midt på låret og en pen topp over? Det er slik jeg går kledd på sommeren hjemme. Er redd jeg ikke helt henger med i motebildet lengre Jeg har en hvit denim bukse som når litt under kneet og. Grave frem den? Skjortekjole med småblomstret mønster? Anonymkode: 39aa0...e6c
peppermyntete Skrevet 13. mars 2016 #6 Skrevet 13. mars 2016 Pakk minst mulig; du trenger sannsynligvis bare halvparten av det du tror. Det er mitt beste tips Selv går jeg stort sett bare i kjole når jeg er i varme land. Bruker for eksempel en kjole på kvelden og denne blir da brukt på dagen neste dag. Har sånn tights-shorts med blonde nederst under for å unngå chubrub.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #7 Skrevet 13. mars 2016 Husk at syden har kalde kvelder særlig for en soloppvarmet kropp. Tynn ulljakke er et must. Anonymkode: 50db7...4e0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #8 Skrevet 13. mars 2016 20 minutter siden, peppermyntete skrev: Pakk minst mulig; du trenger sannsynligvis bare halvparten av det du tror. Det er mitt beste tips Selv går jeg stort sett bare i kjole når jeg er i varme land. Bruker for eksempel en kjole på kvelden og denne blir da brukt på dagen neste dag. Har sånn tights-shorts med blonde nederst under for å unngå chubrub. Sånn korte tights har jeg alt bestilt Anonymkode: 39aa0...e6c
peppermyntete Skrevet 13. mars 2016 #9 Skrevet 13. mars 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at syden har kalde kvelder særlig for en soloppvarmet kropp. Tynn ulljakke er et must. Anonymkode: 50db7...4e0 Kommer an på tid, sted og person. Jeg hadde svimt av om jeg måtte ha på ull på kvelden i alle land nedenfor Danmark, haha :D 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #10 Skrevet 13. mars 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at syden har kalde kvelder særlig for en soloppvarmet kropp. Tynn ulljakke er et must. Anonymkode: 50db7...4e0 Langermet cardigan holder det? En hvit og en sort? jeg er veldig varm og går i kortermet topp og knebukse her hjemme så snart temperaturen stiger over 15 kunne fint ha gått i knebukse på ski allerede nå (måtte forresten trekke i kortermet sist jeg var ute på ski). Så det kan bli virkelig spennende med 30 pluss Anonymkode: 39aa0...e6c
Flua Skrevet 13. mars 2016 #11 Skrevet 13. mars 2016 Du trenger MYE mindre klær enn du tror. Kjøp deg et par flotte sandaler som er god å gå i, samt ser pen ut, trenger ikke flere sko enn det. En piratbukse/tights. Tre tunika/bluser. En sarong/strandkjole. En kjole om du vil. Truser. Bikini/badedrakt. En strikkajakke til kjølige kvelder. That's it! Alt utover dette er unødvendig, men du må gjerne putte mer inni kofferten, men du trenger det ikke.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #12 Skrevet 13. mars 2016 Husk en lun cardigan el og langbukse. Samt sokker. Det behøves gjerne. Er ikke varmt på kvelden eller inne nødvendigvis. Joggesko er også lurt til når du skal gå en del, eller andre skikkelig gode sko å gå i. Ikke gå for lett kledd til spisested, og spesielt på kvelden kan det være kleskoder ang dette. Ikke opplevd at man må kle seg veldig pent som dame, selv om opplevd at menn må ha skjorte, men at det altså ikke er tillatt å gå for lett kledd og det kan og gjelde mannen altså. Anonymkode: 47824...397
skruf Skrevet 13. mars 2016 #13 Skrevet 13. mars 2016 Jeg bruker enten kjole eller skjørt+topp/bluse på restaurant om kveldene når vi er på ferie i varmere strøk. Sandaler på beina. Og ta gjerne med en cardigan hvis det er kjølig vind. Det kommer litt an på når du reiser. I juli/august har jeg ikke hatt behov for det, men har hatt behov for det i mai/juni. Et par bikinier er greit å ta med såklart, likedan strandkjole til å ta på over bikinien på stranda eller ved basenget hvis du skal på do/i kiosken/spise lunsj på strandrestauranten. Liker ikke å sprade rundt i bikini. Likedan er det greit å ta med et par flipp-floppere til strandbruk. Sanden kan bli innmari varm og du brenner fotsålene av deg! Som flere her og sier; ta med joggesko til å bruke hvis dere skal på utflukter eller byvandring. Jeg bruker alltid å reise i joggesko, da slipper jeg at de tar opp plass i kofferten. Ta gjerne med noe til å dekke hodet. Solhatt eller sjal som jeg knyter over hodet liker jeg best. Solen tar godt og det er fort gjort å bli solbrent i hodebunnen. Bøker, kortstokk, vinåpner (vi bruker å ha leilighet, ofte er det ikke vinåpner, og det kan være litt greit å ha på kveldene hvis man skal kose seg med et glass vin på balkongen før leggetid ) Generelt sett så trenger du ikke ha med deg så mye, fort gjort å pakke mere enn hva man behøver! Jeg bruker for to uker å ta med 3 kjoler, to shorts (en dongri og en sort), 2 skjørt, 3-4 tskjorter, 3 bluser. Og undertøy såklart. Bruker å ta med vaskepulver for håndvask som man får kjøpt i engangsporsjoner så skyller jeg bare opp klærne hvis det skulle være behov for det. Bruker jo egentlig ikke så mye klær siden man går i bikini hele dagen. Jeg reiser alltid i langbukse, topp og en cardigan, samt joggesko. Cardigan kan være greit å ha på flyet da det kan være kjølig. De siste årene så har jeg bare hatt med et par sandaler som går til alt (brune birkenstocks) og flipp-floppere, samt reist i joggesko. Trenger ikke mange par sko. En ting jeg kan anbefale er å ta med deg en god hårkur! Sol og saltvann sliter utrolig mye på håret, så jeg kurer ofte. Bruker ofte å ta hårkur i lengdene og flette håret før jeg går på stranden. En stor badehåndduk kan og være greit å ta med, med mindre du velger å kjøpe en der du skal. Mange turistbutikker som selger det. Og; ta med solkrem hjemmefra. Høy faktor. Jeg bruker også å ta med ei lita medisinmappe; paracet, plaster, støttebandasje, allergitabletter, burngel, aloe vera (mot f.eks solbrenthet)
Gjest Tigress Skrevet 14. mars 2016 #14 Skrevet 14. mars 2016 Eg støttar den som seier at du treng mykje mindre klede enn du trur. Eit superplagg som eg har brukt til alt mogleg er ein tynn, heilt firkanta silkekjole med fastsydd belte, litt ala den kjolen som var på bildet. Eg ville likevel tilrå noko med mønster på, av to grunner: ingen vil sjå brystvortene dine om du går utan BH, og ingen vil sjå verken ein flekk eller at kjolen ikkje er stroken. Silke og tynn polyester har den fordelen at du kan vaske den kjapt med litt handsåpe i servanten om kvelden, og om morgonen er den tørr og fin. Eg har brukt min kjole til a)morgenkåpe, b)strandkjole (den er diger, så ein kan skifte inni han og sjølvsagt som vanleg kjole. med høghælte sandalar er den fin nok til restaurantbruk, og med ein lang ullstrikkejakke og ei tjukk strømpebukse under har du verdas mest komfortable flyantrekk! Min er som sagt heilt firkanta, berre to silkestykke som er sydd saman over skuldra og i sidene, og så er det to stroppar på kvar side som ein knyt til belte. I tillegg treng du då ei ullstrikkejakke, ein shorts, ein singlet og ei t-trøye i tillegg til badetøy. Eit skjerf, forresten, det kan vere godt å ha. Og solhatt.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #15 Skrevet 14. mars 2016 Ta ihvertfall ikke med deg klær som du av en eller annen grunn ikke bruker hjemme. Jeg har hatt en tendens til å tro at jeg kommer til å bruke klær/sko/vesker som ikke blir brukt hjemme på ferie, men jeg er jo akkurat den samme personen med den samme smaken på sydentur, så den småteteite toppen med dusker er like teit der som her. Anonymkode: 4e9dd...61f
Cata Skrevet 14. mars 2016 #16 Skrevet 14. mars 2016 Ullsokker! Det kommer selvsagt an på når på året du reiser og hvor du reiser, men på to av mine fire sydenturer så har jeg holdt på å fryse av meg både det ene og det andre om kvelden. Steingulv kan være fryktelig kalde og det er som regel null oppvarming innendørs, så det kan være heller kjølig på rommet selv om temperaturen er bra utendørs. Reiser du på vår eller muligens senhøst så er det lurt. Jeg har frosset i mars (Gran Canaria) og april (Malta) i allfall, mens jeg holdt meg (veldig) varm i hhv. Hellas og Spania i august.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #17 Skrevet 14. mars 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Husk en lun cardigan el og langbukse. Samt sokker. Det behøves gjerne. Er ikke varmt på kvelden eller inne nødvendigvis. Joggesko er også lurt til når du skal gå en del, eller andre skikkelig gode sko å gå i. Ikke gå for lett kledd til spisested, og spesielt på kvelden kan det være kleskoder ang dette. Ikke opplevd at man må kle seg veldig pent som dame, selv om opplevd at menn må ha skjorte, men at det altså ikke er tillatt å gå for lett kledd og det kan og gjelde mannen altså. Anonymkode: 47824...397 For menn funker det med sånn finnt-skjorte med knepping i halsen og skjortekrage? Og med skjorts som når litt under kneet? Til restaurantturer tenker jeg? jegvreiser jo ikke alene og er redd det er jeg som må pakke for mannen Anonymkode: 39aa0...e6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå