Gå til innhold

Hjelp til å fikse konflikt med arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sjef som ikke vil gi meg de timene jeg har krav på. Hans begrunnelse er at jeg ville prioritere skole.

kontrakten er på 90 timer i måneden og jeg klarer ikke å gå rundt med usikkerheten lenger.

Han sier han ikke kan garantere meg flere faste timer.

jeg får ikke hjelp fra foreningen heller så hvordan skal jeg gå videre med dette?

Anonymkode: 1c3fb...9b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil ikke foreningen hjelpe deg?? Begrunnelse skal du da ha.

Hvis ikke dem vil hjelpe deg lokalt, så hadde jeg tatt det opp ett hakk i foreningen.

Har du i kontrakten 90 timer, så skal du da vel ha betalt for disse...??

Anonymkode: 13086...158

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil ikke foreningen hjelpe deg?? Begrunnelse skal du da ha.

Hvis ikke dem vil hjelpe deg lokalt, så hadde jeg tatt det opp ett hakk i foreningen.

Har du i kontrakten 90 timer, så skal du da vel ha betalt for disse...??

Anonymkode: 13086...158

Karenstid. Nyinnmeldt😒 Kan jeg ringe HR? Er helt oppgitt

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er sånn at du meldte deg inn fordi du ønsket hjelp da eller? Det kan fort bli en dyrkjøpt erfaring, men forhåpentligvis er arbeidsgiveren din OK og betaler deg timene om du hyrer en advokat til å sende et brev til de for deg :) og please; ikke meld deg ut når du har fått pengene dine. Neste gang noe skjer får du hjelp ;-) 

Anonymkode: 89c87...b4c

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke så mye å si. Fagforeninger har ikke individuelle arbeidskonflikter som sitt kjerneområdet. Så det er ikke sikkert du hadde fått hjelp der uansett.

Hør med en advokat. De fleste advokater gir 30 minutter gratis vurdering av saken.

Dette virker som en så grei sak, at den antagelig er løst ved at advokaten tar en telefon til arbeidsgiveren din. Tar sikkert 5 minutter.

Og frykt ikke, å leie en advokat er ikke noe verre enn å leie en elektriker. Og du får alltid beskjed på forhånd om hva som blir fakturert og alltid et valg om du vil gå videre. Så ingen overraskelser, som man ofte får hos bilverksteder f. eks.

Anonymkode: bde1a...46d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det er sånn at du meldte deg inn fordi du ønsket hjelp da eller? Det kan fort bli en dyrkjøpt erfaring, men forhåpentligvis er arbeidsgiveren din OK og betaler deg timene om du hyrer en advokat til å sende et brev til de for deg :) og please; ikke meld deg ut når du har fått pengene dine. Neste gang noe skjer får du hjelp ;-) 

Anonymkode: 89c87...b4c

Jeg var medlem før og meldte meg ut etterhvert. Mledte meg inn for noen dager siden fordi jeg begynte å frykte nettopp at sjefen min ville lage oppstyr.

Jeg har ikke råd til en advokat og jeg burde egentlig ikke trenge en når det står på svart hvitt at jeg har krav på de timene.:dry: 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke så mye å si. Fagforeninger har ikke individuelle arbeidskonflikter som sitt kjerneområdet. Så det er ikke sikkert du hadde fått hjelp der uansett.

Hør med en advokat. De fleste advokater gir 30 minutter gratis vurdering av saken.

Dette virker som en så grei sak, at den antagelig er løst ved at advokaten tar en telefon til arbeidsgiveren din. Tar sikkert 5 minutter.

Og frykt ikke, å leie en advokat er ikke noe verre enn å leie en elektriker. Og du får alltid beskjed på forhånd om hva som blir fakturert og alltid et valg om du vil gå videre. Så ingen overraskelser, som man ofte får hos bilverksteder f. eks.

Jeg syntes bare at jeg ikke burde behøve en advokat når kontrakten sier at det er mine pliktige timer. Hvorfor skal jeg punge ut fordi han tror han kan initimidere meg? 

Jeg trodde kanskje HR kunne gi litt bistand, eller at jeg tar kontakt med hans sjef. Får finne ut av det

Skrevet

Har dere avtale på når timene skal jobbes eller hvordan dette skal avtales? 

Ut fra hva du skriver arbeidsgiver har svart så lurer jeg på om du har vært satt opp på vakter, men ikke kunnet disse? Eller lagt såpass begrensninger på når du kan jobbe at det blir vanskelig for arbeidsgiver å innfri avtalen om 90 timer? 

Det er slik at selv om man har kontrakt så har arbeidsgiver styringsrett på når arbeidstiden er (innenfor kontrakt, lov- og avtaleverk selvsagt). Arbeidstid skal dog varsles innen bestemte frister (minimum 2 uker før for mange ansattgrupper). Dersom arbeidsgiver tar hensyn til skole/annen arbeidsgiver/andre personlige hensyn, og dette ikke er en del av kontrakten, så er dette ikke noe man kan forvente men noe man skal sette pris på. 

Jeg mener ikke virke kritisk (hvis jeg gjør det), men det er ganske essensielt hvorfor du ikke har fått de timene du har i kontrakten din. :-) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Renate79 skrev:

Har dere avtale på når timene skal jobbes eller hvordan dette skal avtales? 

Ut fra hva du skriver arbeidsgiver har svart så lurer jeg på om du har vært satt opp på vakter, men ikke kunnet disse? Eller lagt såpass begrensninger på når du kan jobbe at det blir vanskelig for arbeidsgiver å innfri avtalen om 90 timer? 

Det er slik at selv om man har kontrakt så har arbeidsgiver styringsrett på når arbeidstiden er (innenfor kontrakt, lov- og avtaleverk selvsagt). Arbeidstid skal dog varsles innen bestemte frister (minimum 2 uker før for mange ansattgrupper). Dersom arbeidsgiver tar hensyn til skole/annen arbeidsgiver/andre personlige hensyn, og dette ikke er en del av kontrakten, så er dette ikke noe man kan forvente men noe man skal sette pris på. 

Jeg mener ikke virke kritisk (hvis jeg gjør det), men det er ganske essensielt hvorfor du ikke har fått de timene du har i kontrakten din. :-) 

Altså når jeg selv takker nei til vakter, skjønner jeg at jeg ikke kan innfri de 90 timene. 

Problemet er at jeg sendte han en beskjed om at f.o.m neste måned vil jeg kreve at vaktlisten inneholder mine 90 pliktige timer. Enkelt og greit. Den eneste årsaken til at jeg ikke har spurt om dette før er fordi siden han ble sjef har han klagd på at butikkens budsjett er dårlig slik at det er vanskelig å garantere meg faste dager. 

Jeg klager ikke på at jeg en måned har sagt nei til en vakt eller to når han har spurt meg om å jobbe ekstra, men jeg klager på at han ikke innfrir mitt ønske - et ønske som er lovlig bestemt - at jeg skal ha de timene som kontrakten min sier, uansett hva. Og som ansatt har jeg heller ikke lov til å velge bort mine pliktige timer...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be han respektere kontraktsforpliktelsen. Ellers tar du saken til forliksrådet.

• Liker 3
Skrevet

Selvsagt trenger du ikke advokat. Bare ha kommunikasjonen skriftlig. Alt for mange er idiot og tar disse tingene muntlig. Så sitter de der med en "han sa, hun sa" sak og da kommer man ingen vei. Har du alt skriftlig er det en kjempeenkel sak.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Selvsagt trenger du ikke advokat. Bare ha kommunikasjonen skriftlig. Alt for mange er idiot og tar disse tingene muntlig. Så sitter de der med en "han sa, hun sa" sak og da kommer man ingen vei. Har du alt skriftlig er det en kjempeenkel sak.

Heldigvis har jeg tatt dette opp skriftlig. Men dette er en mann som påstår at han vet loven osv. og alt han gjør og sier har blitt sjekket med advokater. 

Har du noen tips på hva neste melding burde inneholde? Jeg vil ikke fremstå som aggressiv, men vil at han skal vite at han ikke får holde på med dette. 

Og dette er trist fordi jeg har kommet overens med han og han har sagt til meg at han ikke vil at jeg skal søke ny jobb. Rart..

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be han respektere kontraktsforpliktelsen. Ellers tar du saken til forliksrådet.

Ok, så det er forliksrådet som tar seg av sånt. Takk :)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sjef som ikke vil gi meg de timene jeg har krav på. Hans begrunnelse er at jeg ville prioritere skole.

kontrakten er på 90 timer i måneden og jeg klarer ikke å gå rundt med usikkerheten lenger.

Han sier han ikke kan garantere meg flere faste timer.

jeg får ikke hjelp fra foreningen heller så hvordan skal jeg gå videre med dette?

Finn deg en annen jobb. Får du ikke hjelp fra fagforeningen lokalt, så ta kontakt direkte sentralt. 

Står det inntil 90 timer i måneden, så har du ingen sak. 

Forliksrådet tar seg ikke av arbeidskonflikter, skal du gjøre noe får du oppsøke og betale for advokathjelp og gå i Tingretten med saken. 

Anonymkode: ab566...5b6

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn deg en annen jobb. Får du ikke hjelp fra fagforeningen lokalt, så ta kontakt direkte sentralt. 

Står det inntil 90 timer i måneden, så har du ingen sak. 

Forliksrådet tar seg ikke av arbeidskonflikter, skal du gjøre noe får du oppsøke og betale for advokathjelp og gå i Tingretten med saken. 

Anonymkode: ab566...5b6

Det står 22,5 timer gj. per uke. En kollega av meg pratet med HK og de sa at det betyr at han er pliktet å gi deg MÅNEDSANTALLET, men ikke å gi deg 22.5 timer i uken. Så det er greit å jobbe 1 dag en uke, også 5 dager den neste.

Og ja, jeg holder på å lete etter en ny jobb.

Gjest Blondie65
Skrevet

Fagforeningen hjelper den enkelte med den enkeltes arbeidskonflikt. Men det er helt opplagt at fagforeningen ikke hjelper når en melder seg ut i fredstid og inn igjen når en får problemer. Du har kanskje lært da at for å få hjelp bør du være medlem for å støtte fagforeningens arbeid også når du ikke trenger hjelpen selv.

Du har en kontrakt som innholder timer. Disse timene skal settes opp i en arbeidsplan og denne skal være forutsigbar og settes opp på forhånd (arbeidsmiljøloven). Når bedriften går dårlig eller har andre utfordringer må de følge reglene og det betyr at mani skal la de ansattes representanter være med på drøftinger om bedriftens tilstand og forutsetninger (paragraf 9 i LO's hovedavtaler). Når det viser seg at omstillinger er nødvendig skal de tillitsvalgte informeres og konkrete tiltak drøftes (paragraf 2 i LO's hivedavtaler).

Det betyr at din leder er helt på bærtur og du får fremsette krav om at du får timene dine slik arbeidskontrakten din sier og en vaktliste der dette står før påske. Hvis ikke vil du måtte anse dette som brudd på arbeidsavtalen med alt det det medfører. Arbeidstilsynet kan hjelpe deg der.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

Fagforeningen hjelper den enkelte med den enkeltes arbeidskonflikt. Men det er helt opplagt at fagforeningen ikke hjelper når en melder seg ut i fredstid og inn igjen når en får problemer. Du har kanskje lært da at for å få hjelp bør du være medlem for å støtte fagforeningens arbeid også når du ikke trenger hjelpen selv.

Du har en kontrakt som innholder timer. Disse timene skal settes opp i en arbeidsplan og denne skal være forutsigbar og settes opp på forhånd (arbeidsmiljøloven). Når bedriften går dårlig eller har andre utfordringer må de følge reglene og det betyr at mani skal la de ansattes representanter være med på drøftinger om bedriftens tilstand og forutsetninger (paragraf 9 i LO's hovedavtaler). Når det viser seg at omstillinger er nødvendig skal de tillitsvalgte informeres og konkrete tiltak drøftes (paragraf 2 i LO's hivedavtaler).

Det betyr at din leder er helt på bærtur og du får fremsette krav om at du får timene dine slik arbeidskontrakten din sier og en vaktliste der dette står før påske. Hvis ikke vil du måtte anse dette som brudd på arbeidsavtalen med alt det det medfører. Arbeidstilsynet kan hjelpe deg der.

Tusen takk for en så utfyllende svar! 

Ja, jeg har nå lært at jeg må forbli et medlem og det skal jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Blondie65 skrev:

Ikke for å forvirre TS mer enn nødvendig, men klarer ikke å la være å kommentere dette innlegget. Selv om vi er enige om at arbeidsgiveren er helt på bærtur.

Etter hva jeg har forstått ut fra hva TS har skrevet, er ikke problemet at arbeidsgiveren ikke vet hva kontrakten sier eller hvordan timene skal settes opp. Det er heller ingenting som tilsier at arbeidsgiveren ikke vet hvilke prosedyrer som gjelder ved omstillinger.

Problemet er at arbeidsgiveren bevisst lar være å oppfylle sine kontraktsforpliktelser. Og da er det et spørsmål om bruk av tvangsmidler for å tvinge gjennom sin rett. Arbeidstilsynet er helt feil instans, tilsynet har ingen myndighet til avgjøre kontraktskonflikter, men de kan veiledet og gi generelle råd for fremgangsmåte ved konflikter.

Rette instans for å tvangsgjennomført sin rett er domstolene, og da forliksrådet som "første" instans. Forliksrådet behandler, med noen få unntak, alle sivilrettslige saker.

Skrevet

Står det 90 timer i kontrakten, skal du ha betalt for 90 timer, uavhenging om du blir satt opp på vakter som fyller 90 timer eller ikke (så lenge du ikke sier fra deg vakter selvfølgelig). Om det ikke er økonomi for å ha deg på 90 timer i måneden i bedriften, må de gi deg ny kontrakt. Så lenge det er den kontrakten du har, er det den arbeidsgiver må følge. Det er så enkelt (mannen studerer HR og personal, rådførte meg med han). Om du ikke kommer noen vei, ta kontakt med Arbeidstilsynet.

Gjest Blondie65
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å forvirre TS mer enn nødvendig, men klarer ikke å la være å kommentere dette innlegget. Selv om vi er enige om at arbeidsgiveren er helt på bærtur.

Etter hva jeg har forstått ut fra hva TS har skrevet, er ikke problemet at arbeidsgiveren ikke vet hva kontrakten sier eller hvordan timene skal settes opp. Det er heller ingenting som tilsier at arbeidsgiveren ikke vet hvilke prosedyrer som gjelder ved omstillinger.

Problemet er at arbeidsgiveren bevisst lar være å oppfylle sine kontraktsforpliktelser. Og da er det et spørsmål om bruk av tvangsmidler for å tvinge gjennom sin rett. Arbeidstilsynet er helt feil instans, tilsynet har ingen myndighet til avgjøre kontraktskonflikter, men de kan veiledet og gi generelle råd for fremgangsmåte ved konflikter.

Rette instans for å tvangsgjennomført sin rett er domstolene, og da forliksrådet som "første" instans. Forliksrådet behandler, med noen få unntak, alle sivilrettslige saker.

Arbeidstilsynet sin rolle her er veiledning ja. 

Jeg er noe usikker på om forliksrådet benyttes i arbeidsrett, men jeg er ikke så kjent med saker der ikke den ansatte benytter fagforening. I de tilfellene der man har fagforening møtes jo partene (arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...