Gå til innhold

Når fikk barna smake nøtter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her introduserte jeg en og én nøtt fra 1.5 års alder. Han har alle tennene og tygger skikkelig. I begynnelsen fikk han hakkede nøtter, men nå er han 2 og spiser dem hele.

Når begynte deres å smake nøtter? 

Anonymkode: 0994b...ca0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her introduserte jeg en og én nøtt fra 1.5 års alder. Han har alle tennene og tygger skikkelig. I begynnelsen fikk han hakkede nøtter, men nå er han 2 og spiser dem hele.

Fra 11 måneder

Anonymkode: 7bd47...280

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her får de ikke nøtter før skolealder, tidligst. Nøtter setter seg lett fast og med allergi i familien er nøtter noe vi ikke presenterer og trigger allergi med. Det samme gjelder jordbær. 

Gir du barnet ditt peanutt smør? :riste: 

Anonymkode: 38773...3aa

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her får de ikke nøtter før skolealder, tidligst. Nøtter setter seg lett fast og med allergi i familien er nøtter noe vi ikke presenterer og trigger allergi med. Det samme gjelder jordbær. 

Her har du litt oppdatert info angående det med å trigge/ikke trigge allergier http://forskning.no/2015/02/spise-notter-forebygger-notteallergi

man har gått bort fra å ikke gi diverse ting nå for å hindre allergier.

Anonymkode: f3f6b...139

• Liker 4
Skrevet

Peanøttsmør og kvernede nøtter har de fått fra de var babyer. Hele/grovt delte nøtter fra 2-årsalder, men da under oppsyn og aldri mens de springer rundt (gjelder forsåvidt all mat). Fireåringen spiser en del nøtter, får det med seg i barnehagen etc, men det fikk hun aldri før hun var tre år.

AnonymBruker
Skrevet

Alt utenom peanøtter fra ca 1 år (får ikke peanøtter før de fyller 4 år pga faren ved oljen i peanøtter). Ikke over 2 år enda, så får de fortsatt oppdelt. 

Anonymkode: bb6b1...d94

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt utenom peanøtter fra ca 1 år (får ikke peanøtter før de fyller 4 år pga faren ved oljen i peanøtter). Ikke over 2 år enda, så får de fortsatt oppdelt. 

Anonymkode: bb6b1...d94

De kan få kvernede peanøtter. Faren ved oljen i dem oppstår om de setter hele nøtter i halsen og får oljen i lungene. Dette gjelder hos voksne også faktisk. Se linker lengre opp angående nyeste forskningen på nøtter og peanøtter til små barn.

Anonymkode: f3f6b...139

Skrevet

De har fått peanøttsmør som pålegg fra de var babyer. Nøtter som snacks har de fått fra 2-3 år (under oppsyn i starten).

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja peanøttsmør er en slager her :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt nøtter i eksempelvis bananlapp osv(altså kvernet) siden etter fylte året.

Sender ikke med nøtter i bhg av hensyn til de minste/om noen skulle sette det i halsen. 

Anonymkode: ca999...ca0

Skrevet

Min på 20md får nøtter delt i små biter, hovedsakelig valnøtter. Han digger det :) Begynte vel med det da han var rundt 16-17mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...