Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonGangerTo
Skrevet

Jeg synes livet er en komplisert, nyansert og subjektiv sak. Så mange muligheter og kombinasjoner, tilfeldigheter (eller kanskje ikke) og forskjellige mennesker man møter.

Det sies at vi er i kontroll av vårt liv men, er vi virkelig det? Jeg har ikke tenkt å fokusere på alle aspektene men på en viktig del, en del jeg ikke får svar på.

Sikkert mange som vet at jeg har vært arbeidsledig en stund og ser ikke enden på tilværelsen. Som arbeidssøker har jeg hatt kontroll på mine søknader, hvilke stillinger jeg søker og utformingen av min CV. De fleste gangene har jeg tenkt hvor fantastisk det ville vært om jeg fikk stillingen men det skjer aldri. Det er fordi jeg ikke lenger er i kontroll men avhengig av andre mennesker. Det er disse menneskene som er i kontroll og bestemmer/avgjør om jeg får jobben. Enig så langt? 

Så hvorfor sies det at vi er i kontroll av vårt liv, når egentlig det er andre som er det? Det er som å ønske seg den siste sjokolade i butikkhyllen men du får ikke tak i den fordi andre nekter å la deg gå forbi. Når du endelig kommer fram er den borte. 

Det er kjekt å ha drømmer, jeg har mine også, men hva er vitsen med de hvis andre er i kontroll og sier nei? Noen som har svar på det? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle har kontroll, frem til de mister den!  :opplyser:

Anonymkode: 90a61...b88

Skrevet

Jo men er livet ditt definert av om du jobber eller ikke? Jeg mener, livet er jo der selv uten jobb - hva du fyller dagene med er det jo du som bestemmer selv om du ikke fyller dem med en betalt jobb. DU kan velge fylle den med veldedighet, med kjedsomhet, med aktivitet - ditt valg, din kontroll..

• Liker 1
Gjest AnonGangerTo
Skrevet
19 minutter siden, Carrot skrev:

Jo men er livet ditt definert av om du jobber eller ikke? Jeg mener, livet er jo der selv uten jobb - hva du fyller dagene med er det jo du som bestemmer selv om du ikke fyller dem med en betalt jobb. DU kan velge fylle den med veldedighet, med kjedsomhet, med aktivitet - ditt valg, din kontroll..

Ja, livet mitt er definert av om jeg jobber. Jeg må jobbe for å bidra til samfunnet og ikke være en snylter. En jobb gir meg mening i livet, i tillegg til at jeg får betalt regningene mine. 

Er du da enig med meg at andre bestemmer om du når dine mål/drømmer? Tenk på den sjokoladen jeg nevnte i HI. 

AnonymBruker
Skrevet

No man is an island,
Entire of itself,
Every man is a piece of the continent,
A part of the main.
If a clod be washed away by the sea,
Europe is the less.
As well as if a promontory were.
As well as if a manor of thy friend's
Or of thine own were:
Any man's death diminishes me,
Because I am involved in mankind,
And therefore never send to know for whom the bell tolls; 
It tolls for thee. 

John Donne

Anonymkode: e8af5...bfe

• Liker 2
Skrevet

Kontroll over livet er noe vi forteller oss selv, for hvis vi skulle ta innover oss at vi står mellom strukturelle/sosiale forhold som når som helst kan knuse oss, så hadde vi blitt gale alle sammen.

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
2 minutter siden, O.G. skrev:

Kontroll over livet er noe vi forteller oss selv, for hvis vi skulle ta innover oss at vi står mellom strukturelle/sosiale forhold som når som helst kan knuse oss, så hadde vi blitt gale alle sammen.

Sorry, skjønte ikke det. Hva mener du? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Hun sier at kontroll over seg selv er ren innbilning og hvis vi hadde forholdt oss til den reelle og objektive sannheten om oss selv hadde vi blitt gale i lengden.

Anonymkode: e562e...850

Gjest Blomsterert
Skrevet (endret)

Det er vel heller det å ha kontroll over de rammene vi har. Det er som når folk vil en skal tenke selv. Det er umulig uten å bli påvirket av noe. Så dette er nyanser,og mer uttrykk enn hel og full sannhet.

Søker du alle slags jobber? Eller innenfor ett område? 

rettelse: innenfor de rammene vi har.

Endret av Blomsterert
Skrevet
6 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Hva eksagt er det du ikke forstår?

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
3 minutter siden, O.G. skrev:

13 minutter siden, O.G. skrev:

Hva mener du med strukturelle/sosiale forhold som kan knuse oss? 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, O.G. skrev:

Eksakt. Har sett denne skrivefeilen hos deg et par ganger nå, så tenkte å si i fra :)

Anonymkode: 2d4eb...bde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, O.G. skrev:

Hvorfor skulle vi bli gale av å forstå det samfunnet vi lever i?

Anonymkode: e8af5...bfe

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonGangerTo skrev:

Hva mener du med strukturelle/sosiale forhold som kan knuse oss? 

Vel, det som skjer i oljebransjen er jo et fint eksempel. Du har flust av folk som tror de er ressursterke pga de tjener/tjente penger som gress der nede. Ikke mange av dem tenkte for to, tre år siden at de kanskje ble arbeidsledige, sto i fare for å måtte flytte og selge. Nei, de var herrer over egen skjebne, helt til permitteringene begynte og de såg at langtidsledighet nok var en mulighet for også dem. Det skjer ikke bare alle andre og det var lite de kunne gjøre med det fordi det var avgjørelser som ble gjort som hadde med deres liv å gjøre, som de selv ikke tok.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksakt. Har sett denne skrivefeilen hos deg et par ganger nå, så tenkte å si i fra :)

Anonymkode: 2d4eb...bde

Eksakt, eksakt, eksakt. 

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
5 minutter siden, O.G. skrev:

Vel, det som skjer i oljebransjen er jo et fint eksempel. Du har flust av folk som tror de er ressursterke pga de tjener/tjente penger som gress der nede. Ikke mange av dem tenkte for to, tre år siden at de kanskje ble arbeidsledige, sto i fare for å måtte flytte og selge. Nei, de var herrer over egen skjebne, helt til permitteringene begynte og de såg at langtidsledighet nok var en mulighet for også dem. Det skjer ikke bare alle andre og det var lite de kunne gjøre med det fordi det var avgjørelser som ble gjort som hadde med deres liv å gjøre, som de selv ikke tok.

Eksakt, eksakt, eksakt. 

Forstår den men hva er din formening ang at andre er i kontroll av din skjebne. Hvordan får jeg tak i sjokoladen i hyllen når andre står i veien for meg? 

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun sier at kontroll over seg selv er ren innbilning og hvis vi hadde forholdt oss til den reelle og objektive sannheten om oss selv hadde vi blitt gale i lengden.

Anonymkode: e562e...850

Hva er den reelle og objektive sannheten om oss selv? 

Skrevet

Andre mennesker vil alltid ha en påvirkning i din skjebne. (Som sjokoladen som de knabber før deg i hyllen).
Så lenge man lever i ett samfunn hvor vi må forholde oss til hverandre så vil vi alltid ha en viss påvirkning av hvilke retning livet tar.
Både i jobb og på privaten. (Sjefen som velger å ansette deg, kjæresten som valgte deg, og kanskje en dag velger å forlate deg.) 

Vi kan kontrollere våre egne veier til en viss grad, men utfallet vil alltid bli påvirket av noen fra utsiden. I de fleste tilfeller.

Men; tar noen sjokoladen din så finnes det alltid en annen butikk.
Samme gjelder jobb, samliv etc.

Det er jo det som gjør livet så spennende. DU kan planlegge og se for deg livet, men det vil alltid dukke opp uforventede ting!

Skrevet

Man kan forsøke å gjøre det beste ut av det, men det er vel så langt kontroll over eget liv går. Reell kontroll er en illusjon, til det er det for mye tilfeldigheter og for mange andre mennesker involvert.

Skrevet

Ingen kan ha full kontroll over sitt eget liv. Valgene vi står overfor er alltid begrenset, og vi kan aldri vite nøyaktig hva konsekvensene av våre handlinger vil bli. Som et svar til diktet av John Donne, deler jeg en sang av Peter Hammill:

Teksten også slik at folk skjønner slektskapet mellom Donnes dikt og Hammills sang:

THE COMET, THE COURSE, THE TAIL

They say we are endowed with Free Will -
At least that justifies our need for indecision.
But between our insticts and the lust to kill
We bow our heads in submission.
They say that no man is an island
But then they say our castles are our homes;
It's felt the choice is ours, between peace and violence...
Oh, yes, we choose, alone?

While the comet spreads its tail across the sky
It nowhere near defines the course it flies,
Nor does it find its own direction.

Though the path of the comet be sure,
Its constitution is not
So its meaning is possibly more
Than the tracing of a tail
In one brief shot at glory.

Love and peace and individuality,
So order and society are man-made?
War and hate and dark depravity,
Or are we slaves?
Channeling aggressive energies,
The Death Wish and the Will to survive,
Into finding and preserving enemies,
Is that the only way we know that we're alive?

In the slaughterhouse all corpses smell the same,
Whether queens or pawns or innocents at the game;
In the cemetery a uniform cloaks the graves
Except for outward pomp and circumstance.

There is a time set in the calendar
When all reason seems barely enough
To sustain all the shooting stars:
Times are rough.
I'm waiting for something to happen here,
It feels as though it's long overdue...
Maybe a restatement of yesteryear
Or something entirely new.

And the knowledge that we gain in part
Always leads us closer to the very start,
And to the founding questions:
How can I tell that the road signed to hell
Doesn't lead up to heaven?
What can I say when, in some obscure way,
I am my own direction?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nok mye mindre kontroll over livet vårt enn vi tror.

Jeg ble født av mine foreldre, jeg valgte ikke de. De valgte meg. Der ble jeg utsatt for grovt seksuelt misbruk, vold og psykisk terror. Fikk aldri oppleve kjærlighet. Dette har jo virkelig formet mitt liv på en negativ måte. Livet hadde nok vært annerledes, om jeg vokste opp med en fantastisk kjærlig familie.

Samme med sykdom, ulykker osv. Vi får ikke påvirket det. En som spiser sunt, ikke røyker og drikker, trener kan og få sykdom og dø. Så selv om vi gjør vårt beste, så har vi ikke kontroll. 

Anonymkode: 7af3b...4b4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...